5.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: parasta A-sarjaa – Mercedes-AMG A 35 4Matic Edition 1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG A 35 4Matic lähtee kilpasille 300 hevosvoiman arkisporttien vilkkaaseen luokkaan hyvistä lähtökohdista. Hyvää: suorituskyky, arkikäyttöisyys, ajettavuus. Huonoa: aliohjaava perusluonne, hinta avoinna. A-sarjan AMG ei ole uusi tapaus, nähtiinhän jo edellisestä mallipolvesta raivokas A 45, joka puristi faceliftin jälkeen peräti 380 hevosvoiman tehot 2,0-litraisesta bensiiniturbomoottorista. Uuden polven A-sarjan kohdalla AMG:lle aukesikin uusi mahdollisuus. Kun seuraava A 45 tavoittelee jo yli 400 hevosvoiman lukemaa, jää sen alapuolelle tilaa uudelle Mercedes-AMG A 35 4Maticille. Suoria kilpakumppaneita löytyy ainakin Volkswagen Golf R:stä ja Audi S3:sta, epäsuorempia muun muassa Honda Civic Type R:stä, Seat Leon Cuprasta sekä tahtiaan kiristäneestä Renault Megane R.S. 300 Trophystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei sisällä makeutusaineita Mercedes-AMG:lle uutuusmalli on tärkeä, sillä kyseessä on edullisin AMG tähän mennessä. Saksassa hintalappuun kirjoitetaan verojen jälkeen 47 529 euroa. Muun A-sarjan tavoin myös A 35 tavoittelee entistä nuorempaa asiakaskuntaa. Onko A 35 sitten jollain tavalla keinomakeutettu kevyt-AMG? Ei missään määrin. A 250:ssä käytetyn 2,0-litraisen M 260 -moottorilohkon pohjalta jatkojalostettu A 35:n voimanlähde ei ole yhtä raakalaismainen kuin edellisessä A 45:ssä, mutta mainiosti muriseva moottori tarjoaa helppoa ja käyttökelpoista voimaa koko kierrosalueen verran. Turboahdettu bensiinimoottori on parhaimmillaan kierrosluvulla 5 800 r/min, jolloin käytössä on 306 hevosvoiman tehot. Huippuvääntö on 400 newtonmetriä kierrosalueella 3 000 – 4 000 r/min. Naapureita ilahduttavasti A 35 käynnistyy aina pakoputkiston hiljaisella tilalla, mökää saa halutessaan myöhemmin lisää. Eikä tässä vielä kaikki. Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto tunnetaan nimellä AMG Speedshift DCT 7G ja vaihteiston pääpainona on ollut saavuttaa ripeä kiihtyvyys jokaisessa tilanteessa. Vaihdelaatikolta voima jaetaan tiehen AMG Performance 4Matic -nelivetojärjestelmän kautta: järjestelmä osaa vaihdella puhtaasta etuvedosta aina 50/50 voimanjakoon etu- ja taka-akselin välillä. Perustuu tuotantomalliin Mercedes-AMG:n ajodynamiikkainsinööri naurahtaa, kun häneltä kysyy A 35:n ja tavallisen A-sarjan pyöräntuennoista. Asiantuntijalle on helpompi listata ne tukivarret, jotka AMG on kelpuuttanut sellaisenaan. Käytännössä päivityslistalle ovat joutuneet koko etuakselisto ja noin puolet A-sarjan monivarsituetusta taka-akselistosta. Puslia ja niveliä on vaihdettu jäykempiin erityisesti ohjauksesta, sillä mukavuutta ja hiljaisuutta tuova jousto on totisemmassa ajamisessa lähinnä haitaksi. Ohjausakseli on samalla vaihtunut nopeampaan, joten A 35 reagoi ohjauspyörän liikkeisiin herkemmin ja päättäväisemmin. AMG on terästänyt myös apurunkojen kiinnitystä koriin, vahvistanut moottoritilaa uudella pohjalevyllä ja kolmiotuilla ja päivittänyt jarrujärjestelmän. Etujarrulevy on halkaisijaltaan 350 millimetriä ja kiinteästä jarrusatulasta löytyy neljä mäntää. Alustan suhteen loppusilauksena ovat lisävarustelistalta löytyvät säädettävät AMG Ride Control -iskunvaimentimet. A niin kuin arkisportti Mercedes-AMG A 35 4Matic on ensisilmäyksellä tuttu nuorekas A-sarja. Lisävarusteiset AMG Performance -istuimet ovat tosin peruspenkkejä kuppimaisemmat ja ohjauspyörä on perusmalleja täsmällisempi tapaus. Kojelauta on kuitenkin säilyttänyt ilmavan tyylinsä kiitos kahden näytön MBUX-järjestelmän, joka taitaa tuttujen temppujen lisäksi uusia AMG-malleihin soveltuvia ominaisuuksia, kuten kiihtyvyysmittarin ja AMG Track Pace -ratatelemetriasovelluksen. MBUX:n luvataan voivan hyödyntää navigoinnista tuttua täydennetyn todellisuuden (AR) toimintoa myös rata-ajossa. Lisävarusteena saatavaan AMG Performance -ohjauspyörään saa kaksi värinäytöllistä säätöyksikköä. Oikeanpuoleisella rullalla voidaan vaihtaa ajotilasta toiseen ja säädin toimii hiukan Porschen vastaavan tavoin, joskin suora oikotie "täyteen rähinään" puuttuu. Vasemmanpuoleisella yksiköllä voi pikasäätää kahta haluamaansa ominaisuutta, vaikkapa iskunvaimennuksen ja vaihteiston toimintaa. Muovinen toteutus särähtää muuten jämäkässä ohjauspyörässä. Ensimmäisen 18 kuukauden aikana Mercedes-AMG A 35 4Matic on saatavissa Edition 1 -erikoisversiona, joka näyttäytyy kuvien farkkusinisenä ulkovärinä, “teknokultaisina” yksityiskohtina ja 19-tuumaisina vanteina. Järjetön takaspoileri on toteutettu sopivasti kieli poskella, mutta onneksi sen voi jättää hankkimatta. Takasiipi tuntui nopealla testillä myös lisäävän matkustamon takaosan suhinoita. Leppoisassa kaupunkiajossa A 35 käyttäytyy kiltisti, osoittaen jälleen, että noin 300 hevosvoiman autoja saa nykyisin ilman merkittäviä takaiskuja arkikäytössä. Samassa tilaisuudessa esitellyn B-sarjan tilat, vaihteisto ja alusta toimivat toki mukavammin, mutta ero ei ole järisyttävä. A-sarjan tavaratila säilyy 370 litrassa ja takaistuimet ovat edelleen kaadettavissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkateiden menopeli Luonnollisesti A 35 on kotonaan nopeammassa ajossa moottoriteillä ja mutkapätkillä. Terävä ohjaus antaa kuljettajalle luottoa etuakselin kyvyistä, vaikka auton perusluonne on enemmän ali- kuin yliohjaava. Nelivedon toimintaan voi vaikuttaa ajonvakautuksen tilaa vaihtamalla, muuhun autoon vaikutetaan puolestaan ajotiloja naksuttelemalla. Mystisen AMG Dynamics -säädön takaa löytyy rutkasti ohjelmointityötä auton käyttäessä yksittäisiä jarruja ketteryyden parantamiseksi. Driftikoneeksi A 35 ei kuitenkaan halua millään asetuksilla. Nöyrästi vetävän moottorin ja rivakasti reagoivan vaihteiston ansiosta eteneminen sujuu tarvittaessa ripeästi. Voimaa ei kuitenkaan ole liikaa suhteessa auton luonteeseen. Tyypillisten turbopörinöiden aikakaudella A 35:n voimanlähde osoittaa miellyttävää monipuolisuutta äänimaailmassaan. Alustan toiminta erityisesti säädettävän iskunvaimennuksen kanssa kruunaa kokonaisuuden: turhaa heilumista on vähennetty, mutta liioitellulta paukkukovuudelta on vältytty. Ajovuoron jälkeen A-sarjan tuttu ovi pamahtaa kiinni uusin ajatuksin. Mercedes-Benzille nuorekas ja älykäs A-sarja avaa uusia uria myös AMG:n mallistossa. Ensi vuonna kuullaan lisää A 35:n hinnoittelusta ja aikataulusta Suomessa. Hiukan yliampuvan A 45:n jälkeen A 35 on Mercedeksen ensimmäinen varsinainen “hot hatch”, sporttinen pystyperä, ja se on varteenotettava kilpailija räväkässä autoluokassa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG A 35 4Matic Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 225 kW (306 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4436 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1405 mm, akseliväli 2729 mm Muu tieto Alustavat kulutus- ja päästötiedot NEDC-syklillä mitattuna. Euro NCAP 5 tähteä Takuu Kaksi vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku