4.10.2017 Liikenne Autoliitto moittii Trafia: viranomainen jyrää faktat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvostelee selvin sanoin Trafin tuoretta kampanjaa, joka hänen mukaansa syyllistyy politikointiin sen sijaan, että jakaisi kuluttajille heidän tarvitsemaansa selkeää faktatietoa. – Auto on asunnon jälkeen suomalaisen kotitalouden toiseksi kallein hankinta. Kuluttaja tarvitsee oikeaa ja vertailukelpoista tietoa oman taloutensa suunnitteluun. Viranomaisten tehtävä on tarjota sitä, ei kampanjoida aatteellisesti, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa Moottorissa julkaistussa kirjoituksessaan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aloitti Ole edelläkävijä -kampanjansa syyskuussa. Tavoitteena on antaa perustietoa vaihtoehtoisista käyttövoimista ja vaihtoehdoista auton omistamiselle. Esimerkkinä eri käyttövoimien kustannuksista lähestymistavaksi on kampanjassa valittu Valtiovarainministeriön taulukko, joka kertoo, miten eri käyttövoimia verotetaan ja minkälainen yhteissumma siitä kertyy seuraavan 10 vuoden aikana. Laskelma perustuu vuoden 2017 verotukseen. Oletus on, että hankittavan ajoneuvon autoveroton hankintahinta on 30 000 euroa ja sillä ajetaan 17 000 km vuodessa. Verotus perustuu päästöihin. Suurimmat hiilidioksidipäästöt on laskettu dieselille ja pienimmät sähköautolle. Laskelman lopputuloksena muodostuu suurin, noin 17 000 euron verolasku dieselautolle ja pienin, noin 4 000 euroa sähköautolle. – Taulukko ja laskelman perusteet pitävät sinänsä paikkansa, mutta tapa jolla ne esitetään, on vähintään kyseenalainen. Liikenteen verotuksen arvioiminen 10 vuotta eteenpäin lienee mahdotonta niin Trafille kuin Valtionvarainministeriöllekin, kun katsotaan, miten siitä on aiemmin päätetty, Nieminen hämmästelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvonaleneminen on kuluttajalle iso riski Lisäksi Nieminen muistuttaa, että laskelma huomioi vain verot eikä mitään muita autoilun kustannuksia. Näistä kustannuksista pääomakulut, kuten arvonaleneminen, ovat uusissa perinteisen käyttövoiman autoissa noin puolet kaikista kustannuksista. Uusien käyttövoimien, kuten sähköautojen, osalta ei kukaan osaa vielä sanoa, minkälainen jäännösarvo niillä mahdollisesti on 10 vuoden kuluttua. Tämän lisäksi laskelmasta puuttuvat kaikki muut käytöstä aiheutuvat kustannukset. Trafin taulukon lopputulema muuttuu täysin toiseksi, kun auton käytön keskeisintä kustannustekijää eli ajomäärää muutetaan ja mukaan otetaan verojen lisäksi kaikki muutkin autonkäytön kustannukset. – Auton omistajalle on sama, lähteekö lompakosta veroeuro vai jokin muu kulu. Yhden veroeuron välttämisestä ei kannata maksaa kahta euroa, vaikka sen onkin kerrottu tuntuvan mukavalta. Viranomaisten, erityisesti asiantuntijaviranomaisten, tulisi osoittaa tiedottamisessaan osaamista ja kykyä ymmärtää toimialaansa ja sen piirissä olevien asemaa kokonaisvaltaisesti. Nyt näyttää siltä, että asiantuntija-asema on kytketty osaksi tarkoitushakuista viestintäkampanjaa. Tämä ei ole omiaan lisäämään luottamusta. – Autoliitto ei vastusta sähköautoja eikä muitakaan vaihtoehtoisia käyttövoimia. Emme kuitenkaan voi hyväksyä silmien sulkemista faktoilta, vain jotta asiat näyttäisivät siltä, miltä joku niiden haluaisi näyttävän. Trafi empii itsekin Kampanjan käynnistymisen jälkeen, kriittisten arvioiden saattelemana, Trafi päivitti kampanjan verkkosivulle lisäyksen, jossa se painottaa julkaisemansa taulukon suuntaa-antavuutta ja sitä, että taulukkoa ei voi suoraan soveltaa esimerkiksi omaan autoon. Varsinaisia tietoja ei kuitenkaan ole muutettu. Lähde: Moottori 10/2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku