10.9.2019 Liikenne Ajatuksia autoista: kevytautosta tuli nurinkurinen ongelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ehdotus ja laki kevytautoista syntyi halusta tarjota nuorille turvallinen tapa liikkua. Nyt koko tavoite on vaarassa. Kevytauto on turvallisuusriski ja huono asia myös ympäristön kannalta, ainakin moitteiden mukaan. On hyvä kuitenkin pitää mielessä hankkeen alkuperäinen tavoite: tarjota nuorille turvallinen ja vähäpäästöinen tapa liikkumiseen.Euroopan komission jyrähdettyä Suomen aikeista jatkaa kevytautojen tuomista liikenteeseen aiemmista varoituksista huolimatta, päätyi Liikenne- ja Viestintäministeriö lykkäämään kevytautot sallivan lain voimaanastumista vuodella.Komissio vetoaa kevytautojen olevan sopimattomia T1, eli traktoriluokkaan. Kyseisen luokituksen alaiset ajoneuvot ovat pääasiallisesti tarkoitettuja maatalouden käyttöön, eikä henkilökuljetukseen.Kevytautot eivät ole Euroopan Komission mukaan sopivia traktoriluokan ajoneuvoiksi.Lisäksi kevytautoa saa ajaa marraskuussa voimaan astuvan lain mukaan AM-luokan ajokortilla, joka on tarkoitettu mopoautojen ja kevyiden nelipyörien ajamiseen, jollaisen määritelmiä kevytauto ei myöskään täytä.Kysymys kuuluukin: mitä sitten? Kevytauto on jokaisella mittapuulla turvallisempi, käytännöllisempi, ympäristöystävällisempi ja taloudellisesti kannattavampi valinta kuin mopoauto. Nuorien kulkemisen ja harrastamisen helpottamiseksi tarkoitettu ajoneuvoluokka saattaa kaatua turhan tarkkaan byrokratiaan, kun Euroopan Unioni ei ole kevytautoja varten valmis muuttamaan esimerkiksi nykyistä kevyen nelipyörän määritelmää.Kevytautojen vastustaminen on osoitus myös siitä, ettei nuorille uskalleta antaa vastuuta. Pääasiassa nuoret osaavat arvostaa heille annettua vastuuta, joka näkyy järkevänä käyttäytymisenä myös tieliikenteessä. Miten vastuullisuuteen voi edes oppia, mikäli mitään vastuuta ei saa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisempi korkeammasta nopeudesta huolimattaMopoautovalmistajat ovat tietenkin alusta alkaen olleet lobbaamassa hanketta vastaan. Ymmärrettävästi ajatus muidenkin maiden siirtymisestä joka osa-alueella mopoautoa järkevämpään kevytautoon saa valmistajat ja jälleenmyyjät pelkäämään elantonsa puolesta.Myös Pyöräliitto, joka kanteli jo helmikuussa Euroopan komissiolle kevytautojen ’’ongelmista’’, on ollut kovaäänisesti kevytautoja vastaan. Pyöräliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marjut Ollitervon mukaan suurin ongelma kevytautoissa on niiden vaikutukset jalankulkijoiden turvallisuuteen.Mielipide pitää osittain paikkansa, törmääminen ajoneuvolla 45 km/h sijaan 60 km/h nopeudella on tietenkin huomattavasti vakavampi asia, mutta samat taajama-alueiden nopeusrajoitukset jotka koskevat henkilöautoja, koskevat myös kevytautoja.Turvallisuudessa on myös toinen puoli. Mopoautoissa ei yleensä ole lukkiutumattomien jarrujen lisäksi mitään muita aktiivisia turvavarusteita. Kevytautoissa tulee sen sijaan niiden ikärajoituksen ansiosta olla abs-jarrujen lisäksi muun muassa ESP ajonvakautus ja turvatyynyt. Saatavilla on myös esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmä ja muita nykyajan herkkuja, jotka varmasti ehkäisisivät liikenteen riskiryhmään kuuluvien nuorten aiheuttamia vaaratilanteita.Törmäysturvallisuuskin on kevytautoilla omaa luokkaansa. Henkilöautojen Euro NCAP -törmäystestit suoritetaan kovemmalla vauhdilla, monipuolisemmilla törmäyksillä ja törmäysesteet ovat kovia, kun mopoautoille käytetään pehmeitä esteitä.Mopoautojen törmäysturvallisuus ei ole henkilöautojen tasolla.Huoleksi on noussut myös sähköisen rajoittimen ohittamisen mahdollisuus. Tietenkin kaikki tekniikka on aina ohitettavissa, mutta sähköisen rajoittimen on luvattu estävän auton liikkumisen, kun se ohitetaan. Virittäminen on joka tapauksessa huomattavasti helpompaa mopoautojen kohdalla, kokemuksesta voin kertoa 80 km/h nopeudella eteenpäin keinuvan mopoauton kyydissä istumisen olevan huomattavasti pelottavampi kokemus, kuin vaikka WRC-auton kyyditys.Päästöt eivät lähelläkään mopoautojen ja traktoreiden tasoaUseat tahot ovat ilmaisseet myös huolensa kevytautojen ilmastovaikutuksista. Mielestäni ei ole huolestuttavaa, jos Euro 4-päästöluokkaan kuuluvien mopoautojen sijaan nuoret ajaisivat tulevaisuudessa huomattavasti tiukempiin päästörajoihin pakotetuilla kevytautoilla. Henkilöautoissa Euro 4:stä luovuttiin jo vuonna 2008 ja nykyinen Euro 6 -päästöraja on dieselautoilla esimerkiksi typen oksidipäästöjen osalta yli kolme kertaa tiukempi, kuin Euro 4.Pelon päästöjen kasvusta aiheuttaa mahdollisuus nuorten liikkumistapojen yksipuolistumisesta, esimerkiksi polkupyöräilyn korvaaminen autoilulla. Pääasiallisesti kevytautoja tulee luultavasti ostamaan kuitenkin ne, jotka muussa tapauksessa ajaisivat mopolla, mopoautolla, mönkijällä, traktorilla tms. Kotipaikkakunnallani oli yleistä, että kouluun ja harrastuksiin kuljettiin traktorilla. Ainut lämmin vaihtoehto traktorille olisi ollut mopoauto, jota ei kovin moni omistanut. Perusteina olivat muun muassa sen turvallisuuden puute, hankinnan kannattamattomuus (B-ajoluvan saamisen jälkeen ei käyttöä) ja ennen kaikkea teinin mielessä pyörinyt lasikuituisen dieselkopin nolous kavereiden silmissä.Mahdollistaa liikkumisen monelleItselleni kevytautojen puute teki harrastusten aloittamisen käytännössä mahdottomaksi, taajamaan oli 25 kilometriä matkaa ja ainoa julkisen liikenteen vaihtoehto kaupunkiin oli koulukyytejä kerran päivässä ajanut linja-auto. Monesti haaveissa oli Ruotsin A-traktorin kaltainen ratkaisu, sillä käsittelykokemusta autosta löytyi jo 7 vuoden iästä lähtien.Ruotsissa saa ajaa mopoautokortilla muun muassa tämän näköistä ajoneuvoa.Näin ollen, olisin itse ollut lisäämässä päästöjä, mikäli kevytautot olisivat olleet asia omana mopoaikanani. Toisaalta tällöin olisin voinut harrastaa jotain myös talvella, kesäisin harrastuksiin ja kesätöihin pääsin mopolla, joka ei myöskään ole se ympäristöystävällisin vaihtoehto. On siis harmi, jos jatkossakin taajama-alueiden ulkopuolella asuvat nuoret joutuvat jättäytymään pois mielenkiintoisista harrastuksista ja mahdollisuuksista ylläpitää sosiaalisia suhteita kauempana asuviin ystäviin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkistoKirjoittaja on Moottorin toimitusharjoittelija ja ajoneuvotekniikan opiskelija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen