15.11.2016 Liikenne BikeWorldin Mika Kouki: Pelkään, että moottoripyörien käyttöverosta on tehty vaihtokauppaa päättäjien kesken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BikeWorldin toimitusjohtaja Mika Koukin mukaan moottoripyörille suunnitteilla oleva käyttövero on täysin epäreilu ja kohtuuton, jos sitä verrataan autojen verottamiseen. – Pelkään, että koko veroasiassa on takana poliittisia vaihtokauppoja. Joku on luvannut hoitaa tämän, ja vastapalvelukseksi saa kevennyksiä jollakin muulla sektorilla. Siinä tapauksessa fiskaaliset tavoitteet ja verotuksen oikeudenmukaisuus ovat toissijaisia asioita ja unohtuvat päätöksenteossa, lataa moottoripyörien myyntiketju Bike Worldin toimitusjohtaja Mika Kouki.Mika Kouki sanoo ymmärtävänsä, että valtion pitää saada jostakin lisää tuottoja. Verotuksen pitäisi kuitenkin olla oikeudenmukaista ja tasapuolista. Hänen mukaansa mikään muu ala kuin moottoripyöräkauppa ei ole viimeisen 7-8 vuoden aikana ollut yhtä kovassa pudotuksessa ja kurimuksessa. Koukin mukaan on täysin väärä tapa yrittää hankkia lisää tuloja valtiolle lisäämällä veroja. Oikea tapa olisi verotuksen yhdenmukaistaminen muiden Euroopan valtion kanssa, eli hankinnan verotuksen alentaminen. Kun moottoripyöräkauppa saataisiin muun Euroopan tavoin nousu-uralle, niin valtio tienaisi lisääntyneinä arvonlisäveroina moninkertaisesti sen summan mitä nyt suunnitellulla käyttöverolla tavoitellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennekäytöstä poistoa ei huomioidaKouki perustelee mielipidettään uuden veron epäoikeudenmukaisuutta mm. sillä, että suunnitelman mukaan moottoripyörien veron suuruudessa ei huomioitaisi liikennekäytöstä poistoa, vaan maksu olisi kiinteä. Silloin kyse on käytännössä omistamisen verottamisesta, toisin kuin autojen kohdalla. Toiseksi hän uskoo poliittisten päättäjien saaneen väärää tai vääristeltyä faktatietoa virkamiehiltä veron fiskaalisista vaikutuksista. – Oletettu verokertymä on laskettu sen perusteella, että Suomessa on rekisteröityjä moottoripyöriä 260 000 kappaletta (vuoden 2015 lopussa tilastojen mukaan 261 826 kpl). Kuitenkin käyttöökanta on vain noin 70 000 moottoripyörää, eli reilu neljännes kokonaismäärästä. Siksi veron fiskaalinen tavoite ei tässä muodossa tule missään tapauksessa toteutumaan.Kummalle uusi vero sitten olisi kovempi isku, moottoripyöräkauppiaalle vai harrastajalle? – Se on 1+1, jos se iskee toiseen niin se iskee molempiin. Meillä on sellaiset 300 vaihtopyörää varastossa, ja mahdollinen vero joudutaan luonnollisesti siirtämään tuotteen hintaan siinä vaiheessa kun asiakas laitteen ostaa.Moottoripyörien myynti rajussa laskussaKouki lataa vielä lopuksi pöytään mp-alan karut luvut. – 7-8 vuotta sitten uusia moottoripyöriä rekisteröitiin vuodessa 12 000, nyt määrä on laskenut 3000:een. Jos vielä lisätään kuluja liikkeenharjoittajille ja motoristeille, niin on mahdotonta, että myyntimäärät kasvaisivat. Vero ei johtaisi mihinkään, ainakaan mihinkään positiiviseenLopuksi Mika Kouki palaa vielä alussa esittämäänsä ajatukseen, että veron taustalla saattaa olla poliittisia lehmänkauppoja. – Silloin järjettömästäkin suunniitelmasta on vaikea luopua, jos takana on poliittisia vaihtokauppoja. Faktat ja laskelmat menettävät merkityksensä. Nyt ollaan tekemässä niin tyhmiä päätöksiä, että niiden tekijät menevät vielä joku päivä puskaan kun nämä faktat tulevat julkisuuteen.Teksti: Janne Huhtala Kuva: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?