31.8.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – kun hybridiosaamisesta tunnettu Toyota tekee vihdoin vakavasti otettavan lataushybridin, on lopputulos hieno Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 on huippusuosittu katumaasturi, jonka mallisto laajenee nyt valmistajalle harvinaisella ladattavalla hybridillä. Mutta miten se toimii? Toyota kiistatta popularisoi hybridin, mutta monien muiden merkkien mallistossa suursuosiota saaneita ladattavia hybridejä japanilaismerkin mallistossa ei juuri ole näkynyt: lisäenergiaa on voinut ladata vain kahden viimeisimmän Prius-sukupolven versoion.Syy on selvä: monet muut merkit myyvät innolla Euroopan päästömittauksissa superpihejä ladattavia hybridejä, jotta niiden hiilidioksidipäästöjen keskiarvo laskee alle Euroopan unionin rajan ja kalliilta rangaistusmaksuilta vältytään. Toyotan ei tarvitse, hybridien suursuosion takia merkillä ei ole ongelmia päästä tavoitteisiin.RAV4 Plug-in Hybrid on siis olemassa vain, koska Toyota uskoo sellaiselle olevan kysyntää. Matalista päästöistä (22 g/km) huolimatta se ei ole malliston halvin, päinvastoin: edullisin RAV4 Plug-in Hybrid maksaa yli 55 000 euroa, kun RAV4-malliston suosituimmiksi versioiksi muodostuneista perushybrideistä pyydetään alkaen 41 715 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköiistä toimintamatkaaLisärahan vastineeksi saa enemmän sähköajoa, enemmän suorituskykyä ja vähän lisää varusteita. Toyota kertoo hybridiensä liikkuvan keskimäärin noin kolmanneksen ajokilometreistä sähköllä. Ladattavassa versiossa vastaavaa lukemaa on mahdotonta antaa, sillä kaikki riippuu käyttäjän latausinnosta. Motiivia lataamiselle on, sillä RAV4:n ajoakku on teoreettiselta kapasiteetiltaan 18,1 kWh (valmistaja ei kerro käytettävissä olevaa määrää), mikä WLTP-syklissä riittää 75 kilometrin sähköiseen ajomatkaan.Tunnollinen lataaja voi siis taittaa RAV4 Plug-in Hybridillä hyvinkin suuren osuuden ilman polttomoottoria. Toisaalta Toyota painottaa mallin hybridivoimalinjan olevan sinänsä muista hybrideistä tuttu, joten akun tyhjennyttyäkin auto varsin mainiolla hyötysuhteella. Käytännössä vain suuremman akun tuoma lisäpaino heikentää auton energiatehokkuutta tavalliseen hybridi-RAV4:ään nähden.Vaivatonta tehoaAivan identtinen voimalinja ei toki ole: hybridiversion järjestelmän 222 hevosvoiman kokonaisteho on nostettu 306 hevosvoimaan. Päävastuu tästä on aiempaa voimakkaammalla etuakselin sähkömoottorilla (ennen 120 hv, nyt 182 hv). Neliveto on toteutettu nelivetoisen RAV4 Hybridin tavoin 54 hevosvoiman sähkömoottorilla.Korkea yhteisteho vie auton nollasta sataan vain kuudessa sekunnissa. Suorituskyky on myös käytännössä hyvin vaivatonta – joskin tasaisuuden ansiosta kiihtyvyys ei tunnu niin repivältä, mitä se todellisuudessa on.RAV4 Plug-in Hybrid tarjoaa kaikki ladattavista hybrideistä tutut ajotilat, joskin Toyotan tapa erotella eri ajotilat ansaitsee moitteita sekavuudesta. Lyhenteiden ja ohjekirjan parissa menee helposti hetki, eikä sittenkään kokonaisuus välttämättä aukea, vaikka autoluokan niksit olisivat hallussa.Täyssähkötilassa auto etenee nelivetoisesti ja kykenee enintään 135 km/h nopeuteen. Hybriditilassa auto etenee kuin tavallinen hybridi-Toyota, säilyttäen siis akun varauksen ennallaan. Lisäksi akkua voi ladata polttomoottorilla, mikäli kohteena on esimerkiksi nollapäästöisyyttä vaativa keskieurooppalainen kaupunki. Lisäksi on ajotila, joka vuorottelee sähkö- ja tavallisen hybridiajon välillä.Toyotan laturi on 6,6-kilowattinen yksivaihelaturi, eli useimmissa kotitalouksissa latausteho jää tätä matalammaksi suuren virran vuoksi. Vakiovarustelu kattaa onnekis väliaikaiskäyttöön tarkoitetun latausjohdon kotipistokkesta sekä latauskaapelin Type 2 -latausasemiin. Latausportti löytyy auton oikeasta takalokasuojasta.Ensivaikutelma lupaavaAjossa RAV4 Plug-in Hybrid toimii hienosti. Sähköajolla voimalinjassa ei ole moitittavaa: voimavarat riittävät reippaisiinkin kiihdytyksiin ja turhasta polttomoottorin käynnistymisestä ei tarvitse kärsiä. Hybriditilassa auto tuntuu tutulta Toyotalta, joskin ladattavaa versiota varten polttomoottorin käyntikierroksia osakaasulla on hieman laskettu, jotta ohjaamoon kantautuva äänimaailma jää miellyttävämmäksi. Mukavuus onkin RAV4:n suurimpia valtteja.Lyhyellä ensikoeajolla auton sähkönkulutus vaikuttaa varsin asialliselta, mutta palaamme tähän pidemmän koeajon yhteydessä. Jarrutuntuma on Toyotan tuoreimman sukupolven hybridien tapaan erittäin luonnollinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmitystä myös etänäKylmällä kelillä Toyota lämmittää sisätilansa ilmalämpöpumpulla. Valmistaja kertoo, että lämpötilan laskiessa noin 10 pakkasasteeseen joudutaan polttomoottori käynnistämään sisätilojen lämpiämiseksi, sillä ilmalämpöpumpun lämmitysteho ei enää riitä. Esilämmitys- tai jäähdytys onnistuu myös MYT-palvelun kautta älypuhelimesta.Toyota kertoo auton vetomassan yltävän jarrutetulla perävaunulla 1500 kilogrammaan.Ensimmäiset RAV4 Plug-in Hybridit saapuvat liikkeisiin ensi viikonloppuna, joten uutuuteen pääsee tutustumaan nopeasti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella