18.7.2019 Liikenne Autoliitto: Sokea tuijotus ylinopeuksiin vaarantaa liikenneturvallisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rattijuopumusten ja ajokortittomien määrä liikenteessä on kasvussa. Autoliitto näkee keskeisenä syynä sen, että peltipoliiseilla korvataan perinteinen poliisin liikennevalvonta. Keväällä julkaistu valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastusraportti arvioi liikennevalvonnan kehitystä Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen. Tarkastusraportin mukaan liikenneturvallisuustyön painoarvo on vähentynyt valtionhallinnossa ja samalla liikennevalvonnan resurssit ovat vähentyneet. Raportin mukaan poliisin liikenneturvallisuustyöllä ei ole tällä hetkellä strategisia linjauksia. Myös Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna yhtyy tähän näkemykseen. – Poliisien puute on iso ongelma liikenteen valvonnan ja sitä kautta liikenneturvallisuuden kannalta. Liikennevalvonnassa panostetaan peltipoliiseihin ja niiden suorittamaan nopeusvalvontaan. Samaan aikaan kuitenkin rattijuoppojen ja ajokortittomien määrä on kasvussa. Voidaan helposti ajatella, että kysymys on kiinnijäämisriskin vähenemisestä. Peltipoliisi kun ei rattijuoppoa tai kortitonta tavoita, Merilinna tiivistää. – Sokea tuijotus ylinopeuksiin on turmiollista. Niin sanottujen ylinopeusonnettomuuksien* taustalla on usein sairaus tai vakava asennevamma. Näihin todellisiin syihin tulisi puuttua, eikä vain niiden seurauksiin, Merilinna vaatii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruotsalainen peltipoliisi päihittää suomalaisen Merilinna kummastelee myös suomalaista tapaa sijoittaa peltipoliisit mahdollisimman huomaamattomasti. – Suomessa uskotaan, että huomaamattomasti sijoitetut tolpat alentaisivat koko tieosuuden nopeuksia. Todellisuudessa seurauksena on äkkijarrutuksia tolpan kohdalla, kun kuljettaja ei muista varmasti nopeusrajoitusta ja jarruttaa varmuuden vuoksi vielä alhaisempaan nopeuteen. Porissa SuomiAreenassa haastateltu Merilinna ihmettelee suomalaisten nopeusvalvontakameroiden sijoittelua. – Ruotsissa kameratolpat sijoitetaan vaarallisena pidettyihin paikkoihin, yleensä risteyksiin. Niistä varoitetaan etukäteen, samoin nopeusrajoituksen alenemisesta ilmoitetaan parisataa metriä etukäteen varoitusmerkillä. Kaikki tämä tähtää siihen, että ajonopeudet todella alenisivat juuri siinä vaarallisessa kohdassa, Merilinna selittää. Tuottavuus kasvaa Yhdessä asiassa peltipoliisit pärjäävät hyvin: ne ovat nostaneet liikennevalvonnan kannattavuutta. Liikennevalvonnasta onkin tullut budjetoinnin pelimerkki. Sakkotulot budjetoidaan vuosittain sopivan tavoitteellisiksi ja lopulta myös liikennevalvonnan onnistumista mitataan sakkotulojen määrällä. – Tuottavuustavoitteet ovat aina mukana, kun päätetään kameravalvonnan laajentamisesta. Muuta on turha edes väittää, Merilinna toteaa. – Ymmärrän, että poliisihallituksella on resursseja rajallisesti ja poliisille on tullut jatkuvasti lisää uusia tehtäviä. Erilaiset uudet turvallisuusuhat vievät poliisin huomiota liikennevalvonnasta. Siitäkin huolimatta on löydettävä keinot tehdä oikeaa poliisin liikenneturvallisuustyötä. Tehtävän siirto peltipoliisille ei ole sitä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen ja Eila Parviainen * Artikkelia on muokattu 12.8. täsmentämällä sitaattia. Lue myös: Automaattisen kameravalvonnan uusi aikakausi alkoi – tutkatekniikka on nyt virallisesti käytössä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku