15.11.2016 Liikenne BikeWorldin Mika Kouki: Pelkään, että moottoripyörien käyttöverosta on tehty vaihtokauppaa päättäjien kesken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BikeWorldin toimitusjohtaja Mika Koukin mukaan moottoripyörille suunnitteilla oleva käyttövero on täysin epäreilu ja kohtuuton, jos sitä verrataan autojen verottamiseen. – Pelkään, että koko veroasiassa on takana poliittisia vaihtokauppoja. Joku on luvannut hoitaa tämän, ja vastapalvelukseksi saa kevennyksiä jollakin muulla sektorilla. Siinä tapauksessa fiskaaliset tavoitteet ja verotuksen oikeudenmukaisuus ovat toissijaisia asioita ja unohtuvat päätöksenteossa, lataa moottoripyörien myyntiketju Bike Worldin toimitusjohtaja Mika Kouki.Mika Kouki sanoo ymmärtävänsä, että valtion pitää saada jostakin lisää tuottoja. Verotuksen pitäisi kuitenkin olla oikeudenmukaista ja tasapuolista. Hänen mukaansa mikään muu ala kuin moottoripyöräkauppa ei ole viimeisen 7-8 vuoden aikana ollut yhtä kovassa pudotuksessa ja kurimuksessa. Koukin mukaan on täysin väärä tapa yrittää hankkia lisää tuloja valtiolle lisäämällä veroja. Oikea tapa olisi verotuksen yhdenmukaistaminen muiden Euroopan valtion kanssa, eli hankinnan verotuksen alentaminen. Kun moottoripyöräkauppa saataisiin muun Euroopan tavoin nousu-uralle, niin valtio tienaisi lisääntyneinä arvonlisäveroina moninkertaisesti sen summan mitä nyt suunnitellulla käyttöverolla tavoitellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennekäytöstä poistoa ei huomioidaKouki perustelee mielipidettään uuden veron epäoikeudenmukaisuutta mm. sillä, että suunnitelman mukaan moottoripyörien veron suuruudessa ei huomioitaisi liikennekäytöstä poistoa, vaan maksu olisi kiinteä. Silloin kyse on käytännössä omistamisen verottamisesta, toisin kuin autojen kohdalla. Toiseksi hän uskoo poliittisten päättäjien saaneen väärää tai vääristeltyä faktatietoa virkamiehiltä veron fiskaalisista vaikutuksista. – Oletettu verokertymä on laskettu sen perusteella, että Suomessa on rekisteröityjä moottoripyöriä 260 000 kappaletta (vuoden 2015 lopussa tilastojen mukaan 261 826 kpl). Kuitenkin käyttöökanta on vain noin 70 000 moottoripyörää, eli reilu neljännes kokonaismäärästä. Siksi veron fiskaalinen tavoite ei tässä muodossa tule missään tapauksessa toteutumaan.Kummalle uusi vero sitten olisi kovempi isku, moottoripyöräkauppiaalle vai harrastajalle? – Se on 1+1, jos se iskee toiseen niin se iskee molempiin. Meillä on sellaiset 300 vaihtopyörää varastossa, ja mahdollinen vero joudutaan luonnollisesti siirtämään tuotteen hintaan siinä vaiheessa kun asiakas laitteen ostaa.Moottoripyörien myynti rajussa laskussaKouki lataa vielä lopuksi pöytään mp-alan karut luvut. – 7-8 vuotta sitten uusia moottoripyöriä rekisteröitiin vuodessa 12 000, nyt määrä on laskenut 3000:een. Jos vielä lisätään kuluja liikkeenharjoittajille ja motoristeille, niin on mahdotonta, että myyntimäärät kasvaisivat. Vero ei johtaisi mihinkään, ainakaan mihinkään positiiviseenLopuksi Mika Kouki palaa vielä alussa esittämäänsä ajatukseen, että veron taustalla saattaa olla poliittisia lehmänkauppoja. – Silloin järjettömästäkin suunniitelmasta on vaikea luopua, jos takana on poliittisia vaihtokauppoja. Faktat ja laskelmat menettävät merkityksensä. Nyt ollaan tekemässä niin tyhmiä päätöksiä, että niiden tekijät menevät vielä joku päivä puskaan kun nämä faktat tulevat julkisuuteen.Teksti: Janne Huhtala Kuva: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle