14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Swift Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Swift tarjoaa hauskan pikkuauton nelivedon ominaisuuksin, kohtuurahalla. Hyvää: hinta, matkustamon tilat, ajettavuus. Huonoa: tavaratila, moottorin alavääntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuzuki Swift on edullisin Suomessa myytävä neliveto. Millaisen nelivedon saa 17 000 eurolla?Nelivetoinen Swift olisi ihanteellinen kaupungin keskustassa asuvalle talviaikaan. Kääntösäde on nelivetoiseksi pieni ja huonosti auratut kadunvarsipaikat olisivat ulottuvilla etenemiskykyiselle pianokaiselle.Valitettavasti etu-tai takatalvi ei yllättänyt syyskuussa, joten testasimme nelivetoa syksyisissä olosuhteissa.Neliveto kytkeytyy viskokytkimellä, kun etu-ja takapyörien pyörimisnopeuksien välille syntyy eroa. Kuivalla kelillä arkiajossa auto on siis etuvetoinen.Swiftiä valmistetaan 1,2 litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori keulilla. Tehoa on 94 hevosvoimaa ja käsin kytkettäviä vaihteita viisi. Koeajettu auto oli saanut jo ensimmäisen minimaalisen kasvojenkohotuksensa, jonka tunnistaa lähinnä led-päiväajovaloista.Ajossa on pirteyttä ja iloisen kuuloista moottorinääntä. Ruutia on riittävästi, kunhan käyttää kierroksia. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ohjastaminen hauskaa.Niukat tilat tavaroilleUlkomittoihinsa nähden Swift tuntuu sisätiloiltaan isommalta. Hallintalaitteet ovat erittäin selkeitä ja niiden käyttö sujuvaa. Sisusta on hieman vanhahtava, mutta kaikki on kohdallaan kuljettajan istuinta ja sen säätömahdollisuuksia myöten.Takana matkustavilla on ruhtinaallisesti tilaa pikkuautojen mittakaavassa.Tavaratilaan taasen ei korkean kynnyksen ja niukan 211 litran koon takia lastaa edes suurta urheilukassia. Takaistuimet saa onneksi taitettua, jos kuljetustarvetta on.Viisivuotiaissa autoissa Swiftin hylkäysprosentti katsastuksessa oli vuonna 2012 Trafin tilaston pienin, alle prosentin.Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Antti Hentinen ja Santeri Petrell Suzuki Swift 4WD 1.2 VVT GL 5D 5MT Hinta alkaen 16 990 € Ajoneuvovero 108 €/ v Moottori 1 242 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 69 kW (94 hv), 6000 r/min Vääntö 118 Nm (4800 r/min) Vääntö 118 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 6,5 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 126 g/km Mitat pituus 3850 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2430 mm Tavaratila: 211 l Omamassa: 1060 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 26.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä seurauksia on, jos jää kiinni liikenteessä toisen autolla, josta AdBlue-järjestelmä on kytketty pois? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster