Maistiainen: Volkswagen ID.5 – Sähkösämpylän viileämmät vaatteet
Volkswagen ID.5 tarjoaa tyylitellymmän version sähkö-SUV:sta. Coupéhenkinen korirakenne pukee autoa hyvin.
ID.5 on valmistajan mukaan merkin ensimmäinen sähköisen voimanlinjan omaava coupé-SUV. Se kuinka coupé neliovinen crossover voi olla, on toki tulkintakysymys. Vitonen perustuu aiemmin julkaistuun ID4:ään, ja käytännössä tekniset ratkaisut ovat molemmissa autoissa samat.
Merkittävimmät poikkeukset ID.5:n ja ID.4:n välillä ovat korin muotoilu ja ohjelmiston päivitys. ID.5 käyttää ohjelmistopaketti 3.1:tä, joka on uutta sukupolvea. Käytännössä parannuksia on tullut latausnopeuteen ja mukavuuteen.
Volkswagenin uutuusmallin voimalinja on entuudestaan tuttu: takavetoista ID.5:ttä on saatavilla kahdella eri tehoversiolla. ID.5 Pron sähkömoottori tuottaa 128 kW (174 hv) ja 235 Nm, kun Pro Performance pistää hieman paremmaksi: 150 kW (204 hv) ja 310 Nm.
ID.5 on saatavilla myös GTX-versiona, jolloin sähkömoottori löytyy kummaltakin akselilta. Kaksi moottoria tarkoittaa nelivetoa ja reipasta tehonkasvua. Kaikissa versioissa akku on sama ja virtaa riittää 77 kWh:n edestä.
GTX-mallin etupyöriä ruokkiva moottori tuottaa 80 kW (108 hv) ja 162 Nm ja takamoottori samat kuin perusmallissa. Moottoreiden yhteisteho on 220 kW (300 hv) ja vääntö 460 Nm. Näillä voimanlähteillä suorituskyky on tuntuvaa ja 0–100 km/h -kiihdytys ottaa aikaa vain 6,3 sekuntia.
Parannusta latausnopeuteen, mutta maltilla
Sähköauton tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluva latausnopeus on ID.5:n kohdalla aiempaa parempi. Pikalatauksen, eli DC-latauksen latausnopeus on maksimissaan 135 kW. Parannusta ID.4:n latausnopeuteen on 10 kW, minkä vaikutus kokonaisuuteen on pieni.
DC-latauksen pienen nopeuden lisäyksen olisi mieluummin suonut tulevan AC-lataukseen. Volkswagen ei ole kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi nostaa 11 kW -latausta 22 kW-lukemaan, mikä on hieman sääli. Sisäinen 22 kW-laturi nimittäin puolittaisi latausajan.
Volkswagen ID.5 ei juuri poikkea ajokokemuksen puolesta sisarmalli nelosesta. Tämä ei yllätä, sillä molemmissa on sama voimalinja, akseliväli ja mittasuhteet. Eroa on muutamia millejä strategisissa paikoissa, mutta käytännön vaikutusta niillä ei ole.
ID.5 on mukavan tukeva ja johdonmukainen ajettava. Ohjaus on tunnokas kaikilla ajotiloilla. Sisätilat ovat reilut, kuten ID.4:n kohdalla, eikä hieman sirompi peräosa nielaise tilaa matkustajilta tai tavaroilta. Tyylittely ei siis tässä yhteydessä tarkoita tinkimistä matkustusmukavuudesta.
GTX tarjoaa ripeämmät kyydit
Edullisin ja pienitehoisin Pro-malli riittää useimpien kuljettajien tarpeisiin, sillä tehoa on sekä kaupungissa että motarilla riittävästi. GTX tarjoaa lisää ohituskiihtyvyyttä ja auto liikahtaa selkeästi rivakammin, mutta rauhallisemmassa ajossa ero ei ole kovin merkittävä.
Tärkeimmät erottavat tekijät ID.4:n ja ID.5:n välillä löytyvät auton softasta. Uusi vitonen tuo peliin paljon ominaisuuksia, joita ID.4:ssä ei vielä ole tarjolla. Yksi kiinnostava uudistus on pysäköintiavustin.
Park assist plus -järjestelmä auttaa kuljettajaa auton pysäköinnissä peruuttamalla itse parkkiruutuun, mutta mukana on myös erikoisempi uudistus. ID.5:n järjestelmään voi tallentaa reitin vaikkapa kotipihan pysäköintipaikkaan niin, että auto muistaa sen jatkossa itse. Kun autolle opettaa hyvän ajolinjan kertaalleen, hoitaa auto loput.
Järjestelmä voi olla tarpeen vaikkapa silloin, jos pysäköintipaikka on jostain syystä haasteellinen osalle perheenjäsenistä. Järjestelmään voi tallentaa viisi eri parkkeeraustapahtumaa, jolloin esimerkiksi kotona, työpaikalla ja latauspisteellä voi olla omansa.
Volkswagen on tehnyt päivityksiä myös autonomisiin ominaisuuksiin. Kaistanvaihtoavustin toimii aiempaa sulavammin ja järjestelmä hyödyntää muiden Volkswagen-autojen tuottamaa dataa toiminnassaan.
ID.5 jää vaille hankintatukea
ID.5:n kotimaan hinnoittelu herättää kysymyksiä. Halvimmillaan ID.5 Pro Fastlane maksaa 50 330 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteenkään coupé-SUV-malliin ei voi saada valtion hankintatukea. Rajapyykki ylittyy 330 eurolla ja ratkaisu on ilmeisen tietoinen: ID.5 halutaan erottaa myös hinnalla sisarmalli ID.4:stä.
Pro Fastlane -malli tarkoittaa nopean toimituksen mallia, sillä sirupulan takia tietyt ominaisuudet saattavat pidentää jo entuudestaan pitkiä toimitusaikoja selkeästi. Fastlane-mallien toimitusaika on lyhyempi, sillä autosta puuttuu mm. sähköinen takaluukku.
Mikäli tavaratilan sähköisyys on kynnyskysymys, nousee Pro-version hinta lukemaan 51 010 euroa. 150 kW -tehoinen Pro Performance maksaa 52 630 euroa ja nelivetomalli GTX halvimmillaan 60 990 euroa. Suorituskyky rankaisee lompakkoa melkein kymppitonnilla perusversioon verrattuna.