13.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: vanha tuttu täysin uusi – Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on karistanut rallimaailman muistot ja keskittyy nyt turvallisuuteen. Perinteinen nimi Subaru Impreza palaa mallistoon hieman maastohenkisen sisarmalli Subaru XV:n vanavedessä. Kun mustat asennemuovit vaihtuvat korinvärisiin puskureihin, muuntuu ulkomuoto varsin tavanomaiseksi ja hieman huomaamattomaksikin perheautoksi. Vaikka Impreza onkin toinen Subarun uuteen modulaariseen perusrakenteeseen perustuva auto, on auto yhä saman merkin käsialaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut tunnelmatTavanomaisen ulkokuoren alta löytyy yhä tyypillinen Subaru: moottori on 1,6- tai kaksilitrainen ahtamaton bokserinelonen (116 tai 156 hv), vaihteisto Lineartronic-variaattori ja neliveto kuuluu vakiovarusteluun. EyeSight-kamera hätäjarrutustoimintoineen ja kaistavahteineen kuuluu myös kauppaan.Ja tyypilliseen Subaru-tapaan olon autossa tuntee kotoisaksi vasta hetken totuttelun jälkeen. Alussa ohjauspyörän lukuisat näppäimet tuntuvat sekavalta, mutta kun mittariston keskinäytön ja kojetaulun päälle asennetun inforuudun näkymät saa mieleisekseen, voi valtaosan painikkeista lähes unohtaa. Muuten ergonomia on toimivaa. Kiiltäväpintainen kosketusnäyttö on yllättävän suuri siihen nähden, miten rajatut sen toiminnot perusmalleissa ovat. Tukeepahan ruutu sentään CarPlaytä ja Anroid Autoa, joten älypuhelinpeilauksella neliösentit eivät mene hukkaan.Ajettavuus lupaavaaMoniin turboahdettuihin kilpailijoihin verrattuna moottori vaatii paikoin reilustikin kierroksia. Työnteon ääni on karheahko, ja koeajetun kaksilitraisenkin etenemistä voi kuvailla enemmän riittäväksi kuin reippaaksi. Levorgin 1,6-litrainen turbomoottori sopisi pakettiin mainioksi, mutta jostain syystä tehdas on eri mieltä.Hetken sulattelun jälkeen Imprezaan alkaa kotiutua. Ohjaus on herkkä ja nopea, ja alusta jämäkähkö. Ensikoeajon kitkarenkaat estävät tarkemman arvioinnin, mutta ainakin ennakkotunnelmat ajettavuudesta ovat lupaavat. Rengasääntä autossa on hieman jo kitkarenkain, joten saa nähdä millaiseksi äänimaailma asettuu Suomessa.Imprezan hinnat alkavat 1,6-litraisen mallin 26 938 eurosta. Kaksilitraisen saa 31 963 eurolla. Autot saapuvat Suomeen huhtikuun puolivälissä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen