3.11.2021 Liikenne 700 000 sähköautoa jo vuonna 2030 – voiko tavoite onnistua? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin haastattelemat asiantuntijat arvoivat, ovatko kunnianhimoiset liikenteen sähköistymisen tavoitteet mahdollisia – ja kertovat näkemyksensä hankintakannustimista. Liikenne sähköistyy aiempaa rivakammin Suomessa. Lokakuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus oli ennätykselliset 38 prosenttia, joista täyssähköautoja oli liki puolet. Käyttövoimamurros jyllää, joskin on muistettava, että aivan valtaosa Suomen teillä liikkuvista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta on yhä polttomoottorikäyttöisiä ja etenevät fossiilisten polttoaineiden voimin. Valtiovallan julkilausuttuna tavoitteena on lisätä merkittävästi sähköautojen osuutta autokannassa. Taustalla ovat tietty päästötalkoot. Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on eritelty eri keinoja, joilla tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä yllettäisiin päästöttömään liikenteeseen. Kysyimme asiantuntijoilta, onko Suomessa mahdollista yltää kunnianhimoisiin liikenteen sähköistymistavoitteisiin. Näkemyksensä kertovat VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen (MP), sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä (TH) Energiateollisuus ry:stä, tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio (PT) Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio (TK). Uskotteko, että Suomen autokanta sähköistyy kunnianhimoisten kansallisten tavoitteiden mukaisesti? Onko Suomessa vuonna 2030 käytössä jo 600 000–700 000 sähköautoa kuten Fossiilittoman liikenteen työryhmän raportissa esitetään? (MP) ”Suunta näyttää nyt hyvältä, täyssähköautojen markkinaosuus on noussut jo kuluneen vuoden aikana nopeasti, ja selkeästi nopeammin kuin esimerkiksi VTT:n vuonna 2018 tekemässä mallinnuksessa, joka ennusti lisäkannustimilla noin 530 000 sähköauton kantaa vuoteen 2030 mennessä. Eli täysin mahdolliselta se kysynnän puolelta näyttää." "Toisaalta haasteeksi nousevat kysynnän kasvaessa tarjonnan rajoitukset, niin akkujen kuin autojenkin tuotantokapasiteetin osalta – riittääkö Suomeen sähköautoja niin paljon, kuin niillä olisi kysyntää, kun globaali kysyntä kasvaa myös koko ajan. Tämä voi omalta osaltaan leikata sähköautokannan maksimikasvuvauhtia.” (TH) ”Kyllä. Tässä tulee muistaa, että Suomeen tuodaan merkittävä määrä autoja myös käytettynä. Kun muun muassa Saksa ja Ruotsi tukevat jo nykyään sähköautojen hankintaa voimakkaasti, niin näitä autoja tuotaneen Suomeen käytettynä laivalasteittain, vaikka Suomi ei tekisi itse mitään. Toki uusien autojen hankinnan tukeminen olisi viisasta siinä mielessä, että tällöin arvonlisävero ja autojen uusmyynnin työllistävä vaikutus jäisivät Suomeen.” (PT) ”Aika paljon pitää vauhtia lisätä, jotta tämä toteutuu. Meillä on vuonna 2030 valtaosa vuosina 2010–2021 myydyistä uusista autoista vielä Suomen teillä. Latauspaikkojen määrää pitäisi lisätä nykyistä nopeammin. Autokannan kiertonopeudessa pitäisi panostaa nykyistä enemmän poistuman tehostamiseen. Yksi mahdollisuus olisi kytkeä romutuspalkkio pienipäästöisten autojen hankintaan: esimerkiksi alle 80 grammaa hiilidioksidia/km, jolloin ohjaisi aiempaa enemmän täyssähköautoihin ja edistyksellisempiin hybrideihin.” (TK) ”Vaikuttaa siltä, että ladattavia autoja on vuonna 2030 noin 650 000 kpl. Näistä hieman yli puolet on ladattavia hybrideitä ja vajaa puolet täyssähköautoja. Suomen taakanjakosektorin (siis päästökaupan ulkopuolisten päästölähteiden, kuten liikenne, maa- ja metsätalous, lämmitys, jne.) mukainen päästötavoite on nousemassa 39 %:sta 50 %:iin. Aiemmin ajateltiin liikenteen kantavan muita päästölähteitä suuremman taakan päästövähennyksistä eli tavoitteena oli liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Nyt kuitenkin kiristynyt tavoite tarkoittaa sitä, että liikenne voi joutua vastaamaan jopa 60 % päästövähenemästä, koska sen vähennysosuuden halutaan olevan muita päästölähteitä suurempi." "Tätä taustaa vasten tuo 600 000–700 000 ladattavaa autoa autokannassa on liian vähän – hallituksen tulisi kiihdyttää sähköistymistä – erityisesti tässä alkuvaiheessa – muun muassa selvästi nykyistä suuremmalla hankintakannustimella. Ja samalla on muistettava, että henkilöautot edustavat vain noin puolta liikenteen kaikista päästöistä. Tarvitaan sähköistymistä ja kehittyneitä biopolttoaineita koskevia sekoitevelvoitteiden nostamista ja sen myös uusiutuvien polttoaineiden lisäystä myös raskaan kaluston puolella. Samoin lentoliikenteessä. Keskustelu pyörii julkisuudessa aivan liikaa henkilöautojen ympärillä.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: Teknologianeutraalius, jotta eri käyttövoimien välinen ja sisäinen kilpailu voi toteutua Uudet, entistä runsaammin kehittynyttä teknologiaa sisältävät ajoneuvot ja erityisesti sähköautot tarvitsevat aiempaa enemmän tiettyjä komponentteja ja raaka-aineita, Autoliitto muistuttaa. ”Ongelmaksi erittäin tiukkojen päästörajojen kohdalla voi muodostua näiden komponenttien ja raaka-aineiden pula, joka johtaa pullonkauloihin tuotannossa. Tämä on ollut jo nyt nähtävissä autotehtaiden joutuessa supistamaan tuotantoaan. Tämä saattaa hidastaa autokannan uusiutumista.” Autoliiton näkemykset käyvät ilmi Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle lokakuussa jätetystä lausunnosta, joka liittyy EU-asetusehdotukseen, jossa säädettäisiin kiristyksistä autonvalmistajiin kohdistuvista vuoden 2030 raja-arvoista sekä uusista raja-arvoista vuodelle 2035. Niiden mukaan autonvalmistajien olisi laskettava hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuodesta 2021, kun nyt tavoite on 37,5 prosenttia. Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö pitää nyt esitettäviä uusien autojen tiukentuvia päästörajoja kannatettavina keinoina ohjata autonvalmistajia kehittämään ja valmistamaan entistä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja yhtenä keinona päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Teknologianeutraalius on Autoliiton mukaan tärkeä lähtökohta, jotta eri käyttövoimien välinen sekä niiden sisäinen kilpailu voi toteutua. ”Mitään käyttövoimia ei pidä kategorisesti kieltää ja päästövähennyksiin pitää pyrkiä kustannustehokkaalla tavalla. Sähköautojen yleistymisen edistämiseksi pitää myös huolehtia siitä, että kuluttajilla on varaa niitä hankkia, ja että latausinfrastruktuuria rakennetaan vastaamaan kysyntää.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto a:8:{i:0;s:6:"102662";i:1;s:6:"101514";i:2;s:6:"100920";i:3;s:5:"92878";i:4;s:5:"90084";i:5;s:5:"91557";i:6;s:5:"88556";i:7;s:5:"62059";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?