4.11.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: E/Fat on suomalaista suunnittelua oleva sähköpyörä – vai onko se sittenkin mopo? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä E/Fat-sähköpyörä tuotekehitys ja suunnittelu on suomalaista. E/Fat-pyörää voi ajaa myös polkematta, vain kaasukahvaa kääntämällä. Hyvää: Kotimainen suunnittelu, uniikki tuote, mukavuus, vahva moottori, iso akku. Huonoa: Lievä kömpelyys, jarrut. E/Fat on ei ulkomuodollisesti eroa juurikaan mistään muusta fatbikestä. Siinä on suuret ja muhkeat 26-tuumaiset renkaat edessä ja takana. Sähköpyöräksi sen tunnistaa alaputkeen kiinnitetystä isosta akusta.Kun E/Fat-pyörää alkaa tutkia tarkemmin, eroja alkaa kuitenkin löytyä. Yksi merkittävä ero muihin fatbike-pyöriin on se, että ohjaustangon oikean puolimmaisesta sarvesta löytyy kaasukahva. Kaasukahva todellakin – ja tämä tekee E/Fatista täysin poikkeavan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa kehitettyE/Fat on Suomessa kehitetty ja suunniteltu pyörä. Sen kehittäjä on pyöräalalla hyvin tunnettu Raimo Rouvinen. Rouvinen tunnetaan pyöräalalla monesta, mutta muun muassa siitä, että hän on tuonut ensimmäiset maasto- ja bmx-pyörät aikoinaan Suomeen. Rouvinen on erittäin kokenut myös polkupyörien komponenttien suunnittelijana sekä mekaanikkona.Kun sähköpyöriä alkoi liikkua maailmalla vuoden 2015 paikkeilla, Rouvinen innostui sähköavusteisista läskipyöristä, mutta entisenä endurokuskina hän huomasi, että kaasukahvallisia versioita, sellaisia, joilla voisi löydä löylyä tarvittaessa enduropyörän tapaan lisää, ei löytynyt mistään.Vuonna 2016 laki muuttui niin, että kaasukahvan lisääminen polkupyörään oli mahdollista – ja Rouvinen aloitti kehitystyön.Vuonna 2018 syntyi täysin suomalaista kehitystyötä olevan E-Fatin ensimmäinen tuotantomalli. E/Fat ja sen komponentit tulevat Aasiasta, sieltä mistä muutkin sähköpyörät, mutta esimerkiksi pyörän runko, etuiskunvaimennus, sähkömoottori sekä monet muut komponentit on Ruovisen suunnittelemat ja E/Fat-pyörää varten valmistetut. Lisäksi kaikki pyörässä käytettävät komponentit on tarkkaan mietitty olemassa olevista komponenteista siten, että ne varmasti sopivat E/Fat-pyörän käyttötarkoitukseen. Kaasua kahvastaE/Fat liikkuu kaasukahvan ansiosta myös ilman poljinvoimaa. Koska E/Fatissa on kaasukahva sekä 1000 watin sähkömoottori, se tarvitsee mopon tapaan liikennevakuutuksen. Liikennevakuutus vakuutusyhtiöstä riippuen maksaa E/Fatille vuodessa noin sadan euron molemmin puolin.E/Fat on siis L1e-a -ajoneuvoluokkaan kuuuluva polkupyörä, jonka suurin teho lain mukaan saa olla enintään 1000 wattia ja sen moottori voi toimia ilman polkemista. Moottorin on kytkeydyttävä pois päältä kun ajoneuvon nopeus saavuttaa 25 km/h.Kaasukahvan ja sen vuoksi, että E/Fat liikkuu ilman poljinvoimaa, kysymys kuuluukin, että onko E/Fat sähköpyörä vai sittenkin mopo?Kysymykseen ei saatu koeajon aikana oikein vastausta, mutta ehkä E/Fat on molempia. Se on hyvin erilainen pyörä verrattuna muihin sähköpyöriin ja sen käyttötarkoitus onkin tarjota monipuolinen sähköavusteinen laite esimerkiksi työmatkalle, retkeilyyn tai vaikka metsästykseen. Kun E/Fatilla lähtee ensimmäistä kertaa liikkeelle, tulee epätodellinen olo – pyörä liikkuu äänettömästi, mutta vahvan, 95 newtonmetriä vääntöä tarjoavan moottorin ansiosta se liikkuu myös todella rivakasti. Avustettuna pyörä liikkuu todella herkästi – ja kaasukahvasta kääntämällä sillä ei tarvitse välttämättä polkea lainkaan. Pelkällä kaasulla ajettaessa E/Fatin pitäisi kyetä jopa 40 kilometrin mittaiseen lenkkiin, joka on todella paljon. Akkua voi tietysti säästää säätämällä sähkömoottorin sähköavustusta pienemmälle. E/Fat yllätti myös iloisesti siinä, että se on kevyt polkea avustus pois kytkettynä.Vaivatonta etenemistäMaastossa E/Fatillä pystyy ja on ehkä kaikkein järkevin ajaa siten, että sen sähköavustus on säädetty ykköselle tai kakkoselle ja ”kaasua” annostellaan kaasukahvasta. Myös liikkeelle lähtö E/Fatilla hankalassa paikassakin on normaalia sähköpyörää helpompaa, kun sillä voi lähteä maastossa raskaan kuormankin kanssa liikkeelle samalla tavalla kuin endurolla tai crossipyörällä vain tarjoamalla ”kaasua” kaasukahvasta. E/Fatin takamoottorissa ei ole momentintunnistusta, joten kaasukahvalla voiman säätö maastossa on erittäin luontevaa.Sellaiselle, joka pyöräilee intohimoisesti ja haluaa nauttia kirjaimellisesti pyöräilystä ja väkevämmästä maastoajosta, E/Fat ei välttämättä ole oikea laite. Moottorin teho E/Fatilla on niin suuri, että se todellakin liikkuu suurimmalla avustuksella vaivattomasti kuin mopo – eikä E/Fatilla ajaessa saa parhaita niitä kiksejä, mitä esimerkiksi kunnon sähköavusteisella maastopyörällä maastossa saa. Toki E/Fatillakin saa hien pintaan säätämällä avustusta pienemmälle, ja polkemalla sillä, mutta kuten sanottu, samasta hintaluokasta löytyy parempia varsinaisia sähköpyöriä.Maastossa E/Fat on hieman kömpelö ja esimerkiksi juurakossa vauhdilla edetessä joustamaton perä kärsii välillä pidon puutteesta. E/Fatin etujoustossa on sopivaa herkkyyttä ja 140 millin jousto on todella riittävä pyörän käyttötarkoitukseen nähden.Hintaluokka on myös hyvä ottaa huomioon siinäkin mielessä, että E/Fat maksaa runsas 3000 euroa, joten sitä ei pidäkään verrata kalliimpiin laitteisiin.E/Fat on kuitenkin mielenkiintoinen pyörä sellaiselle, joka haluaa sähköpyörältä jotain muuta kuin kovaa maastomenoa tai dh:ta. Se sopii nimenomaan siihen, mihin se on suunniteltukin, kuten ulkoiluun, talvipyöräilyyn ja esimerkiksi retkeilyyn ja metsästykseen erinomaisesti.Pyörän takamoottori ei rasita voimansiirtoa, kuten ketjua. Takamoottorivetoisena E/Fat onkin suunniteltu hieman rauhallisempaan menoon, retkeilyyn ja työmatkoihin – eikä kovimpien kuskien vehkeeksi, jotka hankkivat keskimoottorisen pelin vaativampaan harrastamiseen.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyE/Fat 1000 WHinta: 3199 euroa Paino: 28 kg Runko: 6061-T6 Lämpökäsitelty alumiini – Omaa suunnittelua Rungon koko: M, L Etuhaarukka: E/FAT Racing, USD 34, lukittava, öljy/ilma, joustomatka 140 mm – Omaa suunnittelua Ohjaustanko: E/FAT Racing, 750mm, Ø 31,8mm, 15mm rise Jarrut: Tektro Dorado HD-E715, hydrauliset, 203 mm levyt Vaihteisto: SRAM X5, 9s Vaihdevipu: SRAM Kampisarja: 170 mm, nelikantti-kiinnitys Takaratas: DNP 11-36, 9S (11-13-15-18-21-24-32-36) Eturatas: 32T, Materiaali: alumiini Ketju: KMC X9, 120 lenkkiä Istuin: MTB / Comfort Istuinkannatin: 31.6 mm, vakiona solid seatpost, lisävarusteena suspension- tai reverb-seatpost Rengaskoko: 26” Vanteet: 26″, 559 x 105 mm, 36H, 6061-T6 alumiini Renkaat: Kenda Juggernaut Sport 26″ x 4,5" (30TPI) 116-559. Vanneleveys 105 mm. Sähkömoottori: E/FAT 1000W/52V, 95 Nm, hiiliharjaton vaihteellinen takanapamoottori – Omaa suunnittelua Akku: LG 18650 Cells 16Ah/52V/832 Wh Akun latausaika: tyhjästä täydeksi 6–7 tuntia Takuu: Runkotakuu 12 kk, komponentit 12 kk / 2500 km Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus? Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta. Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus. Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet. Lisää aiheestaSähköpyörän koeajo: Canyon Pathlite:ON 8 SUV – Väkevä trekking-pyörä myös mukavaan työmatka-ajoon Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon Sähköpyörän koeajo: Giant Reign E+ 1 – Huippusuorituskykyä maastoon laadukkailla osilla Sähköpyörän koeajo: Helkama XE10 – Made in Finland Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Sähköpyörän koeajo: Specialized Turbo Tero 4.0 – Monipuolisuutta työmatkaan ja maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi