12.10.2021 Liikenne Autoliitto vaatii: hankintatuki myös käytetyille täyssähköautoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö pitäisi ottaa Suomessakin käyttöön.” Täyssähköautojen hankintatuki kohdistuu Suomessa uusina ostettaviin sähköautoihin. Suomessa on tarkoitus jatkaa nykyisellä tukitasolla ja rajoituksilla: tukisumma on 2 000 euroa ja tukeen oikeuttavan ostettavan täyssähköauton hintakatto 50 000 euroa. Autoliitto kritisoi tuoreessa lausunnossaan näitä aikeita riittämättömiksi: ”Tuen suuruus on varsinkin kansainvälisesti vertaillen varsin alhaisella tasolla. Maissa, joissa nollapäästöisten ajoneuvojen hankintaa tuetaan suuremmalla summalla, tulokset ovat luonnollisesti myös parempia ja muun muassa sähköautot yleistyvät nopeammin autokannassa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksei käytetyt autot ole mukana? Autoliitto kummastelee, ettei liikenteen sähköistymisen rivakoittamiseksi ole huomioitu hankintatuen kohdistamista myös käytettyihin sähköautoihin. Autoilijoiden etujärjestö tuo lausunnossaan esiin, että Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö olisi syytä ottaa käyttöön Suomessakin. Autoliitto perustelee kantaansa sillä tosiasialla, että Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa. ”Sähköautot ovat käytettynäkin edelleen huomattavasti polttomoottoriautoja kalliimpia. Ulottamalla tuki myös käytettyihin sähköautoihin, useammalla suomalaisella olisi mahdollista hankkia sähköauto joko kotimaan käytettyjen autojen markkinoilta tai tarjonnaltaan huomattavasti runsaammilta ulkomaiden markkinoilta.” Haasteena monimutkainen ostoprosessi Autoliitto myös epäilee, että tukihakemuksiin liittyvä auton ostoprosessin monimutkaisuus voi johtaa kuluttajan ja myös autokaupan kannalta hankaluuksiin. Ehdotettu menettely poikkeaa nykyisin voimassa olevan sähköautoja koskevan hankintatukilain menettelystä, jossa täyssähköauton hankintatuki on maksettu auton ostajalle siten, että maahantuoja on antanut ostajalle hankintatuen suuruisen hinnanalennuksen ja laskuttanut hankintatuen Traficomista. Lakiluonnoksen mukaan hakija toimittaisi ennen ajoneuvon sitovaa hankintaa hakemuksen Traficomiin, joka tekisi tuesta aluksi ehdollisen päätöksen. Autoliitto on huolissaan siitä, riittävätkö Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin resurssit takaaman hakuprosessin sujuvuuden, sillä on odotettavissa, että sähköautojen tarjonnan ja ominaisuuksien parantuessa autojen suosio kasvaa voimakkaasti ja tukihakemuksia voi tulla lyhyessäkin ajassa runsaasti. ”Tällöin ei ole hyväksyttävää, että kuluttajat joutuvat odottamaan tukipäätöksiä viikkoja tai jopa kuukausia. Suurimmalle osalle kuluttajista 2 000 euronkin tuen saaminen ratkaisee, millaisen auton tämä hankkii tai on hankkimatta.” Autoliitto: muuntotukiin selkeyttä Lakiesitykseen sisältyvien muuntotuen tarkoituksena on puolestaan kannustaa ajoneuvojen omistajia muuttamaan ajoneuvojaan vähäpäästöisemmiksi. Autoliittoa huolettaa näiden konversiotukien osalta sama kuin hankintatukien osalta: tuen hakemisen moniportaisuus. Autoliitto tuo esiin, että ”Konversiotuen hakemiseen liittyy erilaisten selvitysten tekeminen, mikä omalta osaltaan vaikeuttaa tuen hakemista.” Autoliiton mukaan selvityksiä ja tukihakemuksia varten kuluttajien saatavilla tulee olla selkeät ja helposti täytettävät lomakkeet ja sähköisen prosessin pitää olla sujuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi laki ensi vuoden alusta Autoliiton lausunto kohdistuu luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintatuesta ja muuntotuesta. Päämääränä on säätää uusi ensi vuoden alusta voimaan tuleva laki vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä muuntamisen tukemisesta. Eduskunnalle annettavan lakiesityksen tarkoituksena on edistää kansallisia tavoitteita ajoneuvokannan murroksessa ja mahdollistaa siten liikenteen päästövähennysten saavuttamista. Tavoitteena on nopeuttaa kehitystä, jotta päästöttömien autojen osuus uusista myytävistä henkilöautoista kasvaa mahdollisimman lähelle sataa prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Hankintatukien tarkoituksena on lisätä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen houkuttelevuutta ja kysyntää sekä vaikuttaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen hankintakustannuksiin laskevasti, jolloin ajoneuvon hankinta olisi mahdollinen useammalle ajoneuvon ostajalle. Tarkoituksena on myös edistää nolla- ja vähäpäästöisten pakettiautojen ja kuorma-autojen osuutta liikenteessä. Pakettiautoista ja kuorma-autoista vielä valtaosa kulkee dieselillä tai bensiinillä. Kuorma-autojen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on suuri ja hankintatuen avulla voitaisiin helpottaa myös yritysten siirtymistä pois fossiilisesta dieselistä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, Lausuntopalvelu.fi a:6:{i:0;s:5:"95283";i:1;s:6:"100697";i:2;s:5:"94816";i:3;s:5:"94131";i:4;s:5:"93879";i:5;s:5:"93899";} Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku