9.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: erikoisen nimen omaava Subaru Levorg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Levorg on outo nimi, mutta Levorg on mainio farmariauto. Hyvää: ajettavuus, mukavuus. Huonoa: tavaratilan yksityiskohdat, vajavainen reisituki. Erikoinen nimi on japanilaisittainkin uskomaton väännös. Levorg eli Legacy Revolution Touring. Subaru päätyi uuteen mallinimeen, sillä Levorg ei korvaa mitään aiempaa mallia.Autoa voi pitää vuosina 2003–2009 myydyn neljännen sukupolven Legacyn seuraajana. Sen jälkeen Legacy ja rinnakkaismalli Outback kasvoivat isoiksi ja amerikkalaisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen luonneSubaru Levorg on luonteeltaan urheilullinen farmariauto – ja merkkiuskollisesti aina nelivetoinen. Keulan muotoilusta löytyy yhtäläisyyttä huippumalli WRX STi:hin, eikä syyttä: autot jakavat yhteisen perusrakenteen.Yhteisen perimän havaitsee ajettavuudessa: Levorg ylittää töyssyt eleettömästi ja taittuu tehokkaasti mutkiin. Kuljettajan aistima takapuolituntuma on hyvä. Ohjauksessa ei ole liiemmin valittamista, keskialue erottuu selkeästi ja tuntuma on luonteva. Onneksi hyvä ajettavuus ei kostaudu mukavuudessa. Pintamukavuus on kunnossa, ja kuopissa kuuluvat alustaäänet ovat laadukkaan etäisiä.Turbo tuo vääntöäLevorg on tarjolla vain yhdellä voimalinjalla. Turboahdetun 1,6-litraisen bokserinelosen 170 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä riittävät vaivattomaan etenemiseen.Kierroslukumittarin punarajaa lähestyessä moottori kuulostaa hieman karkealta, mutta muutoin voimanlähde tuntuu toimivalle.Subaru on sinnikkäästi panostanut CVT-vaihteistoon, eikä välttämättä syyttä. Osakaasulla vaihdelaatikko toimii portaattomasti, mutta täysikaasulla mukaillaan perinteistä vaihteistoa virtuaalipykälillä.Keinotekoinen ratkaisu on tehty miellyttämään eurooppalaisia, ja siinä on onnistuttu. Seuraavaksi kannattaisi panostaa ohituksissa tärkeän kickdownin nopeuteen – siinä parhaat perinteiset automaatit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat vielä merkittävästi parempia.Tukalat varvastilatSisällä laatuvaikutelmaa on nostettu yksityiskohtiin panostamalla. Näkyvyys ulos, jopa etuviistoon, on erinomainen.Takaistuimet ovat keskimittaiselle kohtalaiset. Etuistuimen matala sijoitus syö varvastilaa, mutta polvitilaa on tarpeeksi. Pidemmillä matkoilla vajavainen reisituki voi alkaa rasittaa. Istuinosat kaatuvat kätevästi sähköisesti tavaratilan kytkimestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaluukkua saa varoaLevorgin tavaratila on 552 litraa. Subaru olisi voinut panostaa enemmän suojaverhon toimivuuteen, sillä nyt ohjaavat kiskot puuttuvat ja verho pitää vetämisen lisäksi asetella paikalleen. Moitteen ansaitsee liian matalalle aukeava tavaratilan luukku, johon lyö helposti päänsä.Luvattu keskikulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Lukema voi kuulostaa korkeahkolta, mutta perinteisesti Subaru on ilmoittanut rehelliset, kaunistelemattomat lukemat. Kotimaan koeajossa selviää, noudattaako uusi 1,6-litrainen turbomoottori perinnettä. https://youtube.com/watch?v=gWQr-CzP5fE Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: valmistaja Subaru Levorg Hinta alkaen 35 999 € Moottori Bensiinimoottori 1 600 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, CVT-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4800–5600 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa