5.10.2021

Akun ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat lisätä käyttöikää

Autoliitto: Auton akkuongelmat estävät usein matkanteon. Akun säännöllinen ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi.

Nykyautot ovat täynnä elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolta, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään.

Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos.

– Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliitto: akkuongelmat yleisiä

Vesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat perinteisesti olleet keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi.

– Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa. Tarpeeton ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä sen enempää kustannusten kuin päästöjenkään kannalta.

– Hyvä vaihtoehto onkin asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa.

Korona muutti ajamista

Koronapandemia etätyöskentelyineen on vaikuttanut monen suomalaisen tapaan autoilla: autolla on voitu liikkua tavallista harvemmin ja tavallista vähemmän. Autoilun harveneminen ja lyhyet päivittäiset ajomatkat ovat myrkkyä auton akun kestokyvylle. Nytkähtelevässä kaupunkiajossa toistuvat moottorin sammuttamiset ja käynnistykset rasittavat akkua. Lyhyillä ajotaipaleilla akku ei ehdi latautua ajon aikana samalla tavoin kuin jos ajettaisiin pidempiä yhtämittaisia matkoja.

– Akku joutuu työskentelemään lujemmin ylläpitääkseen sähköjärjestelmiä, jotka ovat välttämättömiä auton teknisten komponenttien toiminnalle, akunhallintaratkaisujen valmistaja CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola kuvaa.

Akkuhaasteita voi ehkäistä akun säännöllisellä ylläpitolataamisella. Se voi CTEKin mukaan pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Akun käyttöikä riippuu akusta ja auton käyttötavoista, mutta yli viisivuotias akku voi alkaa olla jo elinkaarensa ehtoopuolella.

Vinkkejä akun ylläpitoon

Akku voi menettää jopa 35 % suorituskyvystään, kun lämpötila laskee alle nollan, ja jopa 50 %, kun lämpötila laskee kunnolla pakkaselle. Myös kesän kuumuus voi vahingoittaa akkua. Kuljettajien tulee kiinnittää huomiota mahdollisiin muutoksiin, kuten miten auto käynnistyy. Muutokset käytöksessä voivat kieliä heikentyneestä akusta tai auton sähköjärjestelmän ongelmista. Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.

Käynnistyskaapeleiden käyttö akun tyhjennyttyä ja pitkien matkojen ajaminen tai tyhjäkäynti akun lataamiseen ovat yleisiä, mutta eivät välttämättä hyviä tapoja. Apukäynnistys saattaa aiheuttaa virtapiikkejä vaurioittaen kumman tahansa ajoneuvon elektroniikkaa. Turha ajo akun lataamiseksi on tietty turhaa ajoa.

Vaatimukset akulle ovat kovat nykyaikaisissa autoissa, jotka on varustettu kattavalla ajoneuvoelektroniikalla. Akun lataaminen on CTEKin mukaan helppoa, onhan tarjolla jo ylläpitolatureita, jotka tunnistavat automaattisesti jopa plus- ja miinusnavan sekä mukaan otettava akkulaturi, joka ei ole riippuvainen verkkovirrasta mutta kykenee lataamaan 12 voltin lyijyhappo- tai litiumakkuja.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat