22.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz A 220 4Matic – tarkka, helppo ja hauska Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme Mercedes-Benz A-sarjan 4Matic -nelivetoon jääradalla. Neliveto saapui Mercedes-Benzin A-sarjaan edellisen sukupolven myötä. 4Matic-nelivetomallien tarjoaminen oli osa uutta, matalampaa ja urheilullisempaa A-sarjaa, joka oli kahden tila-autosukupolven jälkeen muuntautunut urheilulliseksi perheautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntistä säädettävämpiNeljännessä sukupolvessa voimansiirron perusratkaisu on ennallaan: kaksoiskytkinvaihteisto varustetaan kardaaniakselia pyörittävällä voiman ulosotolla ja varsinainen nelivedon ohjaus tehdään kardaanin ja takatasauspyörästön väliin asennetulla monilevykytkimellä. Nyt monilevykytkintä käytetään sähkömekaanisesti aiemman sukupolven sähköhydraulisen järjestelmän sijaan.Kun auton anturit havaitsevat nelivetotarpeita, puristaa sähkömoottori kuularampilla monilevykytkimen kiinni, ja silloin kardaaniakselin veto välittyy takapyörille. Sähkömekaaniseen järjestelmään siirtyminen antaa järjestelmälle paremmat säätömahdollisuudet, nyt nelivedon ohjaus ei ole enää kiinni pyörintänopeudesta. Neliveto voidaan kytkeä ennakoidusti päälle jo paikallaan. Mercedes-Benz kertoo uuden sähkömekaanisesti ohjatun kytkimen tuovan myös kulutusetuja.Ensitesti jääradallaUuden Mercedes-Benz A-sarjan neliveto toimii esimerkiksi Volkswagen Groupin poikittaismoottorisista autoista tutun BorgWarner-järjestelmän (entinen Haldex) tavoin.Ensimmäisiä Haldex-järjestelmiä moitittiin aikoinaan kulmikkaasta toiminnasta. Moisille moitteille ei vuosiin ole ollut perusteita, eikä ole Mercedes-Benzinkään sovelluksessa.Tutustuimme nelivetoiseen A-sarjaan Kuusamoon tehdyllä jääradalla, siis ideaaliolosuhteissa etsiä nelivetojärjestelmän rajoja turvallisesti. Aiemmat kokemukset järjestelmästä rajoittuvat kuivalle asvaltille, Mercedes-AMG A 35 4Maticin kanssa.Ääriolosuhteissa A-sarjan 4Matic-järjestelmä toimii hienosti. Auto tuntuu pieneltä, ketterältä ja helposti heiteltävältä. Vetopito mutkista ulos on mainio, ja auto myös kääntyy nöyrästi mutkaan sisään. Neliveto toimii hyvin johdonmukaisesti, ja jos pyörillä suinkaan on pitoa, saa auton vietyä tarkasti haluamaansa linjaa pitkin mutkana sisään – ja ulos.Monilevykytkin säätää tietokoneohjatusti taka-akselille menevän vedon määrää, ja järjestelmän säädössä on onnistuttu hienosti. Järjestelmän toimintaa voi myös hienosäätää ajotilavalinnalla.Monivarsituenta kaupan päälleUuden A-sarjan nelivetomalleissa käytetään taka-akselilla A 250 -mallista tuttua monivarsituentaa, kun edullisemmat etuvetomallit tyytyvät yksinkertaisempaan yhdystukiakseliin. Teoriassa monivarsituenta mahdollistaa tarkemman pyöräkulmien hallinnan. Mahdollisesti hienostuneempi akselirakenne on myös hieman hiljaisempi, kiitos puslilla koriin kiinnitetyn apurungon.Palaamme A-sarjan nelivetomallien pariin myöhemmin laajemman koeajon merkeissä. Silloin ajamme autolla myös suoraan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen