22.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz A 220 4Matic – tarkka, helppo ja hauska Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme Mercedes-Benz A-sarjan 4Matic -nelivetoon jääradalla. Neliveto saapui Mercedes-Benzin A-sarjaan edellisen sukupolven myötä. 4Matic-nelivetomallien tarjoaminen oli osa uutta, matalampaa ja urheilullisempaa A-sarjaa, joka oli kahden tila-autosukupolven jälkeen muuntautunut urheilulliseksi perheautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntistä säädettävämpiNeljännessä sukupolvessa voimansiirron perusratkaisu on ennallaan: kaksoiskytkinvaihteisto varustetaan kardaaniakselia pyörittävällä voiman ulosotolla ja varsinainen nelivedon ohjaus tehdään kardaanin ja takatasauspyörästön väliin asennetulla monilevykytkimellä. Nyt monilevykytkintä käytetään sähkömekaanisesti aiemman sukupolven sähköhydraulisen järjestelmän sijaan.Kun auton anturit havaitsevat nelivetotarpeita, puristaa sähkömoottori kuularampilla monilevykytkimen kiinni, ja silloin kardaaniakselin veto välittyy takapyörille. Sähkömekaaniseen järjestelmään siirtyminen antaa järjestelmälle paremmat säätömahdollisuudet, nyt nelivedon ohjaus ei ole enää kiinni pyörintänopeudesta. Neliveto voidaan kytkeä ennakoidusti päälle jo paikallaan. Mercedes-Benz kertoo uuden sähkömekaanisesti ohjatun kytkimen tuovan myös kulutusetuja.Ensitesti jääradallaUuden Mercedes-Benz A-sarjan neliveto toimii esimerkiksi Volkswagen Groupin poikittaismoottorisista autoista tutun BorgWarner-järjestelmän (entinen Haldex) tavoin.Ensimmäisiä Haldex-järjestelmiä moitittiin aikoinaan kulmikkaasta toiminnasta. Moisille moitteille ei vuosiin ole ollut perusteita, eikä ole Mercedes-Benzinkään sovelluksessa.Tutustuimme nelivetoiseen A-sarjaan Kuusamoon tehdyllä jääradalla, siis ideaaliolosuhteissa etsiä nelivetojärjestelmän rajoja turvallisesti. Aiemmat kokemukset järjestelmästä rajoittuvat kuivalle asvaltille, Mercedes-AMG A 35 4Maticin kanssa.Ääriolosuhteissa A-sarjan 4Matic-järjestelmä toimii hienosti. Auto tuntuu pieneltä, ketterältä ja helposti heiteltävältä. Vetopito mutkista ulos on mainio, ja auto myös kääntyy nöyrästi mutkaan sisään. Neliveto toimii hyvin johdonmukaisesti, ja jos pyörillä suinkaan on pitoa, saa auton vietyä tarkasti haluamaansa linjaa pitkin mutkana sisään – ja ulos.Monilevykytkin säätää tietokoneohjatusti taka-akselille menevän vedon määrää, ja järjestelmän säädössä on onnistuttu hienosti. Järjestelmän toimintaa voi myös hienosäätää ajotilavalinnalla.Monivarsituenta kaupan päälleUuden A-sarjan nelivetomalleissa käytetään taka-akselilla A 250 -mallista tuttua monivarsituentaa, kun edullisemmat etuvetomallit tyytyvät yksinkertaisempaan yhdystukiakseliin. Teoriassa monivarsituenta mahdollistaa tarkemman pyöräkulmien hallinnan. Mahdollisesti hienostuneempi akselirakenne on myös hieman hiljaisempi, kiitos puslilla koriin kiinnitetyn apurungon.Palaamme A-sarjan nelivetomallien pariin myöhemmin laajemman koeajon merkeissä. Silloin ajamme autolla myös suoraan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta