3.12.2018 Liikenne Autoilija, tiedätkö mikä on vallitseva nopeusrajoitus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa varoitetaan tiuhemmin peltipoliiseista. Hyvä käytäntö olisi kertoa nopeusrajoitus 300 metriä ennen valvontatolppaa. On kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta järkevää, jos autoilija aina takuuvarmasti tietää millaisella nopeusrajoitusalueella liikutaan. Tässä suhteessa Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista. – Ruotsissa varoitetaan autoilijaa tiuhemmin automaattisesta nopeusvalvonnasta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo. – Olen käynyt useasti tutustumassa Ruotsin ratkaisuihin. Siellä on esimerkiksi kaikissa automaattivalvonnan tolpissa kamera, mutta mikä kamera kulloinkin kuvaa hoituu tietokoneen tekemällä satunnaisarvonnalla, Klang taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 300 metriä ennen peltipoliisia Varsinais-Suomessa on tehty valtateiden varsilla muutostöitä, jotta autoilijat varmasti olisivat ajan tasalla rajoitusten suhteen. – Olemme käyneet kaikki automaattivalvonnan alueet lävitse ja lisänneet nopeusrajoitusmerkit niin, että ne sijaitsevat aina noin 300 metriä ennen valvontatolppaa. Näin voitaisiin tehdä kaikkialla Suomessa, Klang vinkkaa. Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että valtateillä vallitseva nopeusrajoitus toistetaan 3–5 kilometrin välein riippuen liikenneympäristöstä. – On ensiarvoisen tärkeää, että autoilija aina tietää kulloisenkin nopeusrajoituksen. Eri puolilla Suomea nopeusrajoitusmerkkejä on automaattivalvonnan vuoksi paikoin lisätty myös molemmille puolille tietä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo. – Monin paikoin on myös maalattu nopeusrajoitus tien pintaan. Miksei rajoitusmerkki kiinni peltipoliisiin? Useampikin autoilija on kummastellut, miksei nopeusrajoitusmerkki voisi olla kiinni valtatien varren peltipoliisitolpassa. Tämän estää Suomen lainsäädäntö, jossa nojataan kansainväliseen niin sanottuun Wienin tieliikennesopimukseen ja sen 4. artiklaan, jonka mukaan on kiellettyä ”kiinnittämästä liikennemerkkiin, sen jalustaan tai mihinkään muuhun liikennettä ohjaavaan laitteeseen mitään, joka ei vastaa tämän liikennemerkin tai laitteen tarkoitusta.” Peltipoliisin tarkoitus on mitata auton nopeutta ja todentaa nopeus teknisesti. Ilmeisesti tästä syystä rajoitusmerkki ei voi olla kiinni peltipoliisitolpassa. Ja on asiassa käytännöllinenkin näkökulmansa. – Valvontakamera mittaa ajoneuvon nopeutta ennen kamerapylvästä, joten syntyisi virheellinen kuva rajoituksesta, jos kamerapylväässä olisi siitä alkavaa nopeusrajoitusta koskeva liikennemerkki, tie- ja liikenneoikeuteen perehtynyt asianajaja Risto Tuori pohtii. Hän muistuttaa, että taajamien ulkopuolella nopeusrajoitusmerkki voidaan tarvittaessa toistaa. – Nopeusrajoituksesta muistuttaminen ennen valvontakameraa tiemerkinnällä on mahdollista, mutta siinä on tietenkin se ongelma, että sitä ei voi käyttää alueilla, joilla käytetään alennettuja talvinopeuksia ja ne pitäisi poistaa, jos nopeusrajoitus muusta syystä muuttuu. Näin uudet peltipoliisit toimivat Tutkakuvaustekniikkaan perustuvia uudenlaisia peltipoliiseja tulee nelos- ja kuutosteille. Ne otetaan käyttöön alkuvuonna 2019. Lähivuosina uudenlaista automaattivalvontaa tulee 700 tiekilometrille ja uusia tolppia 500, joissa on 150 kameraa. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla: ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä. Katso video: Näin toimii uudenlainen nopeuden automaattivalvonta https://youtu.be/-Dw2sUZMY3o Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 21.3.2024 Uutinen Riku Routo: ”Se vaan lähtee lapasesta aina!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta