11.3.2015 Liikenne Auto- ja Tieforum vaatii: Tiet hallitusohjelmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eduskunta on lykännyt jo pari vaalikautta teiden kunnostamista rahapulaan vedoten. Suomi on suuri ja harvaanasuttu maa, jossa hyvin toimiva logistiikka on maan talouselämän elinehto ja koko yhteiskunnan hyvinvoinnin perusta. Valtaosa henkilö- ja tavaravirroista kulkee nyt ja tulevaisuudessa kumipyörillä muita väylävaihtoehtoja väheksymättä. Auto- ja Tieforum on 28 yhteiskunnallisen järjestön yhteistyöfoorumi, joka on huolissaan Suomen tiestön kiihtyvästä rappeutumisesta ja vaatii nyt eduskuntavaalien alla, että uuden valittavan eduskunnan ja hallituksen on annettava maamme selkärangalle sen ansaitsema huomio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolueet yksimielisiä, teot puuttuvat Kaikkien eduskuntapuolueiden yhteisen työryhmän tuoreessa raportissa on käsitelty perusteellisesti tiestön yllä- ja kunnossapitoa. Sen mukaan liikenneväylien korjausvaje on kivunnut jo 2,4 miljardiin euroon. – Työryhmä ansaitsee tunnustuksen siitä, että mietintöön on kerätty kaikki keskeiset maamme väylästöön ja sen puutteisiin liittyvät ongelmat, Auto- ja Tieforum ry:n asiamies Jaakko Rahja toteaa. – Huomionarvoista on myös, että kansanedustajat ovat puoluekannasta riippumatta yksituumaisia pieniä painotuseroja lukuun ottamatta. Suomessa on heikko taloudellinen tilanne, ja raha on tiukassa. Tämän kaiken keskellä on syytä miettiä, miten niukkuutta voitaisiin tässä tilanteessa jakaa uudella tavalla. Lykkäyksille loppu Valtion talousarviosta on noin 80 prosenttia lakisääteisiä menoja, mutta loppuosa eli runsas 10 miljardia voidaan jakaa harkinnanvaraisesti lisäämällä esimerkiksi tiemäärärahoja, joilla supistettaisiin kohtuuttomaksi kasvavaa korjausvelkaa. Eduskunta on lykännyt jo pari vaalikautta teiden kunnostamista rahapulaan vedoten. Teiden korjausvelka kipuaa 10 vuodessa 3,7 miljardiin euroon, jos pysytään nykyisellä rahoitustasolla. Jo pelkkä korjausvelan pysäyttäminen edellyttää vähintään 100 miljoonan euron tasokorotusta liikenneväylien rahoitukseen. Jotta korjausvelkaa voitaisiin vähentää, nousee rahantarve 150 miljoonaan, jonka lisäksi tarvitaan vielä 50 miljoonaa vuosien varrella huvenneen ostovoiman varmistamiseksi. Eli yhteensä vuositasolla lisärahan tarve perusväylänpitoon on 200 miljoonaa euroa. Näillä toimenpiteillä korjausvelka putoaisi vuoteen 2027 mennessä vasta 1,9 miljardiin euroon. Infra-alan näkökulmasta käyttökelpoisin rahoituskeino saattaisi olla Ruotsin mallin mukainen menettely, jossa valtionkonttorin ottama laina kanavoitaisiin kehittämishankkeisiin. Valtio saa rahaa markkinoilta yrityksiä halvemmalla eikä syntyisi ylimääräisiä hallintokuluja. Päällystetyn tieverkon kunnon ennustettu kehitys. Huonokuntoisten lisäys kohdistuu lähes yksinomaan vähäliikenteiselle tieverkolle. Lähde: Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä Halvalla öljyllä enemmän päällysteitä Öljyn hinta on romahtanut yli 100 eurosta tynnyriltä alle 60 euroon. Bitumi muodostaa kolmanneksen asvaltin hinnasta. Jos hallitus olisi ketterä liikkeissään, se pistäisi vauhtia teiden päällystämiseen. Nyt saisi vähemmällä rahalla enemmän eli pidemmän pätkän uutta asvalttia. Samalla tarjottaisiin työtä sadoille alan ammattilaisille. – Kannattaisi harkita sitä, että polttoaineverosta ”korvamerkittäisiin” määräaikaisesti pari senttiä litralta teiden korjausvelan vähentämiseen. Nykyisellä öljyhinnalla siitä kertyisi helposti vuositasolla 100 miljoonaa euroa. Autoilijalle tämä on pieni kulu, mutta sillä korjattaisiin pitkä pätkä rapautuvia teitä. Ymmärtämystä ehdotukselle toivoisi myös valtiovarainministeriöltä, joka vastustaa tiukasti korvamerkittyjä veroja, Auto- ja Tieforum toteaa kannanotossaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta