10.9.2019 Liikenne Ajatuksia autoista: kevytautosta tuli nurinkurinen ongelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ehdotus ja laki kevytautoista syntyi halusta tarjota nuorille turvallinen tapa liikkua. Nyt koko tavoite on vaarassa. Kevytauto on turvallisuusriski ja huono asia myös ympäristön kannalta, ainakin moitteiden mukaan. On hyvä kuitenkin pitää mielessä hankkeen alkuperäinen tavoite: tarjota nuorille turvallinen ja vähäpäästöinen tapa liikkumiseen. Euroopan komission jyrähdettyä Suomen aikeista jatkaa kevytautojen tuomista liikenteeseen aiemmista varoituksista huolimatta, päätyi Liikenne- ja Viestintäministeriö lykkäämään kevytautot sallivan lain voimaanastumista vuodella. Komissio vetoaa kevytautojen olevan sopimattomia T1, eli traktoriluokkaan. Kyseisen luokituksen alaiset ajoneuvot ovat pääasiallisesti tarkoitettuja maatalouden käyttöön, eikä henkilökuljetukseen. Kevytautot eivät ole Euroopan Komission mukaan sopivia traktoriluokan ajoneuvoiksi. Lisäksi kevytautoa saa ajaa marraskuussa voimaan astuvan lain mukaan AM-luokan ajokortilla, joka on tarkoitettu mopoautojen ja kevyiden nelipyörien ajamiseen, jollaisen määritelmiä kevytauto ei myöskään täytä. Kysymys kuuluukin: mitä sitten? Kevytauto on jokaisella mittapuulla turvallisempi, käytännöllisempi, ympäristöystävällisempi ja taloudellisesti kannattavampi valinta kuin mopoauto. Nuorien kulkemisen ja harrastamisen helpottamiseksi tarkoitettu ajoneuvoluokka saattaa kaatua turhan tarkkaan byrokratiaan, kun Euroopan Unioni ei ole kevytautoja varten valmis muuttamaan esimerkiksi nykyistä kevyen nelipyörän määritelmää. Kevytautojen vastustaminen on osoitus myös siitä, ettei nuorille uskalleta antaa vastuuta. Pääasiassa nuoret osaavat arvostaa heille annettua vastuuta, joka näkyy järkevänä käyttäytymisenä myös tieliikenteessä. Miten vastuullisuuteen voi edes oppia, mikäli mitään vastuuta ei saa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallisempi korkeammasta nopeudesta huolimatta Mopoautovalmistajat ovat tietenkin alusta alkaen olleet lobbaamassa hanketta vastaan. Ymmärrettävästi ajatus muidenkin maiden siirtymisestä joka osa-alueella mopoautoa järkevämpään kevytautoon saa valmistajat ja jälleenmyyjät pelkäämään elantonsa puolesta. Myös Pyöräliitto, joka kanteli jo helmikuussa Euroopan komissiolle kevytautojen ’’ongelmista’’, on ollut kovaäänisesti kevytautoja vastaan. Pyöräliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marjut Ollitervon mukaan suurin ongelma kevytautoissa on niiden vaikutukset jalankulkijoiden turvallisuuteen. Mielipide pitää osittain paikkansa, törmääminen ajoneuvolla 45 km/h sijaan 60 km/h nopeudella on tietenkin huomattavasti vakavampi asia, mutta samat taajama-alueiden nopeusrajoitukset jotka koskevat henkilöautoja, koskevat myös kevytautoja. Turvallisuudessa on myös toinen puoli. Mopoautoissa ei yleensä ole lukkiutumattomien jarrujen lisäksi mitään muita aktiivisia turvavarusteita. Kevytautoissa tulee sen sijaan niiden ikärajoituksen ansiosta olla abs-jarrujen lisäksi muun muassa ESP ajonvakautus ja turvatyynyt. Saatavilla on myös esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmä ja muita nykyajan herkkuja, jotka varmasti ehkäisisivät liikenteen riskiryhmään kuuluvien nuorten aiheuttamia vaaratilanteita. Törmäysturvallisuuskin on kevytautoilla omaa luokkaansa. Henkilöautojen Euro NCAP -törmäystestit suoritetaan kovemmalla vauhdilla, monipuolisemmilla törmäyksillä ja törmäysesteet ovat kovia, kun mopoautoille käytetään pehmeitä esteitä. Mopoautojen törmäysturvallisuus ei ole henkilöautojen tasolla. Huoleksi on noussut myös sähköisen rajoittimen ohittamisen mahdollisuus. Tietenkin kaikki tekniikka on aina ohitettavissa, mutta sähköisen rajoittimen on luvattu estävän auton liikkumisen, kun se ohitetaan. Virittäminen on joka tapauksessa huomattavasti helpompaa mopoautojen kohdalla, kokemuksesta voin kertoa 80 km/h nopeudella eteenpäin keinuvan mopoauton kyydissä istumisen olevan huomattavasti pelottavampi kokemus, kuin vaikka WRC-auton kyyditys. Päästöt eivät lähelläkään mopoautojen ja traktoreiden tasoa Useat tahot ovat ilmaisseet myös huolensa kevytautojen ilmastovaikutuksista. Mielestäni ei ole huolestuttavaa, jos Euro 4-päästöluokkaan kuuluvien mopoautojen sijaan nuoret ajaisivat tulevaisuudessa huomattavasti tiukempiin päästörajoihin pakotetuilla kevytautoilla. Henkilöautoissa Euro 4:stä luovuttiin jo vuonna 2008 ja nykyinen Euro 6 -päästöraja on dieselautoilla esimerkiksi typen oksidipäästöjen osalta yli kolme kertaa tiukempi, kuin Euro 4. Pelon päästöjen kasvusta aiheuttaa mahdollisuus nuorten liikkumistapojen yksipuolistumisesta, esimerkiksi polkupyöräilyn korvaaminen autoilulla. Pääasiallisesti kevytautoja tulee luultavasti ostamaan kuitenkin ne, jotka muussa tapauksessa ajaisivat mopolla, mopoautolla, mönkijällä, traktorilla tms. Kotipaikkakunnallani oli yleistä, että kouluun ja harrastuksiin kuljettiin traktorilla. Ainut lämmin vaihtoehto traktorille olisi ollut mopoauto, jota ei kovin moni omistanut. Perusteina olivat muun muassa sen turvallisuuden puute, hankinnan kannattamattomuus (B-ajoluvan saamisen jälkeen ei käyttöä) ja ennen kaikkea teinin mielessä pyörinyt lasikuituisen dieselkopin nolous kavereiden silmissä. Mahdollistaa liikkumisen monelle Itselleni kevytautojen puute teki harrastusten aloittamisen käytännössä mahdottomaksi, taajamaan oli 25 kilometriä matkaa ja ainoa julkisen liikenteen vaihtoehto kaupunkiin oli koulukyytejä kerran päivässä ajanut linja-auto. Monesti haaveissa oli Ruotsin A-traktorin kaltainen ratkaisu, sillä käsittelykokemusta autosta löytyi jo 7 vuoden iästä lähtien. Ruotsissa saa ajaa mopoautokortilla muun muassa tämän näköistä ajoneuvoa. Näin ollen, olisin itse ollut lisäämässä päästöjä, mikäli kevytautot olisivat olleet asia omana mopoaikanani. Toisaalta tällöin olisin voinut harrastaa jotain myös talvella, kesäisin harrastuksiin ja kesätöihin pääsin mopolla, joka ei myöskään ole se ympäristöystävällisin vaihtoehto. On siis harmi, jos jatkossakin taajama-alueiden ulkopuolella asuvat nuoret joutuvat jättäytymään pois mielenkiintoisista harrastuksista ja mahdollisuuksista ylläpitää sosiaalisia suhteita kauempana asuviin ystäviin. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkisto Kirjoittaja on Moottorin toimitusharjoittelija ja ajoneuvotekniikan opiskelija. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa