20.2.2023

Autoliitto: matka-aika keskeinen syy valita kulkutapa

routa

Teiden paikoittain heikentynyt ajettavuus voi pakottaa laskemaan sallittuja ajonopeuksia. Taajamissa suhteellisesti eniten matka-aikaan vaikuttavat liittymät, joissa syntyy usein pitkiä viiveitä.

Teiden kunto vaikuttaa niiden ajettavuuteen – ja matka-aikoihin. Tiestön korjausvelka on monen teiden kunnon haasteen taustalla: korjausrahaa ei ole riittämiin. Liikenteen sujuvuutta esimerkiksi kaupunkiseutujen pääväylillä on mahdollista parantaa erilaisin liikenteen hallinnan keinoin.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on kiteyttänyt osuvasti, että ”matka-aika on aivan keskeinen syy ihmisille valita auto liikkumistavaksi, autoiluhan ei ole itseisarvo vaan henkilöauto on arjen mahdollistaja.”

Moottori käsitteli aihetta aiemmin otsikolla Nopeusrajoituksia alemmas, kuinka käy matka-aikojen?

Autoilun riesana ovat kuopat, railot, painumat, reunojen murtumat, rokonarpiset sillankannet sekä keskeneräiset kunnostukset ja tieviivoitusten puutteet. Näin kevään edistyessä paljastuvat roudan ja talven jättämät jäljet. Teiden heikentynyt ajettavuus voi pakottaa laskemaan sallittuja ajonopeuksia tietyillä tieosuuksilla.

Artikkelissa kerrotaan Autoliiton laskelmasta, että nopeuksien laskiessa kymmenellä prosentilla 60 km/h–120 km/h teillä, matkoihin kuluisi vuodessa yhteensä reilut 46 miljoonaa tuntia enemmän eli yli 25 000 henkilötyövuotta. Tämä on laskettu vuoden 2019 liikennemäärillä ja oletuksella, että toteutunut nopeus on nopeusrajoituksen mukainen.

Artikkelissa liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta tuo esiin, että liikenteen sujuvuus on keskiössä ihmisten arjen liikkumisvalinnoissa, kulkutavoista reitteihin ja liikkumisen ajankohdista liikkumisen kustannuksiin.

Kalenojan mukaan liikenteen sujuvuutta kaupunkiseutujen pääväylillä on mahdollista parantaa merkittävästi erilaisin liikenteen hallinnan keinoin. Taajamissa suhteellisesti eniten matka-aikaan vaikuttavat liittymät, joissa syntyy usein pitkiä viiveitä.

Kalenoja luettelee keinoja, joita ovat esimerkiksi alueellista kysyntätilannetta ennakoiva liikennevalo-ohjaus. Sen avulla on arvioitu voitavan vähentää liikenteen viiveitä jopa 10–30 prosentilla, mikä vähentäisi merkittävästi pysähdyksiä ja kiihdytyksiä ja siten myös polttoaineenkulutusta ja päästöjä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

a:1:{i:0;s:6:"130398";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat