13.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: vanha tuttu täysin uusi – Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on karistanut rallimaailman muistot ja keskittyy nyt turvallisuuteen. Perinteinen nimi Subaru Impreza palaa mallistoon hieman maastohenkisen sisarmalli Subaru XV:n vanavedessä. Kun mustat asennemuovit vaihtuvat korinvärisiin puskureihin, muuntuu ulkomuoto varsin tavanomaiseksi ja hieman huomaamattomaksikin perheautoksi. Vaikka Impreza onkin toinen Subarun uuteen modulaariseen perusrakenteeseen perustuva auto, on auto yhä saman merkin käsialaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut tunnelmat Tavanomaisen ulkokuoren alta löytyy yhä tyypillinen Subaru: moottori on 1,6- tai kaksilitrainen ahtamaton bokserinelonen (116 tai 156 hv), vaihteisto Lineartronic-variaattori ja neliveto kuuluu vakiovarusteluun. EyeSight-kamera hätäjarrutustoimintoineen ja kaistavahteineen kuuluu myös kauppaan. Ja tyypilliseen Subaru-tapaan olon autossa tuntee kotoisaksi vasta hetken totuttelun jälkeen. Alussa ohjauspyörän lukuisat näppäimet tuntuvat sekavalta, mutta kun mittariston keskinäytön ja kojetaulun päälle asennetun inforuudun näkymät saa mieleisekseen, voi valtaosan painikkeista lähes unohtaa. Muuten ergonomia on toimivaa. Kiiltäväpintainen kosketusnäyttö on yllättävän suuri siihen nähden, miten rajatut sen toiminnot perusmalleissa ovat. Tukeepahan ruutu sentään CarPlaytä ja Anroid Autoa, joten älypuhelinpeilauksella neliösentit eivät mene hukkaan. Ajettavuus lupaavaa Moniin turboahdettuihin kilpailijoihin verrattuna moottori vaatii paikoin reilustikin kierroksia. Työnteon ääni on karheahko, ja koeajetun kaksilitraisenkin etenemistä voi kuvailla enemmän riittäväksi kuin reippaaksi. Levorgin 1,6-litrainen turbomoottori sopisi pakettiin mainioksi, mutta jostain syystä tehdas on eri mieltä. Hetken sulattelun jälkeen Imprezaan alkaa kotiutua. Ohjaus on herkkä ja nopea, ja alusta jämäkähkö. Ensikoeajon kitkarenkaat estävät tarkemman arvioinnin, mutta ainakin ennakkotunnelmat ajettavuudesta ovat lupaavat. Rengasääntä autossa on hieman jo kitkarenkain, joten saa nähdä millaiseksi äänimaailma asettuu Suomessa. Imprezan hinnat alkavat 1,6-litraisen mallin 26 938 eurosta. Kaksilitraisen saa 31 963 eurolla. Autot saapuvat Suomeen huhtikuun puolivälissä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?