auto

Liikenne Uutinen 3.6.2016

Autoverotus muuttuu – Autoala: verotaivas ei aukene!

Suomi joutuu EU-Komission vaatimuksesta muuttamaan leasingajan jälkeen maasta poisvietävien autojen autoverotusta ensi vuoden alusta. Muutoksesta on povattu rajua. Autoala kuitenkin haluaa kuopata tällaiset huhut.

Autoalan mukaan muutos ei mullista kerralla suomalaista leasingmarkkinaa – ei välttämättä edes pidemmässä juoksussa.

– Leasingvuokra määrittyy pääosin auton arvon aleneman mukaan. Mikäli autosta maksetaan täysi autovero, on siinä sama osuus autoveroa jäljellä leasingajan jälkeenkin. Jos taas autosta maksetaan vain Suomessa olo aikaa koskeva osuus autoverosta, täytyy autoveron määrän olla nolla eli jäännösarvo autoveroton, kun se viedään Suomesta leasingajan jälkeen pois. Vain näin auton hinta on ulkomailla kilpailukykyinen, toteaa autoala tiedotteessaan.

– Molemmissa tapauksissa arvonalenema on jotakuinkin sama ja siten myös kuukausittainen leasingvuokra.

Markkinat ratkaisee

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee tilanteen monitahoisempana.

– On olemassa sekä jäännösarvollisia että jäännösarvottomia leasingsopimuksia. Jäännösarvoon vaikuttaa tietenkin oleellisesti se, millainen kysyntä autolla on maassa, johon se leasingajan jälkeen myydään. Leasingvuokraan vaikuttaa autoveron määrä Suomessa pidon ajalta ja ajoneuvon autoveroton arvo meillä ja toisessa maassa leasingsopimuksen päättyessä, Pasi Nieminen taustoittaa.

Asiakkaan kannalta on Niemisen mukaan keskeistä, saako asiakas leasingsopimuksen halvemmalla Suomesta vai jostain muusta maasta.

– Leasingsopimuksia tarjoavien yhtiöiden kulurakenne määrää millaiseksi tilanne muodostuu. Jos autoveron vientipalautus mahdollistaa kustannusrakenteeltaan edullisemman toiminnan toisesta maasta käsin, niin lakimuutos ilman muuta vaikuttaa suomalaiseen leasingmarkkinaan ja sopimusten hintoihin, Nieminen sanoo.

Autovero tiensä päässä

Autoalan mukaan nyt tehty autoveron vientipalautusta koskeva muutos on jälleen yksi osoitus siitä, että meikäläinen autoverojärjestelmä on moneen kertaan paikkailtu tilkkutäkki, joka alkaa olla tiensä päässä. Korkea autovero aiheuttaa lukuisia ongelmia: se on vaikeasti sovitettavissa yhteen EU-oikeuden kanssa, lisäksi se vanhentaa autokantaa ja hidastaa vähäpäästöisten ja turvallisten autojen yleistymistä.

Autoala esitti lausunnossaan valtiovarainministeriölle autoveron muuttamista vuosiveroksi, jolla päästäisiin eroon pääosasta ongelmista veropohjaa rapauttamatta. Vuosiveromallissa vero maksettaisiin vähitellen koko auton elinkaaren aikana eikä kokonaan hankinnan yhteydessä, kuten nykyisin. Vuosiveromalli olisi niin kansalaisille kuin valtion taloudellekin parempi ja yksinkertaisempi veromalli. Vuosiveron kantaminen olisi järjestettävissä helposti samaan tapaan kuin ajoneuvoveron kanto myös omistajamuutostilanteissa. Malli sopisi myös käytettyinä maahantuotujen autojen verottamiseen.

Jaa artikkeli