4.10.2017

Autoliitto moittii Trafia: viranomainen jyrää faktat

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvostelee selvin sanoin Trafin tuoretta kampanjaa, joka hänen mukaansa syyllistyy politikointiin sen sijaan, että jakaisi kuluttajille heidän tarvitsemaansa selkeää faktatietoa.

– Auto on asunnon jälkeen suomalaisen kotitalouden toiseksi kallein hankinta. Kuluttaja tarvitsee oikeaa ja vertailukelpoista tietoa oman taloutensa suunnitteluun. Viranomaisten tehtävä on tarjota sitä, ei kampanjoida aatteellisesti, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa Moottorissa julkaistussa kirjoituksessaan.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aloitti Ole edelläkävijä -kampanjansa syyskuussa. Tavoitteena on antaa perustietoa vaihtoehtoisista käyttövoimista ja vaihtoehdoista auton omistamiselle.

Esimerkkinä eri käyttövoimien kustannuksista lähestymistavaksi on kampanjassa valittu Valtiovarainministeriön taulukko, joka kertoo, miten eri käyttövoimia verotetaan ja minkälainen yhteissumma siitä kertyy seuraavan 10 vuoden aikana. Laskelma perustuu vuoden 2017 verotukseen. Oletus on, että hankittavan ajoneuvon autoveroton hankintahinta on 30 000 euroa ja sillä ajetaan 17 000 km vuodessa. Verotus perustuu päästöihin. Suurimmat hiilidioksidipäästöt on laskettu dieselille ja pienimmät sähköautolle. Laskelman lopputuloksena muodostuu suurin, noin 17 000 euron verolasku dieselautolle ja pienin, noin 4 000 euroa sähköautolle.

– Taulukko ja laskelman perusteet pitävät sinänsä paikkansa, mutta tapa jolla ne esitetään, on vähintään kyseenalainen. Liikenteen verotuksen arvioiminen 10 vuotta eteenpäin lienee mahdotonta niin Trafille kuin Valtionvarainministeriöllekin, kun katsotaan, miten siitä on aiemmin päätetty, Nieminen hämmästelee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arvonaleneminen on kuluttajalle iso riski

Lisäksi Nieminen muistuttaa, että laskelma huomioi vain verot eikä mitään muita autoilun kustannuksia. Näistä kustannuksista pääomakulut, kuten arvonaleneminen, ovat uusissa perinteisen käyttövoiman autoissa noin puolet kaikista kustannuksista. Uusien käyttövoimien, kuten sähköautojen, osalta ei kukaan osaa vielä sanoa, minkälainen jäännösarvo niillä mahdollisesti on 10 vuoden kuluttua. Tämän lisäksi laskelmasta puuttuvat kaikki muut käytöstä aiheutuvat kustannukset.

Trafin taulukon lopputulema muuttuu täysin toiseksi, kun auton käytön keskeisintä kustannustekijää eli ajomäärää muutetaan ja mukaan otetaan verojen lisäksi kaikki muutkin autonkäytön kustannukset.

– Auton omistajalle on sama, lähteekö lompakosta veroeuro vai jokin muu kulu. Yhden veroeuron välttämisestä ei kannata maksaa kahta euroa, vaikka sen onkin kerrottu tuntuvan mukavalta. Viranomaisten, erityisesti asiantuntijaviranomaisten, tulisi osoittaa tiedottamisessaan osaamista ja kykyä ymmärtää toimialaansa ja sen piirissä olevien asemaa kokonaisvaltaisesti. Nyt näyttää siltä, että asiantuntija-asema on kytketty osaksi tarkoitushakuista viestintäkampanjaa. Tämä ei ole omiaan lisäämään luottamusta.

– Autoliitto ei vastusta sähköautoja eikä muitakaan vaihtoehtoisia käyttövoimia. Emme kuitenkaan voi hyväksyä silmien sulkemista faktoilta, vain jotta asiat näyttäisivät siltä, miltä joku niiden haluaisi näyttävän.

Trafi empii itsekin

Kampanjan käynnistymisen jälkeen, kriittisten arvioiden saattelemana, Trafi päivitti kampanjan verkkosivulle lisäyksen, jossa se painottaa julkaisemansa taulukon suuntaa-antavuutta ja sitä, että taulukkoa ei voi suoraan soveltaa esimerkiksi omaan autoon. Varsinaisia tietoja ei kuitenkaan ole muutettu.

Lähde: Moottori 10/2017

Luetuimmat