18.7.2019 Liikenne Autoliitto: Sokea tuijotus ylinopeuksiin vaarantaa liikenneturvallisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rattijuopumusten ja ajokortittomien määrä liikenteessä on kasvussa. Autoliitto näkee keskeisenä syynä sen, että peltipoliiseilla korvataan perinteinen poliisin liikennevalvonta. Keväällä julkaistu valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastusraportti arvioi liikennevalvonnan kehitystä Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen. Tarkastusraportin mukaan liikenneturvallisuustyön painoarvo on vähentynyt valtionhallinnossa ja samalla liikennevalvonnan resurssit ovat vähentyneet. Raportin mukaan poliisin liikenneturvallisuustyöllä ei ole tällä hetkellä strategisia linjauksia.Myös Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna yhtyy tähän näkemykseen. – Poliisien puute on iso ongelma liikenteen valvonnan ja sitä kautta liikenneturvallisuuden kannalta. Liikennevalvonnassa panostetaan peltipoliiseihin ja niiden suorittamaan nopeusvalvontaan. Samaan aikaan kuitenkin rattijuoppojen ja ajokortittomien määrä on kasvussa. Voidaan helposti ajatella, että kysymys on kiinnijäämisriskin vähenemisestä. Peltipoliisi kun ei rattijuoppoa tai kortitonta tavoita, Merilinna tiivistää. – Sokea tuijotus ylinopeuksiin on turmiollista. Niin sanottujen ylinopeusonnettomuuksien* taustalla on usein sairaus tai vakava asennevamma. Näihin todellisiin syihin tulisi puuttua, eikä vain niiden seurauksiin, Merilinna vaatii.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsalainen peltipoliisi päihittää suomalaisenMerilinna kummastelee myös suomalaista tapaa sijoittaa peltipoliisit mahdollisimman huomaamattomasti. – Suomessa uskotaan, että huomaamattomasti sijoitetut tolpat alentaisivat koko tieosuuden nopeuksia. Todellisuudessa seurauksena on äkkijarrutuksia tolpan kohdalla, kun kuljettaja ei muista varmasti nopeusrajoitusta ja jarruttaa varmuuden vuoksi vielä alhaisempaan nopeuteen.Porissa SuomiAreenassa haastateltu Merilinna ihmettelee suomalaisten nopeusvalvontakameroiden sijoittelua.– Ruotsissa kameratolpat sijoitetaan vaarallisena pidettyihin paikkoihin, yleensä risteyksiin. Niistä varoitetaan etukäteen, samoin nopeusrajoituksen alenemisesta ilmoitetaan parisataa metriä etukäteen varoitusmerkillä. Kaikki tämä tähtää siihen, että ajonopeudet todella alenisivat juuri siinä vaarallisessa kohdassa, Merilinna selittää.Tuottavuus kasvaaYhdessä asiassa peltipoliisit pärjäävät hyvin: ne ovat nostaneet liikennevalvonnan kannattavuutta. Liikennevalvonnasta onkin tullut budjetoinnin pelimerkki. Sakkotulot budjetoidaan vuosittain sopivan tavoitteellisiksi ja lopulta myös liikennevalvonnan onnistumista mitataan sakkotulojen määrällä. – Tuottavuustavoitteet ovat aina mukana, kun päätetään kameravalvonnan laajentamisesta. Muuta on turha edes väittää, Merilinna toteaa. – Ymmärrän, että poliisihallituksella on resursseja rajallisesti ja poliisille on tullut jatkuvasti lisää uusia tehtäviä. Erilaiset uudet turvallisuusuhat vievät poliisin huomiota liikennevalvonnasta. Siitäkin huolimatta on löydettävä keinot tehdä oikeaa poliisin liikenneturvallisuustyötä. Tehtävän siirto peltipoliisille ei ole sitä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen ja Eila Parviainen* Artikkelia on muokattu 12.8. täsmentämällä sitaattia.Lue myös:Automaattisen kameravalvonnan uusi aikakausi alkoi – tutkatekniikka on nyt virallisesti käytössäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti