20.7.2019 Liikenne Autoliitto: Uusia veroja ei tarvita liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko järkevää avata kunnille mahdollisuus autoilun verottamiseen vai pitääkö se säilyttää valtakunnallisena? Kysymys herätti keskustelua Porin SuomiAreenassa. Keskustelu autoilun verotuksen uudistamisesta kiihtyy, kun nykyinen verotus osoittaa toimivuuteensa ja autojen päästöt vähenevät. Päästöjen vähentyessä myös verotulot laskevat ja uusia verotulonlähteitä on löydettävä, koska valtiolla ei ole varaa menettää liikenteestä saatavia verotuloja. Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite alueellisten ruuhkamaksujen mahdollistamisesta lainsäädännöllä. Mahdollisuuden avaaminen herättää kuitenkin alan toimijoissa vahvoja mielipiteitä. Muun muassa ruuhkamaksuista keskusteltiin Porin SuomiAreenassa. Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Laura Rissanen toivottaa ruuhkamaksut tervetulleiksi, mutta ehdollisena. – Mahdollistava laki on hyvä. Jos saisimme Helsinkiin keskustatunnelin, se ratkaisisi merkittävästi kantakaupungin liikennehaasteita. Keskustatunneli olisi myös hyvä esimerkki hankkeesta, jonka voisi rahoittaa ainakin osittain ruuhka- tai käyttömaksuilla, Rissanen esittää. – Kannatan ruuhkamaksuja, jos rahat menevät suoraan liikenteen kustannuksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kallis tapa kerätä lisää veroja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee ruuhkamaksujen käyttöönoton veronmaksajan kannalta kalliina ratkaisuna. – Ruuhkamaksun tavoitteena on, etteivät ihmiset kulkisi yksityisautoilla vaan joukkoliikenteellä. Se on vero, ei maksu. Uusien vero- tai maksujärjestelmien rakentaminen on kallista. Kannattaako meidän volyymeillä rakentaa ruuhkamaksujen keräysjärjestelmää? Meillä autoilu on Helsingissä jo nyt kallista. Kun ajat auton päiväksi Helsinkiin, maksat pysäköinnistä päivän aikana helposti 20–30 euroa, Nieminen muistuttaa. – Tavoitteena on joukkoliikenteen suosion kasvattaminen. Se on hyvä asia, mutta joukkoliikenne toimii tehokkaasti vain silloin, kun on joukkoja. Meillä kaupunkirakenne on kovin hajanainen, eikä joukkoja löydy. Silloin siitä tulee verorasitus. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen suhtautuu nihkeästi ruuhkamaksujärjestelmän mielekkyyteen. Vaihtoehtona valtakunnallinen tienkäyttömaksu? Myös Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio suhtautuu epäillen alueellisiin ruuhkamaksuihin. – Jos ruuhkamaksut mahdollistetaan kunnille, on vaarana, että kun kunnat päästetään autoilijan kukkarolle, ei sitä kättä sieltä kukkarosta pois saada, vaikka tulisi myös valtakunnallisia maksuja, Kallio arvioi. Kallion mielestä ruuhkamaksu on vanhanaikainen tapa ohjata liikkumista ja vähentää päästöjä. Hän ehdottaa sen sijasta käyttöön valtakunnallista tienkäyttöveroa. – Valtakunnallisella tienkäyttöverolla voitaisiin korvata nykyinen ajoneuvovero ja autovero. Yhteensä siis noin 2,5 miljardin euron potti. Valtakunnallinen vero ottaisi huomioon paljonko ajat, missä ja milloin. Vero voisi olla hyvin pieni haja-asutusalueilla, jossa liikennettä on vähän ja suuri Helsingin keskustassa ruuhka-aikaan, jolloin liikennettä on paljon, Kallio hahmottelee. Autoliiton Pasi Nieminen ei innostu tästäkään ehdotuksesta. – Olemme kriittisiä uusien verojen suhteen. Autovero ja ajoneuvovero ovat molemmat tällä hetkellä helppoja kerätä. Kannattaako viiden miljoonan ihmisen maassa rakentaa tietojärjestelmät tällaisten uusien verojen keräämiseksi? – Olemme kaikki paitsi veronmaksajia myös veronsaajia. Meidän pitää miettiä, paljonko siitä välistä häviää rakenteisiin, kun tällaisia uusia veroja lähdetään suunnittelemaan, Nieminen muistuttaa. – Ainoa auton käyttöön suoraan liittyvä vero on tällä hetkellä polttoainevero ja se toimii juuri niin, että ne jotka ajavat eniten, myös maksavat eniten. Autoilun muuttumisesta keskusteltiin Porin SuomiAreenassa Liikkuminen muuttuu – tarvitaanko enää autoa? -keskustelutilaisuudessa. Keskustelu oli osa Autoliiton 100-vuotisjuhlavuotta. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkisto, Eila Parviainen, Jukka Tolvanen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku