13.7.2021 Liikenne Biokaasu ja sähköpolttoaineet sisällytettiin jakeluvelvoitteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jakeluvelvoitteen laajentamisella on tarkoitus vauhdittaa liikennealan irtautumista fossiilisista polttoaineista kustannustehokkaalla tavalla ja edesauttaa liikennealan energialähteiden monipuolistumista. Biokaasu ja sähköpolttoaineet sisällytetään liikennepolttoaineiden kansalliseen jakeluvelvoitteeseen. Jakeluvelvoitteen laajentamisella on tarkoitus vauhdittaa liikennealan irtautumista fossiilisista polttoaineista kustannustehokkaalla tavalla sekä parantaa liikennealan energialähteiden monipuolistumista. Liikennepolttoaineena käytettävää biokaasua valmistetaan mädättämällä biokaasureaktoreissa biomassaa, pääasiassa yhdyskuntien, maatalouden ja teollisuuden jätettä. Biokaasun valmistukseen ei käytetä mitään ruoaksi kelpaavaa tai ruoan tuotantoa korvaavaa. Biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain – jakeluvelvoitelaki – muuttamisen tavoitteena on varmistaa, että uudet polttoaineet sisällytetään jakeluvelvoitejärjestelmään tarkoituksenmukaisella tavalla, ja että järjestelmä on myös jatkossa kustannustehokas ja hallinnollisesti kevyt tapa vähentää liikenteen päästöjä. Lait toteuttavat myös hallitusohjelman tavoitteita. Tavoite on mainittu myös keväällä vahvistetussa hallituksen periaatepäätöksessä fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Jakeluvelvoitelain muutoksen myötä liikennepolttoaineiden jakelija voi täyttää jakeluvelvoitettaan biopolttoaineiden lisäksi myös biokaasulla ja muuta kuin biologista alkuperää olevilla uusiutuvilla nestemäisillä ja kaasumaisilla liikenteen polttoaineilla (RFNBO-polttoaineet, sis. sähköpolttoaineet). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laki luo kysyntää sähköpolttoaineille Jakeluvelvoitteeseen sisällyttäminen lisää biokaasun kannattavuutta. Kaasuautoilijoiden ei kannata pidätellä hengitystä, sillä laajennus ei välittömästi muuta liikennepolttoaineiden suhteellista kilpailukykyä tai keskinäisiä hintasuhteita. Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan sähköpolttoaineiden kaupallistuminen on todennäköistä vasta, kun niiden hintataso on kilpailukykyinen vastaavien biopolttoaineiden ja biokaasun kanssa. – Jakeluvelvoitteeseen sisällyttäminen luo kuitenkin kysyntää sähköpolttoaineille pitkälle tulevaisuuteen ja siten kannustaa yrityksiä investoimaan tutkimukseen, kehitykseen ja tuotantolaitoksiin, ministeriöstä arvioidaan. Biokaasualan edustaja kiittelee lakimuutosta Suomen Biokierto ja Biokaasu ry kiittelee kesäkuun lopussa voimaan tullut päivitettyä jakeluvelvoitelakia – etenkin tarvittavien ja kansallisesti sovittujen liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. – Päästöjen vähentämisen näkökulmasta jakeluvelvoite on hyvin ennakoitavissa oleva ja kustannustehokas ohjauskeino, arvioi yhdistys lakimuutosta. Yhdistys tuo esiin tiedotteessaan, että autoilijan näkökulmasta biokaasun jakeluvelvoite tulee luultavasti näkymään laajempana jakeluasemaverkostona. – Jakeluvelvoitteen arvioidaan laajentavan liikennekaasun ja liikennebiokaasun saatavuutta, mikä on myönteinen asia autoilijan ja kuljetusyrityksen näkökulmasta. Liikennebiokaasun kysynnän kasvaessa myös biokaasun tuotannon kannattavuus paranee. – Myös jatkossa on saatavilla 100 % biokaasua joko jakeluvelvollisten tai jakeluvelvoitteen ulkopuolella toimivien jakelijoiden toimesta, yhdistys linjaa. Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, on kertomansa mukaan ravinteiden kierrätyksestä ja biokaasun edistämisestä kiinnostuneiden yritysten ja yhteisöjen vuonna 2019 perustama valtakunnallinen yhdistys. Alan yritysten valmistamia tuotteita ovat biokaasu liikennekäyttöön ja energiantuotantoon, orgaaniset lannoitevalmisteet, kasvualustat sekä kierrätyskemikaalit. Traficomin tilastojen mukaan maaliskuun lopussa 2021 Suomen teillä liikkui liki 13 000 kaasuhenkilöautoa, joiden osuus liikennekäytöstä olevasta autokannasta on siis 0,5 prosenttia. Kansallisena päästötavoitteena on kasvattaa tätä osuutta, sillä Energia- ja ilmastostrategian mukaan, Suomessa pitäisi olla vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuonna 2030. Hallitus puolestaan sopi kevään puoliväliriihessä vähäpäästöisten työsuhdeautojen – myös kaasuautojen – verotusarvojen alentamisesta. Lisäksi vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosille 2022–2025. Näin jakeluvelvoite toteutuu Jakeluvelvoitteen soveltamisalan määrittäminen tehdään liikennepolttoaineiden jakelijan kalenterivuoden aikana kulutukseen toimittamien liikenteen polttoaineiden määrän perusteella. Nestemäisten polttoaineiden osalta jakeluvelvoitteen soveltamisraja on jatkossakin miljoona litraa. Kaasumaisten polttoaineiden jakelijoiden osalta rajaksi säädetään 9 gigawattituntia. Lisäksi jakeluvelvoitelakiin lisätään soveltamisrajan alle jääville jakelijoille mahdollisuus vapaaehtoisesti hakeutua jakeluvelvoitteen alaisuuteen vahvistusmenettelyn kautta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että myös maatilakokoluokan biokaasulaitokset voivat liittyä jakeluvelvoitteen piiriin, jos ne jakelevat riittävästi biokaasua liikenteeseen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Valtioneuvosto, työ- ja elinkeinoministeriö, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, Traficom a:9:{i:0;s:5:"96713";i:1;s:5:"66912";i:2;s:5:"62059";i:3;s:3:"653";i:4;s:5:"64229";i:5;s:5:"45402";i:6;s:5:"45592";i:7;s:5:"34269";i:8;s:5:"84969";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?