5.10.2021 Liikenne Akun ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat lisätä käyttöikää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: Auton akkuongelmat estävät usein matkanteon. Akun säännöllinen ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Nykyautot ovat täynnä elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolta, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään. Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos. – Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: akkuongelmat yleisiä Vesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat perinteisesti olleet keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi. – Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa. Tarpeeton ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä sen enempää kustannusten kuin päästöjenkään kannalta. – Hyvä vaihtoehto onkin asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa. Korona muutti ajamista Koronapandemia etätyöskentelyineen on vaikuttanut monen suomalaisen tapaan autoilla: autolla on voitu liikkua tavallista harvemmin ja tavallista vähemmän. Autoilun harveneminen ja lyhyet päivittäiset ajomatkat ovat myrkkyä auton akun kestokyvylle. Nytkähtelevässä kaupunkiajossa toistuvat moottorin sammuttamiset ja käynnistykset rasittavat akkua. Lyhyillä ajotaipaleilla akku ei ehdi latautua ajon aikana samalla tavoin kuin jos ajettaisiin pidempiä yhtämittaisia matkoja. – Akku joutuu työskentelemään lujemmin ylläpitääkseen sähköjärjestelmiä, jotka ovat välttämättömiä auton teknisten komponenttien toiminnalle, akunhallintaratkaisujen valmistaja CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola kuvaa. Akkuhaasteita voi ehkäistä akun säännöllisellä ylläpitolataamisella. Se voi CTEKin mukaan pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Akun käyttöikä riippuu akusta ja auton käyttötavoista, mutta yli viisivuotias akku voi alkaa olla jo elinkaarensa ehtoopuolella. Vinkkejä akun ylläpitoon Akku voi menettää jopa 35 % suorituskyvystään, kun lämpötila laskee alle nollan, ja jopa 50 %, kun lämpötila laskee kunnolla pakkaselle. Myös kesän kuumuus voi vahingoittaa akkua. Kuljettajien tulee kiinnittää huomiota mahdollisiin muutoksiin, kuten miten auto käynnistyy. Muutokset käytöksessä voivat kieliä heikentyneestä akusta tai auton sähköjärjestelmän ongelmista. Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää. Käynnistyskaapeleiden käyttö akun tyhjennyttyä ja pitkien matkojen ajaminen tai tyhjäkäynti akun lataamiseen ovat yleisiä, mutta eivät välttämättä hyviä tapoja. Apukäynnistys saattaa aiheuttaa virtapiikkejä vaurioittaen kumman tahansa ajoneuvon elektroniikkaa. Turha ajo akun lataamiseksi on tietty turhaa ajoa. Vaatimukset akulle ovat kovat nykyaikaisissa autoissa, jotka on varustettu kattavalla ajoneuvoelektroniikalla. Akun lataaminen on CTEKin mukaan helppoa, onhan tarjolla jo ylläpitolatureita, jotka tunnistavat automaattisesti jopa plus- ja miinusnavan sekä mukaan otettava akkulaturi, joka ei ole riippuvainen verkkovirrasta mutta kykenee lataamaan 12 voltin lyijyhappo- tai litiumakkuja. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?