26.10.2020 Liikenne Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukkoihin päästötavoitteisiin voidaan yltää, mutta se vaatii autokannan nuorentamista. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: ”Tänään käyttöön otettava henkilöauto on keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2041.” Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tiukkoihin päästötavoitteisiin voidaan yltää, mutta se vaatii rivakkaa autokannan uudistamista. Nieminen muistuttaa, että tänään käyttöön otettava henkilöauto on nykyolettamalla keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2041.– Suomi on valinnut tavoitteen puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan tavoitteena on säilyttää korkea liikenteen verotuksen taso. Tämä yhtälö vaikuttaa näissä olosuhteissa mahdottomalta, Nieminen uumoilee.Niemisen arvio liittyy Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmätyöhön, jonka linjaukset julkistetaan huomenna tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on etsinyt keinoja, joiden avulla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Työryhmän tehtävänä on ollut arvioida muun muassa ruuhkamaksujen käyttöönottoa, liikenteen päästökaupan kehittämistä sekä kestävästi tuotettujen biopolttoaineiden riittävyyttä.– Tietenkin biopolttoaineilla tulee olla merkittävä rooli myös henkilöautojen käyttövoimana, jotta nykyisen autokannan järkevä elinkaari on mahdollinen, Nieminen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 40 sentin korotus litrahintaanPasi Nieminen ymmärtää ja hyväksyy ajatuskulun, jossa ihmisten arkista ja välttämätöntä autoilua esimerkiksi työn vuoksi tarkastellaan sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.– Esillä ollut malli, jossa polttoaineverosta tulisi progressiivinen tulojen perusteella, kun arviolta jopa 40 sentin korotuksesta osa palautettaisiin pienituloisille, jotta heillä olisi varaa liikkua omalla autolla olisi erikoinen ratkaisu, Nieminen erittelee.– Ajatuskulku tuntuu olevan, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus käyttää omaa autoa, mutta veroja pitäisi kerätä enemmän. Kysymys siitä, miten tämä vähentäisi päästöjä, jää vähintään epäselväksi. Positiivista asiassa on se, että tässä mallissa myönnetään kaikkien tarvitsevan autoa arjen hallinnassa.Hankintatuet tehokkaita– Aito oikeudenmukaisuus ja päästöjen vähentäminen saataisiin aikaan aivan muin keinoin kuten selkein ja riittävin mittavin uusien vähäpäästöisten autojen hankintatuin.Romutuspalkkiokokeilut ovat Niemisen mukaan osoittautuneet tehokkaiksi autokannan nuorentajiksi.– Romutuspalkkiojärjestelmää tulee laajentaa, tehostaa ja jatkaa. Sen avulla muutaman vuoden viiveellä tarjolle tulee myös käytettyjä sähköautoja, joihin useammalla suomalaisella on varaa. Uuden sähköauton hankinta on monelle kotitaloudelle liian raskas kustannus.Kattava pihien autojen valikoimaNiemisen mukaan hankintatuissa täytyy kuitenkin olla tarkkana, jotta ne kohdentuvat järkevästi. Niemisen mielestä hankintatuen piirissä tulisi olla kattava valikoima erilaisia käyttövoimia: täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja.– Annetaan kansalaisten itsensä päättää, minkälainen mahdollisimman vähäpäästöinen ajoneuvo on heidän omiin tarpeisiinsa ja ostokykyynsä nähden se kaikkein järkevin ja soveliain.Niemisen mukaan hankintatukien käytössä tulee tarkoin harkita, millaisiin autoihin ne soveltuvat, miten tuet ajoittuvat ja minkä suuruisia tuet ovat, jotta niiden avulla saadaan tavoiteltu tulos: yksityis- ja työsuhdeautoiluun uusia vähäpäästöisiä autoja.– Tuissa on aina vaarana markkinahäiriöt eri automallien välillä ja se, että ne voivat nostaa kuluttajahintoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto on arjen mahdollistaja – Suomi on pitkien automatkojen maa – toisin kuin on annettu ymmärtää julkisessa keskustelussa, Nieminen muistuttaa ja tuo esiin faktoja. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämästä Tietilasto 2018 -raportista selviää, että jos liikennekäyttöön rekisteröityjen henkilöautojen vuotuinen ajomäärä jaetaan 365 päivällä, käy ilmi, että autoilla ajetaan joka päivä keskimäärin 41 kilometriä. Auto on Autoliiton Pasi Niemisen mukaan suomalaisille aivan välttämätön arjen mahdollistaja. – Julkinen liikenne tai pyöräily ja kävely eivät voi korvata kaikille ihmisille, kaikissa kulkemis- ja kuljetustarpeissa, kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina tai alueellisesti kaikkialla auton käyttöä. Haluamme edistää mahdollisimman vähäpäästöistä liikennettä, mutta pitää Suomen yhteiskunta ja suomalaiset liikkeellä. Jos liike lakkaa, tyssää kehityskin ja hyvinvointi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle