3.6.2016 Liikenne Autoverotus muuttuu – Autoala: verotaivas ei aukene! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomi joutuu EU-Komission vaatimuksesta muuttamaan leasingajan jälkeen maasta poisvietävien autojen autoverotusta ensi vuoden alusta. Muutoksesta on povattu rajua. Autoala kuitenkin haluaa kuopata tällaiset huhut. Autoalan mukaan muutos ei mullista kerralla suomalaista leasingmarkkinaa – ei välttämättä edes pidemmässä juoksussa.– Leasingvuokra määrittyy pääosin auton arvon aleneman mukaan. Mikäli autosta maksetaan täysi autovero, on siinä sama osuus autoveroa jäljellä leasingajan jälkeenkin. Jos taas autosta maksetaan vain Suomessa olo aikaa koskeva osuus autoverosta, täytyy autoveron määrän olla nolla eli jäännösarvo autoveroton, kun se viedään Suomesta leasingajan jälkeen pois. Vain näin auton hinta on ulkomailla kilpailukykyinen, toteaa autoala tiedotteessaan.– Molemmissa tapauksissa arvonalenema on jotakuinkin sama ja siten myös kuukausittainen leasingvuokra.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarkkinat ratkaiseeAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee tilanteen monitahoisempana.– On olemassa sekä jäännösarvollisia että jäännösarvottomia leasingsopimuksia. Jäännösarvoon vaikuttaa tietenkin oleellisesti se, millainen kysyntä autolla on maassa, johon se leasingajan jälkeen myydään. Leasingvuokraan vaikuttaa autoveron määrä Suomessa pidon ajalta ja ajoneuvon autoveroton arvo meillä ja toisessa maassa leasingsopimuksen päättyessä, Pasi Nieminen taustoittaa.Asiakkaan kannalta on Niemisen mukaan keskeistä, saako asiakas leasingsopimuksen halvemmalla Suomesta vai jostain muusta maasta.– Leasingsopimuksia tarjoavien yhtiöiden kulurakenne määrää millaiseksi tilanne muodostuu. Jos autoveron vientipalautus mahdollistaa kustannusrakenteeltaan edullisemman toiminnan toisesta maasta käsin, niin lakimuutos ilman muuta vaikuttaa suomalaiseen leasingmarkkinaan ja sopimusten hintoihin, Nieminen sanoo.Autovero tiensä päässäAutoalan mukaan nyt tehty autoveron vientipalautusta koskeva muutos on jälleen yksi osoitus siitä, että meikäläinen autoverojärjestelmä on moneen kertaan paikkailtu tilkkutäkki, joka alkaa olla tiensä päässä. Korkea autovero aiheuttaa lukuisia ongelmia: se on vaikeasti sovitettavissa yhteen EU-oikeuden kanssa, lisäksi se vanhentaa autokantaa ja hidastaa vähäpäästöisten ja turvallisten autojen yleistymistä.Autoala esitti lausunnossaan valtiovarainministeriölle autoveron muuttamista vuosiveroksi, jolla päästäisiin eroon pääosasta ongelmista veropohjaa rapauttamatta. Vuosiveromallissa vero maksettaisiin vähitellen koko auton elinkaaren aikana eikä kokonaan hankinnan yhteydessä, kuten nykyisin. Vuosiveromalli olisi niin kansalaisille kuin valtion taloudellekin parempi ja yksinkertaisempi veromalli. Vuosiveron kantaminen olisi järjestettävissä helposti samaan tapaan kuin ajoneuvoveron kanto myös omistajamuutostilanteissa. Malli sopisi myös käytettyinä maahantuotujen autojen verottamiseen.Teksti: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!