11.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Portaaton automaatti parantaa Corollan uuden sukupolven ajomukavuutta. Hyvää: Ajettavuus, sisätilat. Huonoa: Takakontin muotoilu, sisämelu. Toyota Corolla on toistaiseksi maailman myydyin automalli. Ensimmäinen Corolla esiteltiin vuonna 1966 ja tuorein painos edustaa jo 11. sukupolvea. Mallia on myyty jo yli 40 miljoonaa kappaletta ja uusin tulokas pyrkii menestystarinan jatkajaksi.Uusien muotojen ja mittojen lisäksi tekniikkaa ja varustelua on päivitetty. Myös panostukset ajo- ja käyttömukavuuteen erottuvat edukseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kokoa ja tilaaMittojensa puolesta uusi Corolla on hieman aiempaa suurempi. Auto on kahdeksan senttiä pidempi ja akseliväliä on kasvatettu kymmenen senttiä. Muut mitat ovat muuttuneet maltillisemmin, mutta senteillä ja jopa puolikkailla on saatu aikaan parannuksia.Corollaa ei tarvitse hävetä muotoilunsa puolesta. Uutuus on suorastaan tyylikäs kokonaisuus, joka voisi muotojensa puolesta olla kalliimmankin luokan auto. Pidempi akseliväli, saumaton kattolinja ja matalampi kori tukevat hyvin virtaviivaistettua olemusta.Hintalapussa moderni ilme ei kuitenkaan näy. Malliston edullisin versio vaihtaa omistajaa hieman alle 22 400 eurolla.Sisätiloissa uudistuksista eniten kiitosta ansaitsevat ergonomiapanostukset. Kuljettajan istuimella viihtyy ja hyvä ajoasento löytyy myös pidemmälle matkalle. Hallintalaitteet ovat sopivasti ulottuvilla. Tilat toimivat myös takapenkillä. Matka taittuu tarvittaessa täydelläkin autolla, mutta yhdistelmällä 2+2 kyydissä on väljää, vaikka takapenkkiläiset matkustaisivat asennustilaa vaativissa turvaistuimissa.Takakontti ei ole aivan yhtä onnistunut. Litroissa tilaa on 452, mutta pyöräkotelot, luukun muoto ja kynnys asettavat haasteita suurempien esineiden, kuten lastenvaunujen kyytiin sovittamisessa.Kulutusta alas automaatillaUudet linjat parantavat osaltaan aerodynamiikkaa, joka puolestaan sieventää muun muassa kulutuslukemia ja vaimentaa sisämelua. Erityisen hiljaista Corollan sisällä ei silti ole vieläkään.Voimanlähteet ovat niin ikään uudet. Moottoreita on tarjolla kolme, kaksi bensakonetta (1,33 litran Dual VVT-i ja 1,6 litran Valvematic) ja yksi diesel (1,4 litran D-4D turbodiesel). Koeajoauton 1,6 litran Valvematic on vaihtoehdoista ainoa, jonka pariksi saa portaattomasti toimivan Multidrive S-automaattivaihteiston. Muiden on tyytyminen kuusiloviseen manuaaliin.Koeajettu kokonaisuus tähtää valmistajan mukaan ajomukavuuden parantamiseen ja pienempään kulutukseen. Mukavuuden osalta panostus on onnistunut. Automaatti pääsee oikeuksiinsa varsinkin vaihtelevasti matelevassa ruuhkaliikenteessä. Sujuvasta liikkumisesta ei voi olla nauttimatta. Vaihteiston toimintaan ei portaattomuuden oivaltamisen jälkeen kiinnitä juuri huomiota.Kulutuslukemat pysyttelivät seka-ajossa sitkeästi lähes seitsemän litran tuntumassa, joten aivan pieniruokaiseksi Corollaa ei voi väittää.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Corolla Hinta alkaen 26 178 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 400 € Ajoneuvovero 112 €/ v Moottori 1598 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto Teho 97 kW (132 hv), 6400 r/min Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,3 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4620 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 452 l Omamassa: 1270 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous