Liikenne | Uutinen | 10.9.2019

Ajatuksia autoista: kevytautosta tuli nurinkurinen ongelma

Ehdotus ja laki kevytautoista syntyi halusta tarjota nuorille turvallinen tapa liikkua. Nyt koko
tavoite on vaarassa.

Jaa artikkeli

Kevytauto on turvallisuusriski ja huono asia myös ympäristön kannalta, ainakin moitteiden mukaan. On hyvä kuitenkin pitää mielessä hankkeen alkuperäinen tavoite: tarjota nuorille turvallinen ja vähäpäästöinen tapa liikkumiseen.

Euroopan komission jyrähdettyä Suomen aikeista jatkaa kevytautojen tuomista liikenteeseen aiemmista varoituksista huolimatta, päätyi Liikenne- ja Viestintäministeriö lykkäämään kevytautot sallivan lain voimaanastumista vuodella.

Komissio vetoaa kevytautojen olevan sopimattomia T1, eli traktoriluokkaan. Kyseisen luokituksen alaiset ajoneuvot ovat pääasiallisesti tarkoitettuja maatalouden käyttöön, eikä henkilökuljetukseen.

Traktori

Kevytautot eivät ole Euroopan Komission mukaan sopivia traktoriluokan ajoneuvoiksi.

Lisäksi kevytautoa saa ajaa marraskuussa voimaan astuvan lain mukaan AM-luokan ajokortilla, joka on tarkoitettu mopoautojen ja kevyiden nelipyörien ajamiseen, jollaisen määritelmiä kevytauto ei myöskään täytä.

Kysymys kuuluukin: mitä sitten? Kevytauto on jokaisella mittapuulla turvallisempi, käytännöllisempi, ympäristöystävällisempi ja taloudellisesti kannattavampi valinta kuin mopoauto. Nuorien kulkemisen ja harrastamisen helpottamiseksi tarkoitettu ajoneuvoluokka saattaa kaatua turhan tarkkaan byrokratiaan, kun Euroopan Unioni ei ole kevytautoja varten valmis muuttamaan esimerkiksi nykyistä kevyen nelipyörän määritelmää.

Kevytautojen vastustaminen on osoitus myös siitä, ettei nuorille uskalleta antaa vastuuta. Pääasiassa nuoret osaavat arvostaa heille annettua vastuuta, joka näkyy järkevänä käyttäytymisenä myös tieliikenteessä. Miten vastuullisuuteen voi edes oppia, mikäli mitään vastuuta ei saa?

Turvallisempi korkeammasta nopeudesta huolimatta

Mopoautovalmistajat ovat tietenkin alusta alkaen olleet lobbaamassa hanketta vastaan. Ymmärrettävästi ajatus muidenkin maiden siirtymisestä joka osa-alueella mopoautoa järkevämpään kevytautoon saa valmistajat ja jälleenmyyjät pelkäämään elantonsa puolesta.

Myös Pyöräliitto, joka kanteli jo helmikuussa Euroopan komissiolle kevytautojen ’’ongelmista’’, on ollut kovaäänisesti kevytautoja vastaan. Pyöräliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marjut Ollitervon mukaan suurin ongelma kevytautoissa on niiden vaikutukset jalankulkijoiden turvallisuuteen.

Mielipide pitää osittain paikkansa, törmääminen ajoneuvolla 45 km/h sijaan 60 km/h nopeudella on tietenkin huomattavasti vakavampi asia, mutta samat taajama-alueiden nopeusrajoitukset jotka koskevat henkilöautoja, koskevat myös kevytautoja.

Turvallisuudessa on myös toinen puoli. Mopoautoissa ei yleensä ole lukkiutumattomien jarrujen lisäksi mitään muita aktiivisia turvavarusteita. Kevytautoissa tulee sen sijaan niiden ikärajoituksen ansiosta olla abs-jarrujen lisäksi muun muassa ESP ajonvakautus ja turvatyynyt. Saatavilla on myös esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmä ja muita nykyajan herkkuja, jotka varmasti ehkäisisivät liikenteen riskiryhmään kuuluvien nuorten aiheuttamia vaaratilanteita.

Törmäysturvallisuuskin on kevytautoilla omaa luokkaansa. Henkilöautojen Euro NCAP -törmäystestit suoritetaan kovemmalla vauhdilla, monipuolisemmilla törmäyksillä ja törmäysesteet ovat kovia, kun mopoautoille käytetään pehmeitä esteitä.

Kolaroitu mopoauto

Mopoautojen törmäysturvallisuus ei ole henkilöautojen tasolla.

Huoleksi on noussut myös sähköisen rajoittimen ohittamisen mahdollisuus. Tietenkin kaikki tekniikka on aina ohitettavissa, mutta sähköisen rajoittimen on luvattu estävän auton liikkumisen, kun se ohitetaan. Virittäminen on joka tapauksessa huomattavasti helpompaa mopoautojen kohdalla, kokemuksesta voin kertoa 80 km/h nopeudella eteenpäin keinuvan mopoauton kyydissä istumisen olevan huomattavasti pelottavampi kokemus, kuin vaikka WRC-auton kyyditys.

Päästöt eivät lähelläkään mopoautojen ja traktoreiden tasoa

Useat tahot ovat ilmaisseet myös huolensa kevytautojen ilmastovaikutuksista. Mielestäni ei ole huolestuttavaa, jos Euro 4-päästöluokkaan kuuluvien mopoautojen sijaan nuoret ajaisivat tulevaisuudessa huomattavasti tiukempiin päästörajoihin pakotetuilla kevytautoilla. Henkilöautoissa Euro 4:stä luovuttiin jo vuonna 2008 ja nykyinen Euro 6 -päästöraja on dieselautoilla esimerkiksi typen oksidipäästöjen osalta yli kolme kertaa tiukempi, kuin Euro 4.

Pelon päästöjen kasvusta aiheuttaa mahdollisuus nuorten liikkumistapojen yksipuolistumisesta, esimerkiksi polkupyöräilyn korvaaminen autoilulla. Pääasiallisesti kevytautoja tulee luultavasti ostamaan kuitenkin ne, jotka muussa tapauksessa ajaisivat mopolla, mopoautolla, mönkijällä, traktorilla tms. Kotipaikkakunnallani oli yleistä, että kouluun ja harrastuksiin kuljettiin traktorilla. Ainut lämmin vaihtoehto traktorille olisi ollut mopoauto, jota ei kovin moni omistanut. Perusteina olivat muun muassa sen turvallisuuden puute, hankinnan kannattamattomuus (B-ajoluvan saamisen jälkeen ei käyttöä) ja ennen kaikkea teinin mielessä pyörinyt lasikuituisen dieselkopin nolous kavereiden silmissä.

Mahdollistaa liikkumisen monelle

Itselleni kevytautojen puute teki harrastusten aloittamisen käytännössä mahdottomaksi, taajamaan oli 25 kilometriä matkaa ja ainoa julkisen liikenteen vaihtoehto kaupunkiin oli koulukyytejä kerran päivässä ajanut linja-auto. Monesti haaveissa oli Ruotsin A-traktorin kaltainen ratkaisu, sillä käsittelykokemusta autosta löytyi jo 7 vuoden iästä lähtien.

American Car Show

Ruotsissa saa ajaa mopoautokortilla muun muassa tämän näköistä ajoneuvoa.

Näin ollen, olisin itse ollut lisäämässä päästöjä, mikäli kevytautot olisivat olleet asia omana mopoaikanani. Toisaalta tällöin olisin voinut harrastaa jotain myös talvella, kesäisin harrastuksiin ja kesätöihin pääsin mopolla, joka ei myöskään ole se ympäristöystävällisin vaihtoehto. On siis harmi, jos jatkossakin taajama-alueiden ulkopuolella asuvat nuoret joutuvat jättäytymään pois mielenkiintoisista harrastuksista ja mahdollisuuksista ylläpitää sosiaalisia suhteita kauempana asuviin ystäviin.

Kirjoittaja on Moottorin toimitusharjoittelija ja ajoneuvotekniikan opiskelija.

Jaa artikkeli

Keskustelu