11.3.2015 Liikenne Auto- ja Tieforum vaatii: Tiet hallitusohjelmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eduskunta on lykännyt jo pari vaalikautta teiden kunnostamista rahapulaan vedoten. Suomi on suuri ja harvaanasuttu maa, jossa hyvin toimiva logistiikka on maan talouselämän elinehto ja koko yhteiskunnan hyvinvoinnin perusta. Valtaosa henkilö- ja tavaravirroista kulkee nyt ja tulevaisuudessa kumipyörillä muita väylävaihtoehtoja väheksymättä.Auto- ja Tieforum on 28 yhteiskunnallisen järjestön yhteistyöfoorumi, joka on huolissaan Suomen tiestön kiihtyvästä rappeutumisesta ja vaatii nyt eduskuntavaalien alla, että uuden valittavan eduskunnan ja hallituksen on annettava maamme selkärangalle sen ansaitsema huomio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolueet yksimielisiä, teot puuttuvatKaikkien eduskuntapuolueiden yhteisen työryhmän tuoreessa raportissa on käsitelty perusteellisesti tiestön yllä- ja kunnossapitoa. Sen mukaan liikenneväylien korjausvaje on kivunnut jo 2,4 miljardiin euroon.– Työryhmä ansaitsee tunnustuksen siitä, että mietintöön on kerätty kaikki keskeiset maamme väylästöön ja sen puutteisiin liittyvät ongelmat, Auto- ja Tieforum ry:n asiamies Jaakko Rahja toteaa.– Huomionarvoista on myös, että kansanedustajat ovat puoluekannasta riippumatta yksituumaisia pieniä painotuseroja lukuun ottamatta.Suomessa on heikko taloudellinen tilanne, ja raha on tiukassa. Tämän kaiken keskellä on syytä miettiä, miten niukkuutta voitaisiin tässä tilanteessa jakaa uudella tavalla.Lykkäyksille loppuValtion talousarviosta on noin 80 prosenttia lakisääteisiä menoja, mutta loppuosa eli runsas 10 miljardia voidaan jakaa harkinnanvaraisesti lisäämällä esimerkiksi tiemäärärahoja, joilla supistettaisiin kohtuuttomaksi kasvavaa korjausvelkaa.Eduskunta on lykännyt jo pari vaalikautta teiden kunnostamista rahapulaan vedoten.Teiden korjausvelka kipuaa 10 vuodessa 3,7 miljardiin euroon, jos pysytään nykyisellä rahoitustasolla.Jo pelkkä korjausvelan pysäyttäminen edellyttää vähintään 100 miljoonan euron tasokorotusta liikenneväylien rahoitukseen.Jotta korjausvelkaa voitaisiin vähentää, nousee rahantarve 150 miljoonaan, jonka lisäksi tarvitaan vielä 50 miljoonaa vuosien varrella huvenneen ostovoiman varmistamiseksi. Eli yhteensä vuositasolla lisärahan tarve perusväylänpitoon on 200 miljoonaa euroa. Näillä toimenpiteillä korjausvelka putoaisi vuoteen 2027 mennessä vasta 1,9 miljardiin euroon.Infra-alan näkökulmasta käyttökelpoisin rahoituskeino saattaisi olla Ruotsin mallin mukainen menettely, jossa valtionkonttorin ottama laina kanavoitaisiin kehittämishankkeisiin. Valtio saa rahaa markkinoilta yrityksiä halvemmalla eikä syntyisi ylimääräisiä hallintokuluja.Päällystetyn tieverkon kunnon ennustettu kehitys. Huonokuntoisten lisäys kohdistuu lähes yksinomaan vähäliikenteiselle tieverkolle. Lähde: Parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä Halvalla öljyllä enemmän päällysteitä Öljyn hinta on romahtanut yli 100 eurosta tynnyriltä alle 60 euroon. Bitumi muodostaa kolmanneksen asvaltin hinnasta. Jos hallitus olisi ketterä liikkeissään, se pistäisi vauhtia teiden päällystämiseen. Nyt saisi vähemmällä rahalla enemmän eli pidemmän pätkän uutta asvalttia. Samalla tarjottaisiin työtä sadoille alan ammattilaisille. – Kannattaisi harkita sitä, että polttoaineverosta ”korvamerkittäisiin” määräaikaisesti pari senttiä litralta teiden korjausvelan vähentämiseen. Nykyisellä öljyhinnalla siitä kertyisi helposti vuositasolla 100 miljoonaa euroa. Autoilijalle tämä on pieni kulu, mutta sillä korjattaisiin pitkä pätkä rapautuvia teitä. Ymmärtämystä ehdotukselle toivoisi myös valtiovarainministeriöltä, joka vastustaa tiukasti korvamerkittyjä veroja, Auto- ja Tieforum toteaa kannanotossaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla