5.10.2021 Liikenne Akun ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat lisätä käyttöikää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: Auton akkuongelmat estävät usein matkanteon. Akun säännöllinen ylläpitolataaminen ja lämmittäminen voivat pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Nykyautot ovat täynnä elektroniikkaa, joka vaatii akuilta paljon. Jos auton akun kuntoa ei seurata ja latautumisesta pidetä huolta, voi akku lopulta tehdä tenän eikä auto enää käynnistykään.Nykyautojen sähköä kuluttavista laitteista osa on olennaisia jo moottorin käynnin kannalta – osa puolestaan tekee ajamisesta turvallisempaa vaikuttaen esimerkiksi kuljettajan mahdollisuuksiin havainnoida autosta ulos.– Varusteiden joukossa on myös paljon mukavuusvarusteita, joiden käyttöä tai ainakin niiden käyttöajan pituutta on syytä harkita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: akkuongelmat yleisiäVesalainen arvioi, että akkuongelmat ovat perinteisesti olleet keskeinen Autoliiton tie- ja akkupalvelun avustuskohde rengasrikkojen ja ovenavauskeikkojen lisäksi.– Erityisen kovilla akku on kovilla pakkasilla sekä helteillä. Akun kunnon ylläpidon kannalta autolla tulisi ainakin pakkaskaudella pyrkiä ajamaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja, esimerkiksi vähintään tunnin rupeama, pari kertaa viikossa. Tarpeeton ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä sen enempää kustannusten kuin päästöjenkään kannalta.– Hyvä vaihtoehto onkin asennuttaa autoon kiinteä ylläpitolaturi tai akkulämmitin – parhaimmillaan molemmat. Nykyaikainen älykäs ylläpitolaturi lataa akun täyteen ja kytkeytyy sen jälkeen ylläpitotilaan. Akkulämmitin puolestaan pitää akun lämpimänä, jolloin se kykenee paremmin luovuttamaan ja ottamaan vastaan virtaa, Vesalainen vinkkaa.Korona muutti ajamistaKoronapandemia etätyöskentelyineen on vaikuttanut monen suomalaisen tapaan autoilla: autolla on voitu liikkua tavallista harvemmin ja tavallista vähemmän. Autoilun harveneminen ja lyhyet päivittäiset ajomatkat ovat myrkkyä auton akun kestokyvylle. Nytkähtelevässä kaupunkiajossa toistuvat moottorin sammuttamiset ja käynnistykset rasittavat akkua. Lyhyillä ajotaipaleilla akku ei ehdi latautua ajon aikana samalla tavoin kuin jos ajettaisiin pidempiä yhtämittaisia matkoja.– Akku joutuu työskentelemään lujemmin ylläpitääkseen sähköjärjestelmiä, jotka ovat välttämättömiä auton teknisten komponenttien toiminnalle, akunhallintaratkaisujen valmistaja CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola kuvaa.Akkuhaasteita voi ehkäistä akun säännöllisellä ylläpitolataamisella. Se voi CTEKin mukaan pidentää akun käyttöikää jopa kolminkertaiseksi. Akun käyttöikä riippuu akusta ja auton käyttötavoista, mutta yli viisivuotias akku voi alkaa olla jo elinkaarensa ehtoopuolella.Vinkkejä akun ylläpitoonAkku voi menettää jopa 35 % suorituskyvystään, kun lämpötila laskee alle nollan, ja jopa 50 %, kun lämpötila laskee kunnolla pakkaselle. Myös kesän kuumuus voi vahingoittaa akkua. Kuljettajien tulee kiinnittää huomiota mahdollisiin muutoksiin, kuten miten auto käynnistyy. Muutokset käytöksessä voivat kieliä heikentyneestä akusta tai auton sähköjärjestelmän ongelmista. Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.Käynnistyskaapeleiden käyttö akun tyhjennyttyä ja pitkien matkojen ajaminen tai tyhjäkäynti akun lataamiseen ovat yleisiä, mutta eivät välttämättä hyviä tapoja. Apukäynnistys saattaa aiheuttaa virtapiikkejä vaurioittaen kumman tahansa ajoneuvon elektroniikkaa. Turha ajo akun lataamiseksi on tietty turhaa ajoa.Vaatimukset akulle ovat kovat nykyaikaisissa autoissa, jotka on varustettu kattavalla ajoneuvoelektroniikalla. Akun lataaminen on CTEKin mukaan helppoa, onhan tarjolla jo ylläpitolatureita, jotka tunnistavat automaattisesti jopa plus- ja miinusnavan sekä mukaan otettava akkulaturi, joka ei ole riippuvainen verkkovirrasta mutta kykenee lataamaan 12 voltin lyijyhappo- tai litiumakkuja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle