12.10.2021 Liikenne Autoliitto vaatii: hankintatuki myös käytetyille täyssähköautoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö pitäisi ottaa Suomessakin käyttöön.” Täyssähköautojen hankintatuki kohdistuu Suomessa uusina ostettaviin sähköautoihin. Suomessa on tarkoitus jatkaa nykyisellä tukitasolla ja rajoituksilla: tukisumma on 2 000 euroa ja tukeen oikeuttavan ostettavan täyssähköauton hintakatto 50 000 euroa. Autoliitto kritisoi tuoreessa lausunnossaan näitä aikeita riittämättömiksi: ”Tuen suuruus on varsinkin kansainvälisesti vertaillen varsin alhaisella tasolla. Maissa, joissa nollapäästöisten ajoneuvojen hankintaa tuetaan suuremmalla summalla, tulokset ovat luonnollisesti myös parempia ja muun muassa sähköautot yleistyvät nopeammin autokannassa.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksei käytetyt autot ole mukana? Autoliitto kummastelee, ettei liikenteen sähköistymisen rivakoittamiseksi ole huomioitu hankintatuen kohdistamista myös käytettyihin sähköautoihin. Autoilijoiden etujärjestö tuo lausunnossaan esiin, että Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö olisi syytä ottaa käyttöön Suomessakin. Autoliitto perustelee kantaansa sillä tosiasialla, että Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa. ”Sähköautot ovat käytettynäkin edelleen huomattavasti polttomoottoriautoja kalliimpia. Ulottamalla tuki myös käytettyihin sähköautoihin, useammalla suomalaisella olisi mahdollista hankkia sähköauto joko kotimaan käytettyjen autojen markkinoilta tai tarjonnaltaan huomattavasti runsaammilta ulkomaiden markkinoilta.” Haasteena monimutkainen ostoprosessi Autoliitto myös epäilee, että tukihakemuksiin liittyvä auton ostoprosessin monimutkaisuus voi johtaa kuluttajan ja myös autokaupan kannalta hankaluuksiin. Ehdotettu menettely poikkeaa nykyisin voimassa olevan sähköautoja koskevan hankintatukilain menettelystä, jossa täyssähköauton hankintatuki on maksettu auton ostajalle siten, että maahantuoja on antanut ostajalle hankintatuen suuruisen hinnanalennuksen ja laskuttanut hankintatuen Traficomista. Lakiluonnoksen mukaan hakija toimittaisi ennen ajoneuvon sitovaa hankintaa hakemuksen Traficomiin, joka tekisi tuesta aluksi ehdollisen päätöksen. Autoliitto on huolissaan siitä, riittävätkö Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin resurssit takaaman hakuprosessin sujuvuuden, sillä on odotettavissa, että sähköautojen tarjonnan ja ominaisuuksien parantuessa autojen suosio kasvaa voimakkaasti ja tukihakemuksia voi tulla lyhyessäkin ajassa runsaasti. ”Tällöin ei ole hyväksyttävää, että kuluttajat joutuvat odottamaan tukipäätöksiä viikkoja tai jopa kuukausia. Suurimmalle osalle kuluttajista 2 000 euronkin tuen saaminen ratkaisee, millaisen auton tämä hankkii tai on hankkimatta.” Autoliitto: muuntotukiin selkeyttä Lakiesitykseen sisältyvien muuntotuen tarkoituksena on puolestaan kannustaa ajoneuvojen omistajia muuttamaan ajoneuvojaan vähäpäästöisemmiksi. Autoliittoa huolettaa näiden konversiotukien osalta sama kuin hankintatukien osalta: tuen hakemisen moniportaisuus. Autoliitto tuo esiin, että ”Konversiotuen hakemiseen liittyy erilaisten selvitysten tekeminen, mikä omalta osaltaan vaikeuttaa tuen hakemista.” Autoliiton mukaan selvityksiä ja tukihakemuksia varten kuluttajien saatavilla tulee olla selkeät ja helposti täytettävät lomakkeet ja sähköisen prosessin pitää olla sujuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi laki ensi vuoden alusta Autoliiton lausunto kohdistuu luonnokseen hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintatuesta ja muuntotuesta. Päämääränä on säätää uusi ensi vuoden alusta voimaan tuleva laki vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä muuntamisen tukemisesta. Eduskunnalle annettavan lakiesityksen tarkoituksena on edistää kansallisia tavoitteita ajoneuvokannan murroksessa ja mahdollistaa siten liikenteen päästövähennysten saavuttamista. Tavoitteena on nopeuttaa kehitystä, jotta päästöttömien autojen osuus uusista myytävistä henkilöautoista kasvaa mahdollisimman lähelle sataa prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Hankintatukien tarkoituksena on lisätä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen houkuttelevuutta ja kysyntää sekä vaikuttaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen hankintakustannuksiin laskevasti, jolloin ajoneuvon hankinta olisi mahdollinen useammalle ajoneuvon ostajalle. Tarkoituksena on myös edistää nolla- ja vähäpäästöisten pakettiautojen ja kuorma-autojen osuutta liikenteessä. Pakettiautoista ja kuorma-autoista vielä valtaosa kulkee dieselillä tai bensiinillä. Kuorma-autojen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on suuri ja hankintatuen avulla voitaisiin helpottaa myös yritysten siirtymistä pois fossiilisesta dieselistä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, Lausuntopalvelu.fi a:6:{i:0;s:5:"95283";i:1;s:6:"100697";i:2;s:5:"94816";i:3;s:5:"94131";i:4;s:5:"93879";i:5;s:5:"93899";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan