3.6.2016 Liikenne Autoverotus muuttuu – Autoala: verotaivas ei aukene! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomi joutuu EU-Komission vaatimuksesta muuttamaan leasingajan jälkeen maasta poisvietävien autojen autoverotusta ensi vuoden alusta. Muutoksesta on povattu rajua. Autoala kuitenkin haluaa kuopata tällaiset huhut. Autoalan mukaan muutos ei mullista kerralla suomalaista leasingmarkkinaa – ei välttämättä edes pidemmässä juoksussa. – Leasingvuokra määrittyy pääosin auton arvon aleneman mukaan. Mikäli autosta maksetaan täysi autovero, on siinä sama osuus autoveroa jäljellä leasingajan jälkeenkin. Jos taas autosta maksetaan vain Suomessa olo aikaa koskeva osuus autoverosta, täytyy autoveron määrän olla nolla eli jäännösarvo autoveroton, kun se viedään Suomesta leasingajan jälkeen pois. Vain näin auton hinta on ulkomailla kilpailukykyinen, toteaa autoala tiedotteessaan. – Molemmissa tapauksissa arvonalenema on jotakuinkin sama ja siten myös kuukausittainen leasingvuokra. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Markkinat ratkaisee Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee tilanteen monitahoisempana. – On olemassa sekä jäännösarvollisia että jäännösarvottomia leasingsopimuksia. Jäännösarvoon vaikuttaa tietenkin oleellisesti se, millainen kysyntä autolla on maassa, johon se leasingajan jälkeen myydään. Leasingvuokraan vaikuttaa autoveron määrä Suomessa pidon ajalta ja ajoneuvon autoveroton arvo meillä ja toisessa maassa leasingsopimuksen päättyessä, Pasi Nieminen taustoittaa. Asiakkaan kannalta on Niemisen mukaan keskeistä, saako asiakas leasingsopimuksen halvemmalla Suomesta vai jostain muusta maasta. – Leasingsopimuksia tarjoavien yhtiöiden kulurakenne määrää millaiseksi tilanne muodostuu. Jos autoveron vientipalautus mahdollistaa kustannusrakenteeltaan edullisemman toiminnan toisesta maasta käsin, niin lakimuutos ilman muuta vaikuttaa suomalaiseen leasingmarkkinaan ja sopimusten hintoihin, Nieminen sanoo. Autovero tiensä päässä Autoalan mukaan nyt tehty autoveron vientipalautusta koskeva muutos on jälleen yksi osoitus siitä, että meikäläinen autoverojärjestelmä on moneen kertaan paikkailtu tilkkutäkki, joka alkaa olla tiensä päässä. Korkea autovero aiheuttaa lukuisia ongelmia: se on vaikeasti sovitettavissa yhteen EU-oikeuden kanssa, lisäksi se vanhentaa autokantaa ja hidastaa vähäpäästöisten ja turvallisten autojen yleistymistä. Autoala esitti lausunnossaan valtiovarainministeriölle autoveron muuttamista vuosiveroksi, jolla päästäisiin eroon pääosasta ongelmista veropohjaa rapauttamatta. Vuosiveromallissa vero maksettaisiin vähitellen koko auton elinkaaren aikana eikä kokonaan hankinnan yhteydessä, kuten nykyisin. Vuosiveromalli olisi niin kansalaisille kuin valtion taloudellekin parempi ja yksinkertaisempi veromalli. Vuosiveron kantaminen olisi järjestettävissä helposti samaan tapaan kuin ajoneuvoveron kanto myös omistajamuutostilanteissa. Malli sopisi myös käytettyinä maahantuotujen autojen verottamiseen. Teksti: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt