18.7.2019 Liikenne Autoliitto: Sokea tuijotus ylinopeuksiin vaarantaa liikenneturvallisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rattijuopumusten ja ajokortittomien määrä liikenteessä on kasvussa. Autoliitto näkee keskeisenä syynä sen, että peltipoliiseilla korvataan perinteinen poliisin liikennevalvonta. Keväällä julkaistu valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastusraportti arvioi liikennevalvonnan kehitystä Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen. Tarkastusraportin mukaan liikenneturvallisuustyön painoarvo on vähentynyt valtionhallinnossa ja samalla liikennevalvonnan resurssit ovat vähentyneet. Raportin mukaan poliisin liikenneturvallisuustyöllä ei ole tällä hetkellä strategisia linjauksia. Myös Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna yhtyy tähän näkemykseen. – Poliisien puute on iso ongelma liikenteen valvonnan ja sitä kautta liikenneturvallisuuden kannalta. Liikennevalvonnassa panostetaan peltipoliiseihin ja niiden suorittamaan nopeusvalvontaan. Samaan aikaan kuitenkin rattijuoppojen ja ajokortittomien määrä on kasvussa. Voidaan helposti ajatella, että kysymys on kiinnijäämisriskin vähenemisestä. Peltipoliisi kun ei rattijuoppoa tai kortitonta tavoita, Merilinna tiivistää. – Sokea tuijotus ylinopeuksiin on turmiollista. Niin sanottujen ylinopeusonnettomuuksien* taustalla on usein sairaus tai vakava asennevamma. Näihin todellisiin syihin tulisi puuttua, eikä vain niiden seurauksiin, Merilinna vaatii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruotsalainen peltipoliisi päihittää suomalaisen Merilinna kummastelee myös suomalaista tapaa sijoittaa peltipoliisit mahdollisimman huomaamattomasti. – Suomessa uskotaan, että huomaamattomasti sijoitetut tolpat alentaisivat koko tieosuuden nopeuksia. Todellisuudessa seurauksena on äkkijarrutuksia tolpan kohdalla, kun kuljettaja ei muista varmasti nopeusrajoitusta ja jarruttaa varmuuden vuoksi vielä alhaisempaan nopeuteen. Porissa SuomiAreenassa haastateltu Merilinna ihmettelee suomalaisten nopeusvalvontakameroiden sijoittelua. – Ruotsissa kameratolpat sijoitetaan vaarallisena pidettyihin paikkoihin, yleensä risteyksiin. Niistä varoitetaan etukäteen, samoin nopeusrajoituksen alenemisesta ilmoitetaan parisataa metriä etukäteen varoitusmerkillä. Kaikki tämä tähtää siihen, että ajonopeudet todella alenisivat juuri siinä vaarallisessa kohdassa, Merilinna selittää. Tuottavuus kasvaa Yhdessä asiassa peltipoliisit pärjäävät hyvin: ne ovat nostaneet liikennevalvonnan kannattavuutta. Liikennevalvonnasta onkin tullut budjetoinnin pelimerkki. Sakkotulot budjetoidaan vuosittain sopivan tavoitteellisiksi ja lopulta myös liikennevalvonnan onnistumista mitataan sakkotulojen määrällä. – Tuottavuustavoitteet ovat aina mukana, kun päätetään kameravalvonnan laajentamisesta. Muuta on turha edes väittää, Merilinna toteaa. – Ymmärrän, että poliisihallituksella on resursseja rajallisesti ja poliisille on tullut jatkuvasti lisää uusia tehtäviä. Erilaiset uudet turvallisuusuhat vievät poliisin huomiota liikennevalvonnasta. Siitäkin huolimatta on löydettävä keinot tehdä oikeaa poliisin liikenneturvallisuustyötä. Tehtävän siirto peltipoliisille ei ole sitä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen ja Eila Parviainen * Artikkelia on muokattu 12.8. täsmentämällä sitaattia. Lue myös: Automaattisen kameravalvonnan uusi aikakausi alkoi – tutkatekniikka on nyt virallisesti käytössä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe