18.2.2020 Liikenne Autoliitto tieliikenteen automaatiosta: ensin tiet kuntoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voi olla, että ohuissa liikennevirroissa automaation tuottamat hyödyt jäisivät vähäisiksi, eikä Suomen ole syytä pyrkiä edelläkävijäksi Suomen ei tarvitsisi olla liikenteen automaatiossa kansainvälisessä kärjessä, huomauttaa Autoliitto tuoreessa lausunnossaan. Se liittyy liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen automaation toimenpide ja lainsäädäntösuunnitelman valmisteluun. Tieliikenteen automaatiosta on Autoliiton mukaan saatavissa suurimmat hyödyt siellä missä liikennettä on paljon. Suomessa näin ei ole. Lausunnon mukaan nykytiedon valossa on epävarmaa, saavutetaanko tieliikenteen täyden automatisaation astetta Suomessa edes vuosikymmenien kuluttua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muitakin keinoja löytyy Autoliiton mukaan löytyy tieliikenteen automaatiota tehokkaampia keinoja turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Valmistelussa tulisi huomioida Suomen erityispiirteet, joita ovat kansainvälisesti vertaillen pieni väkiluku sekä harva asutus niin haja-asutus- kuin kaupunkialueilla. Suomessa on myös merkittävä yksityistieverkko, jolla liikennöidään päivittäin. Autoliitto kiteyttää näkemyksensä seuraavasti: ”Moottoritieliikenteen ja moottoritieverkon osuus on Suomessa niin pieni, että vain tämän osuuden vuoksi toteutettava automatisointi ei ole riittävä peruste pyrkiä edelläkävijäksi tai tehdä merkittäviä julkisia investointeja automatisaation edistämiseksi. Näin ollen Suomen kannalta ei ole perusteltua käyttää resursseja ollaksemme edelläkävijöitä tässä asiassa.” Ensiksi tiet kuntoon Suomessa ei Autoliiton mukaan pidä investoida fyysiseen liikenneinfrastruktuuriin automatisaation edistämiseksi, ellei investointia voida käyttää olemassa olevan liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi. Tätä ennen Suomen väylästön kuntoa olisi kohennettava, tieinfrastruktuuri on huonossa kunnossa, eikä sen ylläpitämiseen ole osoitettu riittävästi varoja, huomautetaan lausunnossa. Teiden kunto on Suomelle elintärkeä asia. Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Teiden rapautuminen huolettaa matka-aikojen, liikenneturvallisuuden ja päästöjen näkökulmasta. Väylä on tuonut esiin, että varsinkin eteläisessä Suomessa lumettomana pysynyt talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista. Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin. Päällystevaurioiden lisäksi Suomessa on paljon maantiesiltoja, joiden kunto on niin heikko, että käyttöön on olut pakko ottaa liikennerajoituksia. Suomen väyläverkon korjausvelan määrää on saatu pidettyä jotenkuten kurissa, mutta sitä on kuitenkin noin 2,5–2,6 miljardia euroa. Autoliitto linjaa, ettei ole järkevää osoittaa erityisesti automaatiota varten rahapanostuksia ennen kuin nykyinen korjausvelka on saatu hoidettua. Lähde: Autoliitto, Väylä, liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta