10.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: BMW i4 – erinomainen kompromisseista huolimatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoilta autonvalmistajilta on alkanut ilmestyä markkinoille autoja, jotka on rakennettu varta vasten sähköautoille suunnitelluille perusrakenteille. BMW i4 sen sijaan ei ole tällainen auto, mutta tiloja lukuun ottamatta se on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Hyvää: Voimalinja, ajettavuus. Huonoa: Tilat. BMW i4 -täyssähköauto rakentuu BMW:n CLAR-perusrakenteelle, johon pohjautuu nykyisen sähköautomalliston lisäksi käytännössä valmistajan kaikki polttomoottoritoimiset autot 3- sarjasta aina 8-sarjaan asti. Käytännössä isoin vaikutus tällä on tilankäyttöön: konepellin alla ei ole säilytystilaa, ja lattia nousee takamatkustajien osalta ikävän korkealle. Tämän myötä takana matkustava aikuinen joutuu istumaan jyrkästi pakaroillaan ja jalat koukussa. Autosta löytyy myös kookas kardaanitunneli joka rokottaa keskipaikan matkustusmukavuutta. Myöskään pään tilaa ei takaistuimilla ole kehuttavasti. Tavaratilaa autossa on 470 litraa, eli täsmälleen saman verran kuin 4-sarjan Gran Coupéssa, jonka koriin i4 pitkälti perustuukin. Ohjaamon ilme on bemaristeille varmasti tuttu, vaikka ei olisi aiemmin valmistajan sähköautoihin tutustunutkaan. Kuljettajan paikalla tiloista ei sen sijaan ole valittamista. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, ja suunnanvaihtaja on täysin samanlainen kuin automaattivaihteisen bensiinimallin vaihdekeppi. Polttomoottori-bemaristin ei siis tarvitse ajamisen osalta juuri totutella uuteen. Ainoa ero on, että kun D-asennosta keppiä siirtää vasemmalle, ei tarjolla ole enää manuaalista vaihteen naputtelua, vaan voimakkaammin regeneroiva B-ajotila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköspeksit kunnossa Polttomoottoripohjaisuudesta muistuttaa myös muotoilu: takapuskurissa on pakoputkille suunnitellut syvennykset. Polttomoottoriperusteisuudesta huolimatta sähköautospeksit ovat niin ikään hyvällä tolalla. Korkeimmaksi lataustehoksi ilmoitetaan 200 kilowattia ja WLTP-toimintamatkaksi lähes 600 km. Käytännön testauksella latausteho saatiin käymään ilmoitetussa huippulukemassa, ja teho myös pysyi puoleen akkuun asti sadan kW:n yläpuolella. Toimintamatkakin on käytännössäkin hyvä, reippaassa moottori- ja maantieajossa autolla päästiin kesäkelissä yli 400 km. Koti- ja asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, joka alkaa olemaan oletusarvo uusille täyssähköautoille. Merkin mukainen Sähköautoista löytyy usein reilusti voimaa. BMW i4:n perusmallistakin löytyy kiitettävät 250 kW (340 hv). Vauhdinnälkäisille suunnattu i4 M50 nokittaa tämän 150 kW:lla (204 hv:lla). Lisätehosta ei kuitenkaan jää koeajoyksilölläkään haaveilemaan. Jo numeroista voi päätellä, että ohitukset käyvät vaivatta, ja lisäksi terävämmällä polkaisulla peräkin irtoaa helposti pieneen leikittelyyn. Suorilla teillä vatsanpohjasta ei sen sijaan kouraise M50-mallin tapaan edes kaasupolkimen iskeytyessä pohjaan. Kuitenkaan auton ohjaimissa ei osaa tällaista ominaisuutta kovin usein edes kaivata. Kokonaisuus on erittäin tasapainoinen: voimalinja toimii sähköautojenkin mittakaavassa varsin tasaisesti, poljintuntumat ovat yhteensopivat ja BMW on selvästi alkanut skarppaamaan myös joidenkin vuosien hakuammunnan jälkeen ohjaustuntumassakin. Alusta on tarpeeksi mukava tavalliseen ajoon, mutta ei liian löysä etteikö autolla voisi myös hieman leikitellä. i4 on sitä mitä polttomoottoripuolella 3-sarjalaiset ovat edustaneet: arkikäyttöinen auto jonka ratissa ei harmita. Tietysti pienempi omamassa tekisi autosta tunnokkaamman, mutta tämä hinta jokaisessa sähköautossa on toistaiseksi maksettava. Arkikäyttöisyyttä taas olisi saatu lisää asentamalla voimalinja esimerkiksi 3-sarjan farmarin koriin. Kuitenkin kaikkiaan BMW i4 on kelpo kompromissi, ja sähköauto jollaista BMW:ltä osasi toivoakin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Koeajo: BMW i4 M50 – Oodi voimalle BMW i4:stä tulossa edullisempi versio – pienempi akku ja vähemmän tehoa Maailman suurin sähköautotesti: mukana 31 mallia Maailman suurin sähköautotesti: pakkasella sähköautojen toimintamatkat hyytyvät Moottori selvitti: Sähköautojen toimitusajoissa isoja eroja Munuaisista majavanhampaisiin – BMW 4-sarja ja loppunut kiinnost BMW i4 eDrive 40 Charged Plus Hinta alkaen 65 860 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 340 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv) Vääntö 430 Nm Vääntö 430 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 83,9 / 80,7 kWh. Toimintamatka 590 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,4 (yhd.) Mitat pituus 4783 mm, leveys 1851 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2856 mm Tavaratila: 470–1290 l Omamassa: 2125 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?