9.3.2023

Maistiainen: Lexus RZ 450e – pelastaako OMG pelin?

Lexus RX 450e on merkin ensimmäinen pidemmän toimintasäteen täyssähköauto, jolle ladataan isot odotukset emomerkin haasteiden jälkeen.

Lähtökohdat Lexuksen onnistumiselle sähköautomarkkinoilla eivät ole parhaat mahdolliset. Konsernin emomerkki Toyota soutanut myrskyisiä maininkeja oman BZ4x -sähköautonsa kanssa.

Toyotalle on satanut kritiikkiä kulutuksesta, toimintamatkasta ja lautauksesta, eli elementeistä, jotka ovat pitkälti ratkaisevia seikkoja onnistumiselle sähköautoissa. Maailman suurimman autotehtaan alkutaival sähköautoissa ei siis ole ollut pelkkää riemua.

Lexus lähtee haastamaan Premium-luokkaa pahasti takamatkalta, ja ehkä juuri siksi eväät ovat erilaiset kuin muilla. Japanilaismerkki panostaa pitkää toimintasädettä enemmän akun pitkäikäisyyteen ja järkevän toimintamatkaan. Usko akkuun on suuri, sillä Lexus lupaa akulleen 10 vuoden tai miljoonan kilometrin takuun. Pitkä akkutakuu onkin asia, jonka vuoksi tehdas on rajoittanut konserninsa sähköautojen pikalatausta.

RZ 450e jakaa monta asiaa Toyota-malli BZ4x:n kanssa, joten ei ole sattumaa, että samat haasteet tulevat koskemaan myös premium-mallia. Lataus ei tule olemaan markkinoiden nopein, eikä käyttösäde pisin. Se on realiteetti, joka auton ostajan on hyväksyttävä.

Lexuksen akku on Toyotasta tuttu 71,54 kWh paketti, jonka nettolukema on 64 kWh. Tuolla kapasiteetilla WLTP:n mukainen toimintamatka on 404–439 km ja kulutus sadalla kilometrillä 16,9–18,3 kWh. Koeajon aikana lukema piti pitkälti paikkansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyliä ja premium-tunnelmaa

Suurimmat erot Toyotan ja Lexuksen välillä löytyvät luonnollisesti tyylillisistä asioista ja ajettavuudesta. RZ 450e omaa reilusti sukunäköä RX, NX ja UX –sarjalaisten kanssa ja RZ:sta ei heti ensivilkaisulla tajua, että kyseessä on täyssähköinen malli. Tämä on katsojasta riippuen etu tai haitta.

Ohjaamo kielii laatua, ja muotoilulliset elementit ovat koko lailla tuttuja muusta mallistosta. Keskikonsolista löytyy kookas kosketusnäyttö ja mittaristo on luonnollisesti digitaalilnen. Istuinmukavuus on kohdillaan, mutta reisitukea ei japanilaisvalmistaja ole vieläkään kokenut tarpeelliseksi parantaa. Takapenkillä matkustusmukavuus on kohdallaan.

Vaikka Lexus on monella tapaa hieman takamatkalla sähköautoilussa, on piakkoin luvassa jotain, mitä tuotantoautoissa ei ole aiemmin nähty. Merkki on nimittäin tuomassa RZ:aan uudenlaisen OMG-ohjauspyörän. Nimi muodostuu sanoista One Motion Grip ja ajatuksena on, että ohjauslaitteen liike on murto-osa normaalista.

Neliönmallinen ohjauslaite on parillakin tapaa erikoinen, sillä noin puoli kierrosta kääntyvä ”ohjauspyörä” kääntää pyöriä pienemmällä liikkeellä, eikä autossa ei ole lainkaan ohjausakselia. Ohjausliikkeet siis välittyvät pyörille sähköisesti ja ilman mekaanista yhteyttä. Pääsimme kokeilemaan 2025 julkaistavaa prototyyppimallia Ranskassa ja kerromme ajotuntumasta piakkoin.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat