3.12.2018 Liikenne Autoilija, tiedätkö mikä on vallitseva nopeusrajoitus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa varoitetaan tiuhemmin peltipoliiseista. Hyvä käytäntö olisi kertoa nopeusrajoitus 300 metriä ennen valvontatolppaa. On kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta järkevää, jos autoilija aina takuuvarmasti tietää millaisella nopeusrajoitusalueella liikutaan. Tässä suhteessa Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista. – Ruotsissa varoitetaan autoilijaa tiuhemmin automaattisesta nopeusvalvonnasta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo. – Olen käynyt useasti tutustumassa Ruotsin ratkaisuihin. Siellä on esimerkiksi kaikissa automaattivalvonnan tolpissa kamera, mutta mikä kamera kulloinkin kuvaa hoituu tietokoneen tekemällä satunnaisarvonnalla, Klang taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 300 metriä ennen peltipoliisia Varsinais-Suomessa on tehty valtateiden varsilla muutostöitä, jotta autoilijat varmasti olisivat ajan tasalla rajoitusten suhteen. – Olemme käyneet kaikki automaattivalvonnan alueet lävitse ja lisänneet nopeusrajoitusmerkit niin, että ne sijaitsevat aina noin 300 metriä ennen valvontatolppaa. Näin voitaisiin tehdä kaikkialla Suomessa, Klang vinkkaa. Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että valtateillä vallitseva nopeusrajoitus toistetaan 3–5 kilometrin välein riippuen liikenneympäristöstä. – On ensiarvoisen tärkeää, että autoilija aina tietää kulloisenkin nopeusrajoituksen. Eri puolilla Suomea nopeusrajoitusmerkkejä on automaattivalvonnan vuoksi paikoin lisätty myös molemmille puolille tietä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo. – Monin paikoin on myös maalattu nopeusrajoitus tien pintaan. Miksei rajoitusmerkki kiinni peltipoliisiin? Useampikin autoilija on kummastellut, miksei nopeusrajoitusmerkki voisi olla kiinni valtatien varren peltipoliisitolpassa. Tämän estää Suomen lainsäädäntö, jossa nojataan kansainväliseen niin sanottuun Wienin tieliikennesopimukseen ja sen 4. artiklaan, jonka mukaan on kiellettyä ”kiinnittämästä liikennemerkkiin, sen jalustaan tai mihinkään muuhun liikennettä ohjaavaan laitteeseen mitään, joka ei vastaa tämän liikennemerkin tai laitteen tarkoitusta.” Peltipoliisin tarkoitus on mitata auton nopeutta ja todentaa nopeus teknisesti. Ilmeisesti tästä syystä rajoitusmerkki ei voi olla kiinni peltipoliisitolpassa. Ja on asiassa käytännöllinenkin näkökulmansa. – Valvontakamera mittaa ajoneuvon nopeutta ennen kamerapylvästä, joten syntyisi virheellinen kuva rajoituksesta, jos kamerapylväässä olisi siitä alkavaa nopeusrajoitusta koskeva liikennemerkki, tie- ja liikenneoikeuteen perehtynyt asianajaja Risto Tuori pohtii. Hän muistuttaa, että taajamien ulkopuolella nopeusrajoitusmerkki voidaan tarvittaessa toistaa. – Nopeusrajoituksesta muistuttaminen ennen valvontakameraa tiemerkinnällä on mahdollista, mutta siinä on tietenkin se ongelma, että sitä ei voi käyttää alueilla, joilla käytetään alennettuja talvinopeuksia ja ne pitäisi poistaa, jos nopeusrajoitus muusta syystä muuttuu. Näin uudet peltipoliisit toimivat Tutkakuvaustekniikkaan perustuvia uudenlaisia peltipoliiseja tulee nelos- ja kuutosteille. Ne otetaan käyttöön alkuvuonna 2019. Lähivuosina uudenlaista automaattivalvontaa tulee 700 tiekilometrille ja uusia tolppia 500, joissa on 150 kameraa. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla: ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä. Katso video: Näin toimii uudenlainen nopeuden automaattivalvonta https://youtu.be/-Dw2sUZMY3o Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan