15.11.2016

BikeWorldin Mika Kouki: Pelkään, että moottoripyörien käyttöverosta on tehty vaihtokauppaa päättäjien kesken

Honda CBR1000RR Fireblade SP

BikeWorldin toimitusjohtaja Mika Koukin mukaan moottoripyörille suunnitteilla oleva käyttövero on täysin epäreilu ja kohtuuton, jos sitä verrataan autojen verottamiseen.

– Pelkään, että koko veroasiassa on takana poliittisia vaihtokauppoja. Joku on luvannut hoitaa tämän, ja vastapalvelukseksi saa kevennyksiä jollakin muulla sektorilla. Siinä tapauksessa fiskaaliset tavoitteet ja verotuksen oikeudenmukaisuus ovat toissijaisia asioita ja unohtuvat päätöksenteossa, lataa moottoripyörien myyntiketju Bike Worldin toimitusjohtaja Mika Kouki.

Mika Kouki sanoo ymmärtävänsä, että valtion pitää saada jostakin lisää tuottoja. Verotuksen pitäisi kuitenkin olla oikeudenmukaista ja tasapuolista. Hänen mukaansa mikään muu ala kuin moottoripyöräkauppa ei ole viimeisen 7-8 vuoden aikana ollut yhtä kovassa pudotuksessa ja kurimuksessa. Koukin mukaan on täysin väärä tapa yrittää hankkia lisää tuloja valtiolle lisäämällä veroja. Oikea tapa olisi verotuksen yhdenmukaistaminen muiden Euroopan valtion kanssa, eli hankinnan verotuksen alentaminen. Kun moottoripyöräkauppa saataisiin muun Euroopan tavoin nousu-uralle, niin valtio tienaisi lisääntyneinä arvonlisäveroina moninkertaisesti sen summan mitä nyt suunnitellulla käyttöverolla tavoitellaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikennekäytöstä poistoa ei huomioida

Kouki perustelee mielipidettään uuden veron epäoikeudenmukaisuutta mm. sillä, että suunnitelman mukaan moottoripyörien veron suuruudessa ei huomioitaisi liikennekäytöstä poistoa, vaan maksu olisi kiinteä. Silloin kyse on käytännössä omistamisen verottamisesta, toisin kuin autojen kohdalla. Toiseksi hän uskoo poliittisten päättäjien saaneen väärää tai vääristeltyä faktatietoa virkamiehiltä veron fiskaalisista vaikutuksista.
– Oletettu verokertymä on laskettu sen perusteella, että Suomessa on rekisteröityjä moottoripyöriä 260 000 kappaletta (vuoden 2015 lopussa tilastojen mukaan 261 826 kpl). Kuitenkin käyttöökanta on vain noin 70 000 moottoripyörää, eli reilu neljännes kokonaismäärästä. Siksi veron fiskaalinen tavoite ei tässä muodossa tule missään tapauksessa toteutumaan.

Kummalle uusi vero sitten olisi kovempi isku, moottoripyöräkauppiaalle vai harrastajalle?
– Se on 1+1, jos se iskee toiseen niin se iskee molempiin. Meillä on sellaiset 300 vaihtopyörää varastossa, ja mahdollinen vero joudutaan luonnollisesti siirtämään tuotteen hintaan siinä vaiheessa kun asiakas laitteen ostaa.

Moottoripyörien myynti rajussa laskussa

Kouki lataa vielä lopuksi pöytään mp-alan karut luvut.
– 7-8 vuotta sitten uusia moottoripyöriä rekisteröitiin vuodessa 12 000, nyt määrä on laskenut 3000:een. Jos vielä lisätään kuluja liikkeenharjoittajille ja motoristeille, niin on mahdotonta, että myyntimäärät kasvaisivat. Vero ei johtaisi mihinkään, ainakaan mihinkään positiiviseen

Lopuksi Mika Kouki palaa vielä alussa esittämäänsä ajatukseen, että veron taustalla saattaa olla poliittisia lehmänkauppoja.
– Silloin järjettömästäkin suunniitelmasta on vaikea luopua, jos takana on poliittisia vaihtokauppoja. Faktat ja laskelmat menettävät merkityksensä. Nyt ollaan tekemässä niin tyhmiä päätöksiä, että niiden tekijät menevät vielä joku päivä puskaan kun nämä faktat tulevat julkisuuteen.

Teksti: Janne Huhtala Kuva: Honda

Luetuimmat