18.3.2017 Liikenne Bosch: Digitaalinen lokikirja torppaa matkamittarin manipuloinnin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden moniottelija Bosch näkee autoihin lisättävän tuoreen teknologian parantavan liikenneturvallisuutta, sujuvoittavan arkea ja ehkäisevän rikollisuutta. Kansainvälistä Bosch ConnectedWorld 2017 -tapahtumaa isännöinyt autoteollisuuden moniottelija Bosch paukutti pöytään monta mielenkiintoista näkemystä tulevaisuuden autoilusta ja liikenteestä. Bosch lupaa autojen muuttuvan tuntuvasti älykkäämmiksi tekoälyn yleistymisen myötä. Jatkossa autot tulkitsevat liikennetilanteita itsenäisesti kuljettajan apuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta. Tekoäly on kehityksessä ratkaisevan tärkeässä roolissa. Teemme autoista älykkäitä, kehaisee Boschin pääjohtaja Volkmar Denner. Väärennökset kuriin yhteistyöllä Pelkästään Saksassa matkamittareiden manipulointi aiheuttaa noin kuuden miljardin euron vahingot. Boschin ja saksalaisen varmennelaitoksen TÜV Rheinlandin ajatuksena on taistella ilmiötä vastaan digitaalisella lokikirjalla, jonka tiedot jaetaan samanaikaisesti usealle tietokoneelle. Ratkaisu perustuu blockchain-teknologiaan, jonka avulla data liikkuu Boschin mukaan verkossa anonyymisti ja turvallisesti. Blockchain perustuu eräänlaiseen hajautettuun tietokantaan, joka tekee tietojen väärentämisen mahdottomaksi. Samalla järjestelmän käyttäjät ovat vähemmän riippuvaisia yksittäisistä datakeskuksista. Auton omistajat voivat tarkistaa todelliset mittarilukemat milloin tahansa älypuhelinsovelluksen avulla. Autoa myytäessä järjestelmästä saatava todistus takaa lukemien oikeellisuuden. Korjaamokäynnit sujuvammiksi Bosch visioi, että pian auto varaa automaattisesti myös korjaamokäynnin vahingon sattuessa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa auton ikkunaan lennähtää pikkukivi rikkoen sen, korjaamo saisi tapahtuneesta automaattisen ilmoituksen pilvipalvelun kautta ja voi valmistautua tekemään tarvittavat korjaukset. Auton saapuessa korjaamolle korvaava osa odottaa valmiina ja mekaanikko voi suoriutua korjaustyöstä nopeasti. Lisäavuksi Bosch visioi vielä lisätyn todellisuuden laseja mekaanikon silmille. Kun kuljettaja selviää korjauksesta nopealla kertakäynnillä, säästyy sekä aikaa että rahaa. Oppiva tietokone liikenteeseen Bosch lupaa luoda aivot tulevaisuuden autoille, esittelemällä koneoppimisen menetelmiä soveltavan, tekoälyllä varustetun tietokoneen, joka voi ohjata auton itsenäisesti monimutkaistenkin liikennetilanteiden läpi. Erikoista on se, että liikennetilanteet voivat valmistajan mukaan olla myös sellaisia, jotka ovat autolle aivan uusia. – Opetamme auton navigoimaan liikenteessä itsenäisesti, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekoälyn avulla auto seuraa ympäristöään, mutta voi myös tulkita keräämäänsä dataa ja tehdä ennusteita muiden tienkäyttäjien liikkeistä. – Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta, Denner jatkaa. Tekoälyä kehittäessään Bosch tekee yhteistyötä yhdysvaltalaisen teknologiayhtiö Nvidian kanssa. Nvidia toimittaa Boschille sirun, joka tallentaa koneoppimisen avulla muodostetut algoritmit. Tekoälyllä varustettujen autojen tuotannon odotetaan alkavan viimeistään ensi vuosikymmenen alussa. Liikenteessä pian ilman kuljettajaa? Bosch visioi ilman kuljettajaa ajavat autot osaksi jokapäiväistä elämää 2020-luvulla. Tekoälyllä varustettu tietokone tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät sekä esimerkiksi sen, että autot, joiden vilkku on päällä, vaihtavat muita todennäköisemmin kaistaa. Tekoälyn avulla auto voi arvioida monimutkaisia liikennetilanteita ja mukauttaa oman ajamisensa niiden mukaan. Tietokone myös tallentaa kaiken oppimansa keinotekoiseen neuroverkkoon. Tällä hetkellä asiantuntijat arvioivat tiedon tarkkuutta laboratorio-olosuhteissa. Teillä suoritetun lisätestauksen myötä keinotekoisesti luodut osaamisrakenteet voidaan siirtää päivityksen avulla muihinkin tekoälyllä varustettuihin tietokoneisiin. – Haluamme, että automatisoitu ajaminen on mahdollista kaikissa tilanteissa. Ilman kuljettajaa ajavat autot tulevat olemaan osa jokapäiväistä elämää niinkin aikaisin kuin jo ensi vuosikymmenellä. Bosch kehittää automatisoitua ajamista sen kaikilla osa-alueilla. Tähtäämme johtavaan rooliin myös tekoälyn saralla, Denner sanoo. Dennerin mukaan tekoälyllä tulee olemaan keskeinen rooli kaikilla Boschin liiketoiminta-alueilla. Pian tekoälyä on joko tuotteessa itsesään, tai sitä hyödynnetään valmistuksessa. Boschin uusi tekoälykeskus, Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) aloitti toimintansa vuoden 2017 alussa. Keskuksen tavoitteena on kehittää yhtiön tekoälyyn liittyvää asiantuntemusta. Yhtiö kertoo investoivansa keskuksen kehittämiseen ja laajentamiseen lähivuosina noin 300 miljoonaa euroa. Bosch ConnectedWorld 2017: konferenssi, hackathon ja näyttelytapahtuma Berliinissä 15.–16.3. järjestetty Bosch ConnectedWorld 2017 on yksi maailman suurimmista esineiden internetiä käsittelevistä konferensseista. Neljättä kertaa järjestetyssä tapahtumassa esiintyi noin 130 puhujaa. Tapahtuman hackathonissa noin 500 ohjelmoijaa, startupien edustajaa ja suunnittelijaa jakavat kokemuksia ja ideoita verkottuneesta liikkumisesta, teollisuudesta ja rakentamisesta. Lähde ja kuvitus: Bosch Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?