15.11.2016 Liikenne BikeWorldin Mika Kouki: Pelkään, että moottoripyörien käyttöverosta on tehty vaihtokauppaa päättäjien kesken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BikeWorldin toimitusjohtaja Mika Koukin mukaan moottoripyörille suunnitteilla oleva käyttövero on täysin epäreilu ja kohtuuton, jos sitä verrataan autojen verottamiseen. – Pelkään, että koko veroasiassa on takana poliittisia vaihtokauppoja. Joku on luvannut hoitaa tämän, ja vastapalvelukseksi saa kevennyksiä jollakin muulla sektorilla. Siinä tapauksessa fiskaaliset tavoitteet ja verotuksen oikeudenmukaisuus ovat toissijaisia asioita ja unohtuvat päätöksenteossa, lataa moottoripyörien myyntiketju Bike Worldin toimitusjohtaja Mika Kouki.Mika Kouki sanoo ymmärtävänsä, että valtion pitää saada jostakin lisää tuottoja. Verotuksen pitäisi kuitenkin olla oikeudenmukaista ja tasapuolista. Hänen mukaansa mikään muu ala kuin moottoripyöräkauppa ei ole viimeisen 7-8 vuoden aikana ollut yhtä kovassa pudotuksessa ja kurimuksessa. Koukin mukaan on täysin väärä tapa yrittää hankkia lisää tuloja valtiolle lisäämällä veroja. Oikea tapa olisi verotuksen yhdenmukaistaminen muiden Euroopan valtion kanssa, eli hankinnan verotuksen alentaminen. Kun moottoripyöräkauppa saataisiin muun Euroopan tavoin nousu-uralle, niin valtio tienaisi lisääntyneinä arvonlisäveroina moninkertaisesti sen summan mitä nyt suunnitellulla käyttöverolla tavoitellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennekäytöstä poistoa ei huomioidaKouki perustelee mielipidettään uuden veron epäoikeudenmukaisuutta mm. sillä, että suunnitelman mukaan moottoripyörien veron suuruudessa ei huomioitaisi liikennekäytöstä poistoa, vaan maksu olisi kiinteä. Silloin kyse on käytännössä omistamisen verottamisesta, toisin kuin autojen kohdalla. Toiseksi hän uskoo poliittisten päättäjien saaneen väärää tai vääristeltyä faktatietoa virkamiehiltä veron fiskaalisista vaikutuksista. – Oletettu verokertymä on laskettu sen perusteella, että Suomessa on rekisteröityjä moottoripyöriä 260 000 kappaletta (vuoden 2015 lopussa tilastojen mukaan 261 826 kpl). Kuitenkin käyttöökanta on vain noin 70 000 moottoripyörää, eli reilu neljännes kokonaismäärästä. Siksi veron fiskaalinen tavoite ei tässä muodossa tule missään tapauksessa toteutumaan.Kummalle uusi vero sitten olisi kovempi isku, moottoripyöräkauppiaalle vai harrastajalle? – Se on 1+1, jos se iskee toiseen niin se iskee molempiin. Meillä on sellaiset 300 vaihtopyörää varastossa, ja mahdollinen vero joudutaan luonnollisesti siirtämään tuotteen hintaan siinä vaiheessa kun asiakas laitteen ostaa.Moottoripyörien myynti rajussa laskussaKouki lataa vielä lopuksi pöytään mp-alan karut luvut. – 7-8 vuotta sitten uusia moottoripyöriä rekisteröitiin vuodessa 12 000, nyt määrä on laskenut 3000:een. Jos vielä lisätään kuluja liikkeenharjoittajille ja motoristeille, niin on mahdotonta, että myyntimäärät kasvaisivat. Vero ei johtaisi mihinkään, ainakaan mihinkään positiiviseenLopuksi Mika Kouki palaa vielä alussa esittämäänsä ajatukseen, että veron taustalla saattaa olla poliittisia lehmänkauppoja. – Silloin järjettömästäkin suunniitelmasta on vaikea luopua, jos takana on poliittisia vaihtokauppoja. Faktat ja laskelmat menettävät merkityksensä. Nyt ollaan tekemässä niin tyhmiä päätöksiä, että niiden tekijät menevät vielä joku päivä puskaan kun nämä faktat tulevat julkisuuteen.Teksti: Janne Huhtala Kuva: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti