3.12.2018 Liikenne Autoilija, tiedätkö mikä on vallitseva nopeusrajoitus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa varoitetaan tiuhemmin peltipoliiseista. Hyvä käytäntö olisi kertoa nopeusrajoitus 300 metriä ennen valvontatolppaa. On kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta järkevää, jos autoilija aina takuuvarmasti tietää millaisella nopeusrajoitusalueella liikutaan. Tässä suhteessa Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista.– Ruotsissa varoitetaan autoilijaa tiuhemmin automaattisesta nopeusvalvonnasta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo.– Olen käynyt useasti tutustumassa Ruotsin ratkaisuihin. Siellä on esimerkiksi kaikissa automaattivalvonnan tolpissa kamera, mutta mikä kamera kulloinkin kuvaa hoituu tietokoneen tekemällä satunnaisarvonnalla, Klang taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300 metriä ennen peltipoliisiaVarsinais-Suomessa on tehty valtateiden varsilla muutostöitä, jotta autoilijat varmasti olisivat ajan tasalla rajoitusten suhteen.– Olemme käyneet kaikki automaattivalvonnan alueet lävitse ja lisänneet nopeusrajoitusmerkit niin, että ne sijaitsevat aina noin 300 metriä ennen valvontatolppaa. Näin voitaisiin tehdä kaikkialla Suomessa, Klang vinkkaa.Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että valtateillä vallitseva nopeusrajoitus toistetaan 3–5 kilometrin välein riippuen liikenneympäristöstä.– On ensiarvoisen tärkeää, että autoilija aina tietää kulloisenkin nopeusrajoituksen.Eri puolilla Suomea nopeusrajoitusmerkkejä on automaattivalvonnan vuoksi paikoin lisätty myös molemmille puolille tietä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo.– Monin paikoin on myös maalattu nopeusrajoitus tien pintaan.Miksei rajoitusmerkki kiinni peltipoliisiin?Useampikin autoilija on kummastellut, miksei nopeusrajoitusmerkki voisi olla kiinni valtatien varren peltipoliisitolpassa. Tämän estää Suomen lainsäädäntö, jossa nojataan kansainväliseen niin sanottuun Wienin tieliikennesopimukseen ja sen 4. artiklaan, jonka mukaan on kiellettyä ”kiinnittämästä liikennemerkkiin, sen jalustaan tai mihinkään muuhun liikennettä ohjaavaan laitteeseen mitään, joka ei vastaa tämän liikennemerkin tai laitteen tarkoitusta.”Peltipoliisin tarkoitus on mitata auton nopeutta ja todentaa nopeus teknisesti. Ilmeisesti tästä syystä rajoitusmerkki ei voi olla kiinni peltipoliisitolpassa.Ja on asiassa käytännöllinenkin näkökulmansa.– Valvontakamera mittaa ajoneuvon nopeutta ennen kamerapylvästä, joten syntyisi virheellinen kuva rajoituksesta, jos kamerapylväässä olisi siitä alkavaa nopeusrajoitusta koskeva liikennemerkki, tie- ja liikenneoikeuteen perehtynyt asianajaja Risto Tuori pohtii.Hän muistuttaa, että taajamien ulkopuolella nopeusrajoitusmerkki voidaan tarvittaessa toistaa.– Nopeusrajoituksesta muistuttaminen ennen valvontakameraa tiemerkinnällä on mahdollista, mutta siinä on tietenkin se ongelma, että sitä ei voi käyttää alueilla, joilla käytetään alennettuja talvinopeuksia ja ne pitäisi poistaa, jos nopeusrajoitus muusta syystä muuttuu. Näin uudet peltipoliisit toimivat Tutkakuvaustekniikkaan perustuvia uudenlaisia peltipoliiseja tulee nelos- ja kuutosteille. Ne otetaan käyttöön alkuvuonna 2019. Lähivuosina uudenlaista automaattivalvontaa tulee 700 tiekilometrille ja uusia tolppia 500, joissa on 150 kameraa. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla: ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä. Katso video: Näin toimii uudenlainen nopeuden automaattivalvonta https://youtu.be/-Dw2sUZMY3o Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster