5.5.2016

Alkoholionnettomuudet jälleen kasvussa – useimmin henkensä heittää rattijuoppo itse

Rattijuoppo

Alkoholilla oli osuutta viidennekseen kuolemaan johtaneista moottoriliikenneonnettomuuksista. Turmakuljettajista valtaosa ajoi kovassa humalassa.

Liikennevakuutuskeskuksen julkaisemien ennakkotietojen mukaan moottoriliikenteessä sattui viime vuonna kaikkiaan 42 alkoholionnettomuutta. Määrä on viidennes kaikista kuolemaan johtaneista moottoriliikenteen onnettomuuksista. Turmakuljettajista valtaosa tottelee titteliä rattijuoppo, eli ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Heistä 43:lla prosentilla oli taustallaan vähintään yksi aiempi rattijuopumustuomio.

Moottoriliikenteen alkoholionnettomuuksissa menehtyi viime vuonna yhteensä 49 henkeä. Useimmin onnettomuuden seurauksena menehtyi rattijuoppo itse. Tilastot kertovat, että rattijuopon kyydissä matkustaneita menehtyi kaikkiaan 10 ja vammautui 19. Neljä henkilöä menehtyi ja kahdeksan vammautui rattijuopon kanssa kolaroineessa ajoneuvossa. Moottoriliikenteen onnettomuuksien lisäksi rattijuopon uhreiksi joutui kolme jalankulkijaa.

– Vuoden 2014 hyvän kehityksen jälkeen viime vuonna otettiin jälleen takapakkia, sillä alkoholionnettomuuksia sattui 17 enemmän kuin edellisvuotena. Työtä rattijuoppojen saamiseksi pois liikenteestä on jatkettava sinnikkäästi, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rattijuopon matka katkeaa suistumiseen

Yleisin onnettomuustyyppi alkoholionnettomuuksissa oli tieltä suistuminen, kuten aikaisempinakin vuosina. Onnettomuudet sattuivat yleensä syrjässä valtateiltä.

Yli puolet onnettomuuksista ajoittui kesäaikaan, eli huhti–syyskuun väliselle ajalle. Tavallisimmin onnettomuus tapahtui yöaikaan iltakahdeksan ja aamukuuden välillä.

– Alkoholionnettomuudet eivät parina viime vuonna ole kuitenkaan painottuneet kesäaikaan yhtä voimakkaasti kuin ennen, vaan niitä on sattunut tavallista enemmän pitkin vuotta. Ilmiön kehittymistä on syytä pitää silmällä, jotta ymmärretään sen taustalla olevat tekijät. Nyt siihen ei näy yksittäisiä syitä, liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen kertoo.

Tavallisimmin turmakuski ajaa henkilöautolla

Turmakuskin ajoneuvona oli tavallisimmin henkilöauto. Moottoripyöräkuljettajia turmakuskeista oli kaksi, eli muutama vähemmän kuin kahtena edeltävänä vuonna.

Turmakuljettajista 15:ta epäillään huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta. Heistä kuusi oli käyttänyt muiden aineiden lisäksi myös alkoholia.

Kevyen liikenteen tutkituissa alkoholionnettomuuksissa rattijuopon alle menehtyneiden kolmen jalankulkijan lisäksi henkensä menetti myös yhdeksän juopunutta pyöräilijää ja neljä juopunutta jalankulkijaa.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus Kuvituskuva: Antti Hentinen

Luetuimmat