12.10.2021 Liikenne Autoliitto vaatii: hankintatuki myös käytetyille täyssähköautoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö pitäisi ottaa Suomessakin käyttöön.” Täyssähköautojen hankintatuki kohdistuu Suomessa uusina ostettaviin sähköautoihin. Suomessa on tarkoitus jatkaa nykyisellä tukitasolla ja rajoituksilla: tukisumma on 2 000 euroa ja tukeen oikeuttavan ostettavan täyssähköauton hintakatto 50 000 euroa. Autoliitto kritisoi tuoreessa lausunnossaan näitä aikeita riittämättömiksi: ”Tuen suuruus on varsinkin kansainvälisesti vertaillen varsin alhaisella tasolla. Maissa, joissa nollapäästöisten ajoneuvojen hankintaa tuetaan suuremmalla summalla, tulokset ovat luonnollisesti myös parempia ja muun muassa sähköautot yleistyvät nopeammin autokannassa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksei käytetyt autot ole mukana? Autoliitto kummastelee, ettei liikenteen sähköistymisen rivakoittamiseksi ole huomioitu hankintatuen kohdistamista myös käytettyihin sähköautoihin. Autoilijoiden etujärjestö tuo lausunnossaan esiin, että Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö olisi syytä ottaa käyttöön Suomessakin. Autoliitto perustelee kantaansa sillä tosiasialla, että Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa. ”Sähköautot ovat käytettynäkin edelleen huomattavasti polttomoottoriautoja kalliimpia. Ulottamalla tuki myös käytettyihin sähköautoihin, useammalla suomalaisella olisi mahdollista hankkia sähköauto joko kotimaan käytettyjen autojen markkinoilta tai tarjonnaltaan huomattavasti runsaammilta ulkomaiden markkinoilta.” Haasteena monimutkainen ostoprosessi Autoliitto myös epäilee, että tukihakemuksiin liittyvä auton ostoprosessin monimutkaisuus voi johtaa kuluttajan ja myös autokaupan kannalta hankaluuksiin. Ehdotettu menettely poikkeaa nykyisin voimassa olevan sähköautoja koskevan hankintatukilain menettelystä, jossa täyssähköauton hankintatuki on maksettu auton ostajalle siten, että maahantuoja on antanut ostajalle hankintatuen suuruisen hinnanalennuksen ja laskuttanut hankintatuen Traficomista. Lakiluonnoksen mukaan hakija toimittaisi ennen ajoneuvon sitovaa hankintaa hakemuksen Traficomiin, joka tekisi tuesta aluksi ehdollisen päätöksen. Autoliitto on huolissaan siitä, riittävätkö Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin resurssit takaaman hakuprosessin sujuvuuden, sillä on odotettavissa, että sähköautojen tarjonnan ja ominaisuuksien parantuessa autojen suosio kasvaa voimakkaasti ja tukihakemuksia voi tulla lyhyessäkin ajassa runsaasti. ”Tällöin ei ole hyväksyttävää, että kuluttajat joutuvat odottamaan tukipäätöksiä viikkoja tai jopa kuukausia. Suurimmalle osalle kuluttajista 2 000 euronkin tuen saaminen ratkaisee, millaisen auton tämä hankkii tai on hankkimatta.” Autoliitto: muuntotukiin selkeyttä Lakiesitykseen sisältyvien muuntotuen tarkoituksena on puolestaan kannustaa ajoneuvojen omistajia muuttamaan ajoneuvojaan vähäpäästöisemmiksi. Autoliittoa huolettaa näiden konversiotukien osalta sama kuin hankintatukien osalta: tuen hakemisen moniportaisuus. Autoliitto tuo esiin, että ”Konversiotuen hakemiseen liittyy erilaisten selvitysten tekeminen, mikä omalta osaltaan vaikeuttaa tuen hakemista.” Autoliiton mukaan selvityksiä ja tukihakemuksia varten kuluttajien saatavilla tulee olla selkeät ja helposti täytettävät lomakkeet ja sähköisen prosessin pitää olla sujuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi laki ensi vuoden alusta Autoliiton lausunto kohdistuu luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintatuesta ja muuntotuesta. Päämääränä on säätää uusi ensi vuoden alusta voimaan tuleva laki vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä muuntamisen tukemisesta. Eduskunnalle annettavan lakiesityksen tarkoituksena on edistää kansallisia tavoitteita ajoneuvokannan murroksessa ja mahdollistaa siten liikenteen päästövähennysten saavuttamista. Tavoitteena on nopeuttaa kehitystä, jotta päästöttömien autojen osuus uusista myytävistä henkilöautoista kasvaa mahdollisimman lähelle sataa prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Hankintatukien tarkoituksena on lisätä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen houkuttelevuutta ja kysyntää sekä vaikuttaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen hankintakustannuksiin laskevasti, jolloin ajoneuvon hankinta olisi mahdollinen useammalle ajoneuvon ostajalle. Tarkoituksena on myös edistää nolla- ja vähäpäästöisten pakettiautojen ja kuorma-autojen osuutta liikenteessä. Pakettiautoista ja kuorma-autoista vielä valtaosa kulkee dieselillä tai bensiinillä. Kuorma-autojen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on suuri ja hankintatuen avulla voitaisiin helpottaa myös yritysten siirtymistä pois fossiilisesta dieselistä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, Lausuntopalvelu.fi a:6:{i:0;s:5:"95283";i:1;s:6:"100697";i:2;s:5:"94816";i:3;s:5:"94131";i:4;s:5:"93879";i:5;s:5:"93899";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe