13.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: pihi, silti mukava – Toyota RAV4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 -katumaasturin huippuversio ei nuukaile varustuksellaan vaan kulutuksellaan. Hyvää: tilat, mukavuus, hiljaisuus, kulutus, vaivattomuus. Huonoa: ohjaustunto. Toyota RAV4 on yksi kaupunkimaasturien pioneereista, sen ensiesittely oli jo vuonna 1994. Sen jälkeen kilpailijoita on ilmaantunut kaikilta merkeiltä kuin sieniä sateella. RAV4 on onnistunut kuitenkin säilyttämään jalansijansa markkinoilla. Suomessakin sen kaikki neljä sukupolvea ovat olleet suosittuja. Nyt esitelty viides sukupolvi houkuttelee asiakkaita aivan uudella muotoilulla, mutta pinnan alla on myös ilahduttavia uudistuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat RAV4 näyttää aiempaa isommalta, mutta mittanauha paljastaa ulkomittojen olevan muutaman millimetrin tarkkuudella ennallaan. Tila on kuitenkin käytetty tehokkaammin, väljyyttä löytyy runsaasti joka suuntaan. Etuistuimet ovat hyvin muotoillut ja istuma-asento on luonteva. Takaistuimella on pitkänkin kuskin takana runsaat tilat aikuiselle, jopa kolmelle hengelle lyhyttä matkaa ajatellen. Myös tavaratila on jo perusmuodossaan kookas ja helposti laajennettavissa. Epäkohtiakin on: suksiluukku uupuu ja sähköisesti aukeava takaluukku on tuskastuttavan hidas. Ylellinen varustelu Lasipintaa on runsaasti jo perusmallissa, ja koeajossa olleen kalleimman version vaalea verhoilu sekä lasikatto lisäävät avaruuden ja valoisuuden tuntua. Kojelauta on aiempaa selkeälinjaisempi ja osaksi vaalealla nahalla verhoiltuna tyylikäs kokonaisuus. Toyota on pakannut huippumalliin hengästyttävän määrän mukavuus- ja turvavarustelua. Osa saattoi jäädä piiloon valikoiden taakse, mutta tarvittavat ominaisuudet löytyivät intuitiivisesti. Ilahduttavasti jo Active-perusvarustelu on varsin riittävä, kalleimmassa versiossa houkuttaa eniten verhoilun tuoma herraskainen ilme. Mukavuus etusijalla Ajossa Toyotan katumaasturin hallitsevin piirre on mukavuus. Äänitaso pysyy vaimeana erilaisilla pinnoitteilla, eikä mikään äänilähde nouse häiritsevästi esiin. Jousitus on mukavaksi viritetty, ja renkaat ovat huippumallissakin korkeaprofiiliset. Käytös on epätasaisuuksissa henkilöautomaista, maasturimaiset heilahdukset iskunvaimennus karsii topakasti pois. Nopeammin vietäessä RAV4 ei suo kuljettajalleen nautintoja, sillä sähköinen kaasun annostelu, pehmeä jousitus ja kevyeksi tehostettu ohjaus hävittävät tarkimman tunnon tien pintaan. Ajolinjat levenevät ja kori kallistelee. Eli arkiajoon aivan erinomaisen kevytkäyttöinen ja huomiota vaatimaton kompromissi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neliveto sähköllä RAV4:n voimalinja on hybridi-Toyotoilla ajaneille tutunoloinen. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen Atkinson-työkierrolla. Sähkömoottoreita on kaksi, ja ne pystyvät yksinäänkin liikuttamaan autoa tai vaihtoehtoisesti keräämään hidastuksista talteen liike-energiaa. Akusto on pieni, pelkällä sähköllä ei montaa kilometriä pääse. Neliveto on toteutettu ilman nivelakselia. Taka-akselilla on oma 54-hevosvoimainen sähkömoottorinsa, joka toimii aina liikkeelle lähtiessä, jyrkässä mäessä tai järjestelmän havaitessa luistoa. Trail-moodilla elektroniikka jakelee voimaa pitävimmille pyörille. Nelivetomallin lisäetuna vedettävän perävaunun paino tuplaantuu 1 650 kiloon etuvetohybridiin verrattuna. Jos tämä ei riitä, perinteinen kaksilitrainen perusmalli pystyy vetämään kaksitonnista kärryä. Karavaanareiden kaipaamaa dieselmallia Toyota ei enää aio valmistaa. Helppokäyttöinen Hybridijärjestelmän toimintaa ja kulutushistoriaa voi tarkastella monitoiminäytöllä. Bensiinimoottorin kulutuslukeman kiipeäminen 15 l/100 km -tasolle huolestuttaa, mutta toisaalta moottori on sammuneena reilusti yli puolet ajoon käytetystä ajasta. Moottori sammuu ja käynnistyy itsekseen huomaamatta. Monimutkaiselta kuulostavaan tekniikkaan ei tarvitse paneutua, ajo sujuu kuin millä tahansa automaattiautolla. Vaihdevalitsinkin on muutettu aiemmista hybridimalleista poiketen tavalliseksi. Jos koeajon aluksi RAV4 tekee vaikutuksen tiloillaan ja mukavuudellaan, myös jälkimaku on miellyttävä. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jää hämmästyttävän alhaiseksi. Tehokas ja kookas nelivetomaasturi kulutti bensiiniä vain 5,2 l/100 km, ja havaintoa tukevat myös keväisen parivertailumme etuvetohybridillä saavuttamamme mittaustulokset. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, kaksi sähkömoottoria, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Teho 163 kW (222 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe