13.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: pihi, silti mukava – Toyota RAV4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 -katumaasturin huippuversio ei nuukaile varustuksellaan vaan kulutuksellaan. Hyvää: tilat, mukavuus, hiljaisuus, kulutus, vaivattomuus. Huonoa: ohjaustunto. Toyota RAV4 on yksi kaupunkimaasturien pioneereista, sen ensiesittely oli jo vuonna 1994. Sen jälkeen kilpailijoita on ilmaantunut kaikilta merkeiltä kuin sieniä sateella. RAV4 on onnistunut kuitenkin säilyttämään jalansijansa markkinoilla. Suomessakin sen kaikki neljä sukupolvea ovat olleet suosittuja. Nyt esitelty viides sukupolvi houkuttelee asiakkaita aivan uudella muotoilulla, mutta pinnan alla on myös ilahduttavia uudistuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatRAV4 näyttää aiempaa isommalta, mutta mittanauha paljastaa ulkomittojen olevan muutaman millimetrin tarkkuudella ennallaan. Tila on kuitenkin käytetty tehokkaammin, väljyyttä löytyy runsaasti joka suuntaan. Etuistuimet ovat hyvin muotoillut ja istuma-asento on luonteva. Takaistuimella on pitkänkin kuskin takana runsaat tilat aikuiselle, jopa kolmelle hengelle lyhyttä matkaa ajatellen. Myös tavaratila on jo perusmuodossaan kookas ja helposti laajennettavissa. Epäkohtiakin on: suksiluukku uupuu ja sähköisesti aukeava takaluukku on tuskastuttavan hidas.Ylellinen varusteluLasipintaa on runsaasti jo perusmallissa, ja koeajossa olleen kalleimman version vaalea verhoilu sekä lasikatto lisäävät avaruuden ja valoisuuden tuntua. Kojelauta on aiempaa selkeälinjaisempi ja osaksi vaalealla nahalla verhoiltuna tyylikäs kokonaisuus. Toyota on pakannut huippumalliin hengästyttävän määrän mukavuus- ja turvavarustelua. Osa saattoi jäädä piiloon valikoiden taakse, mutta tarvittavat ominaisuudet löytyivät intuitiivisesti. Ilahduttavasti jo Active-perusvarustelu on varsin riittävä, kalleimmassa versiossa houkuttaa eniten verhoilun tuoma herraskainen ilme.Mukavuus etusijallaAjossa Toyotan katumaasturin hallitsevin piirre on mukavuus. Äänitaso pysyy vaimeana erilaisilla pinnoitteilla, eikä mikään äänilähde nouse häiritsevästi esiin. Jousitus on mukavaksi viritetty, ja renkaat ovat huippumallissakin korkeaprofiiliset. Käytös on epätasaisuuksissa henkilöautomaista, maasturimaiset heilahdukset iskunvaimennus karsii topakasti pois.Nopeammin vietäessä RAV4 ei suo kuljettajalleen nautintoja, sillä sähköinen kaasun annostelu, pehmeä jousitus ja kevyeksi tehostettu ohjaus hävittävät tarkimman tunnon tien pintaan. Ajolinjat levenevät ja kori kallistelee. Eli arkiajoon aivan erinomaisen kevytkäyttöinen ja huomiota vaatimaton kompromissi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto sähkölläRAV4:n voimalinja on hybridi-Toyotoilla ajaneille tutunoloinen. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen Atkinson-työkierrolla. Sähkömoottoreita on kaksi, ja ne pystyvät yksinäänkin liikuttamaan autoa tai vaihtoehtoisesti keräämään hidastuksista talteen liike-energiaa. Akusto on pieni, pelkällä sähköllä ei montaa kilometriä pääse.Neliveto on toteutettu ilman nivelakselia. Taka-akselilla on oma 54-hevosvoimainen sähkömoottorinsa, joka toimii aina liikkeelle lähtiessä, jyrkässä mäessä tai järjestelmän havaitessa luistoa. Trail-moodilla elektroniikka jakelee voimaa pitävimmille pyörille. Nelivetomallin lisäetuna vedettävän perävaunun paino tuplaantuu 1 650 kiloon etuvetohybridiin verrattuna. Jos tämä ei riitä, perinteinen kaksilitrainen perusmalli pystyy vetämään kaksitonnista kärryä. Karavaanareiden kaipaamaa dieselmallia Toyota ei enää aio valmistaa.HelppokäyttöinenHybridijärjestelmän toimintaa ja kulutushistoriaa voi tarkastella monitoiminäytöllä. Bensiinimoottorin kulutuslukeman kiipeäminen 15 l/100 km -tasolle huolestuttaa, mutta toisaalta moottori on sammuneena reilusti yli puolet ajoon käytetystä ajasta. Moottori sammuu ja käynnistyy itsekseen huomaamatta. Monimutkaiselta kuulostavaan tekniikkaan ei tarvitse paneutua, ajo sujuu kuin millä tahansa automaattiautolla. Vaihdevalitsinkin on muutettu aiemmista hybridimalleista poiketen tavalliseksi.Jos koeajon aluksi RAV4 tekee vaikutuksen tiloillaan ja mukavuudellaan, myös jälkimaku on miellyttävä. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jää hämmästyttävän alhaiseksi. Tehokas ja kookas nelivetomaasturi kulutti bensiiniä vain 5,2 l/100 km, ja havaintoa tukevat myös keväisen parivertailumme etuvetohybridillä saavuttamamme mittaustulokset.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, kaksi sähkömoottoria, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Teho 163 kW (222 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen