3.12.2018

Autoilija, tiedätkö mikä on vallitseva nopeusrajoitus?

nopeusrajoitus

Ruotsissa varoitetaan tiuhemmin peltipoliiseista. Hyvä käytäntö olisi kertoa nopeusrajoitus 300 metriä ennen valvontatolppaa.

On kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta järkevää, jos autoilija aina takuuvarmasti tietää millaisella nopeusrajoitusalueella liikutaan. Tässä suhteessa Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista.

– Ruotsissa varoitetaan autoilijaa tiuhemmin automaattisesta nopeusvalvonnasta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo.

– Olen käynyt useasti tutustumassa Ruotsin ratkaisuihin. Siellä on esimerkiksi kaikissa automaattivalvonnan tolpissa kamera, mutta mikä kamera kulloinkin kuvaa hoituu tietokoneen tekemällä satunnaisarvonnalla, Klang taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

300 metriä ennen peltipoliisia

Varsinais-Suomessa on tehty valtateiden varsilla muutostöitä, jotta autoilijat varmasti olisivat ajan tasalla rajoitusten suhteen.

– Olemme käyneet kaikki automaattivalvonnan alueet lävitse ja lisänneet nopeusrajoitusmerkit niin, että ne sijaitsevat aina noin 300 metriä ennen valvontatolppaa. Näin voitaisiin tehdä kaikkialla Suomessa, Klang vinkkaa.

Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että valtateillä vallitseva nopeusrajoitus toistetaan 3–5 kilometrin välein riippuen liikenneympäristöstä.

– On ensiarvoisen tärkeää, että autoilija aina tietää kulloisenkin nopeusrajoituksen.

Eri puolilla Suomea nopeusrajoitusmerkkejä on automaattivalvonnan vuoksi paikoin lisätty myös molemmille puolille tietä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo.

– Monin paikoin on myös maalattu nopeusrajoitus tien pintaan.

Nopeusvalvonta liikennemerkki

Miksei rajoitusmerkki kiinni peltipoliisiin?

Useampikin autoilija on kummastellut, miksei nopeusrajoitusmerkki voisi olla kiinni valtatien varren peltipoliisitolpassa. Tämän estää Suomen lainsäädäntö, jossa nojataan kansainväliseen niin sanottuun Wienin tieliikennesopimukseen ja sen 4. artiklaan, jonka mukaan on kiellettyä ”kiinnittämästä liikennemerkkiin, sen jalustaan tai mihinkään muuhun liikennettä ohjaavaan laitteeseen mitään, joka ei vastaa tämän liikennemerkin tai laitteen tarkoitusta.”

Peltipoliisin tarkoitus on mitata auton nopeutta ja todentaa nopeus teknisesti. Ilmeisesti tästä syystä rajoitusmerkki ei voi olla kiinni peltipoliisitolpassa.

Ja on asiassa käytännöllinenkin näkökulmansa.

– Valvontakamera mittaa ajoneuvon nopeutta ennen kamerapylvästä, joten syntyisi virheellinen kuva rajoituksesta, jos kamerapylväässä olisi siitä alkavaa nopeusrajoitusta koskeva liikennemerkki, tie- ja liikenneoikeuteen perehtynyt asianajaja Risto Tuori pohtii.

Hän muistuttaa, että taajamien ulkopuolella nopeusrajoitusmerkki voidaan tarvittaessa toistaa.

– Nopeusrajoituksesta muistuttaminen ennen valvontakameraa tiemerkinnällä on mahdollista, mutta siinä on tietenkin se ongelma, että sitä ei voi käyttää alueilla, joilla käytetään alennettuja talvinopeuksia ja ne pitäisi poistaa, jos nopeusrajoitus muusta syystä muuttuu.

Näin uudet peltipoliisit toimivat

Tutkakuvaustekniikkaan perustuvia uudenlaisia peltipoliiseja tulee nelos- ja kuutosteille. Ne otetaan käyttöön alkuvuonna 2019.

Lähivuosina uudenlaista automaattivalvontaa tulee 700 tiekilometrille ja uusia tolppia 500, joissa on 150 kameraa.

Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla: ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä.

Katso video: Näin toimii uudenlainen nopeuden automaattivalvonta

https://youtu.be/-Dw2sUZMY3o

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat