26.10.2020 Liikenne Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukkoihin päästötavoitteisiin voidaan yltää, mutta se vaatii autokannan nuorentamista. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: ”Tänään käyttöön otettava henkilöauto on keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2041.” Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tiukkoihin päästötavoitteisiin voidaan yltää, mutta se vaatii rivakkaa autokannan uudistamista. Nieminen muistuttaa, että tänään käyttöön otettava henkilöauto on nykyolettamalla keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2041. – Suomi on valinnut tavoitteen puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan tavoitteena on säilyttää korkea liikenteen verotuksen taso. Tämä yhtälö vaikuttaa näissä olosuhteissa mahdottomalta, Nieminen uumoilee. Niemisen arvio liittyy Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmätyöhön, jonka linjaukset julkistetaan huomenna tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on etsinyt keinoja, joiden avulla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Työryhmän tehtävänä on ollut arvioida muun muassa ruuhkamaksujen käyttöönottoa, liikenteen päästökaupan kehittämistä sekä kestävästi tuotettujen biopolttoaineiden riittävyyttä. – Tietenkin biopolttoaineilla tulee olla merkittävä rooli myös henkilöautojen käyttövoimana, jotta nykyisen autokannan järkevä elinkaari on mahdollinen, Nieminen linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa 40 sentin korotus litrahintaan Pasi Nieminen ymmärtää ja hyväksyy ajatuskulun, jossa ihmisten arkista ja välttämätöntä autoilua esimerkiksi työn vuoksi tarkastellaan sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. – Esillä ollut malli, jossa polttoaineverosta tulisi progressiivinen tulojen perusteella, kun arviolta jopa 40 sentin korotuksesta osa palautettaisiin pienituloisille, jotta heillä olisi varaa liikkua omalla autolla olisi erikoinen ratkaisu, Nieminen erittelee. – Ajatuskulku tuntuu olevan, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus käyttää omaa autoa, mutta veroja pitäisi kerätä enemmän. Kysymys siitä, miten tämä vähentäisi päästöjä, jää vähintään epäselväksi. Positiivista asiassa on se, että tässä mallissa myönnetään kaikkien tarvitsevan autoa arjen hallinnassa. Hankintatuet tehokkaita – Aito oikeudenmukaisuus ja päästöjen vähentäminen saataisiin aikaan aivan muin keinoin kuten selkein ja riittävin mittavin uusien vähäpäästöisten autojen hankintatuin. Romutuspalkkiokokeilut ovat Niemisen mukaan osoittautuneet tehokkaiksi autokannan nuorentajiksi. – Romutuspalkkiojärjestelmää tulee laajentaa, tehostaa ja jatkaa. Sen avulla muutaman vuoden viiveellä tarjolle tulee myös käytettyjä sähköautoja, joihin useammalla suomalaisella on varaa. Uuden sähköauton hankinta on monelle kotitaloudelle liian raskas kustannus. Kattava pihien autojen valikoima Niemisen mukaan hankintatuissa täytyy kuitenkin olla tarkkana, jotta ne kohdentuvat järkevästi. Niemisen mielestä hankintatuen piirissä tulisi olla kattava valikoima erilaisia käyttövoimia: täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja. – Annetaan kansalaisten itsensä päättää, minkälainen mahdollisimman vähäpäästöinen ajoneuvo on heidän omiin tarpeisiinsa ja ostokykyynsä nähden se kaikkein järkevin ja soveliain. Niemisen mukaan hankintatukien käytössä tulee tarkoin harkita, millaisiin autoihin ne soveltuvat, miten tuet ajoittuvat ja minkä suuruisia tuet ovat, jotta niiden avulla saadaan tavoiteltu tulos: yksityis- ja työsuhdeautoiluun uusia vähäpäästöisiä autoja. – Tuissa on aina vaarana markkinahäiriöt eri automallien välillä ja se, että ne voivat nostaa kuluttajahintoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto on arjen mahdollistaja – Suomi on pitkien automatkojen maa – toisin kuin on annettu ymmärtää julkisessa keskustelussa, Nieminen muistuttaa ja tuo esiin faktoja. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämästä Tietilasto 2018 -raportista selviää, että jos liikennekäyttöön rekisteröityjen henkilöautojen vuotuinen ajomäärä jaetaan 365 päivällä, käy ilmi, että autoilla ajetaan joka päivä keskimäärin 41 kilometriä. Auto on Autoliiton Pasi Niemisen mukaan suomalaisille aivan välttämätön arjen mahdollistaja. – Julkinen liikenne tai pyöräily ja kävely eivät voi korvata kaikille ihmisille, kaikissa kulkemis- ja kuljetustarpeissa, kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina tai alueellisesti kaikkialla auton käyttöä. Haluamme edistää mahdollisimman vähäpäästöistä liikennettä, mutta pitää Suomen yhteiskunta ja suomalaiset liikkeellä. Jos liike lakkaa, tyssää kehityskin ja hyvinvointi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku