22.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz A 220 4Matic – tarkka, helppo ja hauska Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutustuimme Mercedes-Benz A-sarjan 4Matic -nelivetoon jääradalla. Neliveto saapui Mercedes-Benzin A-sarjaan edellisen sukupolven myötä. 4Matic-nelivetomallien tarjoaminen oli osa uutta, matalampaa ja urheilullisempaa A-sarjaa, joka oli kahden tila-autosukupolven jälkeen muuntautunut urheilulliseksi perheautoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entistä säädettävämpi Neljännessä sukupolvessa voimansiirron perusratkaisu on ennallaan: kaksoiskytkinvaihteisto varustetaan kardaaniakselia pyörittävällä voiman ulosotolla ja varsinainen nelivedon ohjaus tehdään kardaanin ja takatasauspyörästön väliin asennetulla monilevykytkimellä. Nyt monilevykytkintä käytetään sähkömekaanisesti aiemman sukupolven sähköhydraulisen järjestelmän sijaan. Kun auton anturit havaitsevat nelivetotarpeita, puristaa sähkömoottori kuularampilla monilevykytkimen kiinni, ja silloin kardaaniakselin veto välittyy takapyörille. Sähkömekaaniseen järjestelmään siirtyminen antaa järjestelmälle paremmat säätömahdollisuudet, nyt nelivedon ohjaus ei ole enää kiinni pyörintänopeudesta. Neliveto voidaan kytkeä ennakoidusti päälle jo paikallaan. Mercedes-Benz kertoo uuden sähkömekaanisesti ohjatun kytkimen tuovan myös kulutusetuja. Ensitesti jääradalla Uuden Mercedes-Benz A-sarjan neliveto toimii esimerkiksi Volkswagen Groupin poikittaismoottorisista autoista tutun BorgWarner-järjestelmän (entinen Haldex) tavoin. Ensimmäisiä Haldex-järjestelmiä moitittiin aikoinaan kulmikkaasta toiminnasta. Moisille moitteille ei vuosiin ole ollut perusteita, eikä ole Mercedes-Benzinkään sovelluksessa. Tutustuimme nelivetoiseen A-sarjaan Kuusamoon tehdyllä jääradalla, siis ideaaliolosuhteissa etsiä nelivetojärjestelmän rajoja turvallisesti. Aiemmat kokemukset järjestelmästä rajoittuvat kuivalle asvaltille, Mercedes-AMG A 35 4Maticin kanssa. Ääriolosuhteissa A-sarjan 4Matic-järjestelmä toimii hienosti. Auto tuntuu pieneltä, ketterältä ja helposti heiteltävältä. Vetopito mutkista ulos on mainio, ja auto myös kääntyy nöyrästi mutkaan sisään. Neliveto toimii hyvin johdonmukaisesti, ja jos pyörillä suinkaan on pitoa, saa auton vietyä tarkasti haluamaansa linjaa pitkin mutkana sisään – ja ulos. Monilevykytkin säätää tietokoneohjatusti taka-akselille menevän vedon määrää, ja järjestelmän säädössä on onnistuttu hienosti. Järjestelmän toimintaa voi myös hienosäätää ajotilavalinnalla. Monivarsituenta kaupan päälle Uuden A-sarjan nelivetomalleissa käytetään taka-akselilla A 250 -mallista tuttua monivarsituentaa, kun edullisemmat etuvetomallit tyytyvät yksinkertaisempaan yhdystukiakseliin. Teoriassa monivarsituenta mahdollistaa tarkemman pyöräkulmien hallinnan. Mahdollisesti hienostuneempi akselirakenne on myös hieman hiljaisempi, kiitos puslilla koriin kiinnitetyn apurungon. Palaamme A-sarjan nelivetomallien pariin myöhemmin laajemman koeajon merkeissä. Silloin ajamme autolla myös suoraan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt