13.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: vanha tuttu täysin uusi – Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on karistanut rallimaailman muistot ja keskittyy nyt turvallisuuteen. Perinteinen nimi Subaru Impreza palaa mallistoon hieman maastohenkisen sisarmalli Subaru XV:n vanavedessä. Kun mustat asennemuovit vaihtuvat korinvärisiin puskureihin, muuntuu ulkomuoto varsin tavanomaiseksi ja hieman huomaamattomaksikin perheautoksi. Vaikka Impreza onkin toinen Subarun uuteen modulaariseen perusrakenteeseen perustuva auto, on auto yhä saman merkin käsialaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut tunnelmatTavanomaisen ulkokuoren alta löytyy yhä tyypillinen Subaru: moottori on 1,6- tai kaksilitrainen ahtamaton bokserinelonen (116 tai 156 hv), vaihteisto Lineartronic-variaattori ja neliveto kuuluu vakiovarusteluun. EyeSight-kamera hätäjarrutustoimintoineen ja kaistavahteineen kuuluu myös kauppaan.Ja tyypilliseen Subaru-tapaan olon autossa tuntee kotoisaksi vasta hetken totuttelun jälkeen. Alussa ohjauspyörän lukuisat näppäimet tuntuvat sekavalta, mutta kun mittariston keskinäytön ja kojetaulun päälle asennetun inforuudun näkymät saa mieleisekseen, voi valtaosan painikkeista lähes unohtaa. Muuten ergonomia on toimivaa. Kiiltäväpintainen kosketusnäyttö on yllättävän suuri siihen nähden, miten rajatut sen toiminnot perusmalleissa ovat. Tukeepahan ruutu sentään CarPlaytä ja Anroid Autoa, joten älypuhelinpeilauksella neliösentit eivät mene hukkaan.Ajettavuus lupaavaaMoniin turboahdettuihin kilpailijoihin verrattuna moottori vaatii paikoin reilustikin kierroksia. Työnteon ääni on karheahko, ja koeajetun kaksilitraisenkin etenemistä voi kuvailla enemmän riittäväksi kuin reippaaksi. Levorgin 1,6-litrainen turbomoottori sopisi pakettiin mainioksi, mutta jostain syystä tehdas on eri mieltä.Hetken sulattelun jälkeen Imprezaan alkaa kotiutua. Ohjaus on herkkä ja nopea, ja alusta jämäkähkö. Ensikoeajon kitkarenkaat estävät tarkemman arvioinnin, mutta ainakin ennakkotunnelmat ajettavuudesta ovat lupaavat. Rengasääntä autossa on hieman jo kitkarenkain, joten saa nähdä millaiseksi äänimaailma asettuu Suomessa.Imprezan hinnat alkavat 1,6-litraisen mallin 26 938 eurosta. Kaksilitraisen saa 31 963 eurolla. Autot saapuvat Suomeen huhtikuun puolivälissä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous