18.3.2017 Liikenne Bosch: Digitaalinen lokikirja torppaa matkamittarin manipuloinnin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden moniottelija Bosch näkee autoihin lisättävän tuoreen teknologian parantavan liikenneturvallisuutta, sujuvoittavan arkea ja ehkäisevän rikollisuutta. Kansainvälistä Bosch ConnectedWorld 2017 -tapahtumaa isännöinyt autoteollisuuden moniottelija Bosch paukutti pöytään monta mielenkiintoista näkemystä tulevaisuuden autoilusta ja liikenteestä. Bosch lupaa autojen muuttuvan tuntuvasti älykkäämmiksi tekoälyn yleistymisen myötä. Jatkossa autot tulkitsevat liikennetilanteita itsenäisesti kuljettajan apuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta. Tekoäly on kehityksessä ratkaisevan tärkeässä roolissa. Teemme autoista älykkäitä, kehaisee Boschin pääjohtaja Volkmar Denner. Väärennökset kuriin yhteistyöllä Pelkästään Saksassa matkamittareiden manipulointi aiheuttaa noin kuuden miljardin euron vahingot. Boschin ja saksalaisen varmennelaitoksen TÜV Rheinlandin ajatuksena on taistella ilmiötä vastaan digitaalisella lokikirjalla, jonka tiedot jaetaan samanaikaisesti usealle tietokoneelle. Ratkaisu perustuu blockchain-teknologiaan, jonka avulla data liikkuu Boschin mukaan verkossa anonyymisti ja turvallisesti. Blockchain perustuu eräänlaiseen hajautettuun tietokantaan, joka tekee tietojen väärentämisen mahdottomaksi. Samalla järjestelmän käyttäjät ovat vähemmän riippuvaisia yksittäisistä datakeskuksista. Auton omistajat voivat tarkistaa todelliset mittarilukemat milloin tahansa älypuhelinsovelluksen avulla. Autoa myytäessä järjestelmästä saatava todistus takaa lukemien oikeellisuuden. Korjaamokäynnit sujuvammiksiBosch visioi, että pian auto varaa automaattisesti myös korjaamokäynnin vahingon sattuessa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa auton ikkunaan lennähtää pikkukivi rikkoen sen, korjaamo saisi tapahtuneesta automaattisen ilmoituksen pilvipalvelun kautta ja voi valmistautua tekemään tarvittavat korjaukset.Auton saapuessa korjaamolle korvaava osa odottaa valmiina ja mekaanikko voi suoriutua korjaustyöstä nopeasti. Lisäavuksi Bosch visioi vielä lisätyn todellisuuden laseja mekaanikon silmille. Kun kuljettaja selviää korjauksesta nopealla kertakäynnillä, säästyy sekä aikaa että rahaa.Oppiva tietokone liikenteeseenBosch lupaa luoda aivot tulevaisuuden autoille, esittelemällä koneoppimisen menetelmiä soveltavan, tekoälyllä varustetun tietokoneen, joka voi ohjata auton itsenäisesti monimutkaistenkin liikennetilanteiden läpi. Erikoista on se, että liikennetilanteet voivat valmistajan mukaan olla myös sellaisia, jotka ovat autolle aivan uusia.– Opetamme auton navigoimaan liikenteessä itsenäisesti, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekoälyn avulla auto seuraa ympäristöään, mutta voi myös tulkita keräämäänsä dataa ja tehdä ennusteita muiden tienkäyttäjien liikkeistä. – Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta, Denner jatkaa. Tekoälyä kehittäessään Bosch tekee yhteistyötä yhdysvaltalaisen teknologiayhtiö Nvidian kanssa. Nvidia toimittaa Boschille sirun, joka tallentaa koneoppimisen avulla muodostetut algoritmit. Tekoälyllä varustettujen autojen tuotannon odotetaan alkavan viimeistään ensi vuosikymmenen alussa. Liikenteessä pian ilman kuljettajaa? Bosch visioi ilman kuljettajaa ajavat autot osaksi jokapäiväistä elämää 2020-luvulla. Tekoälyllä varustettu tietokone tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät sekä esimerkiksi sen, että autot, joiden vilkku on päällä, vaihtavat muita todennäköisemmin kaistaa. Tekoälyn avulla auto voi arvioida monimutkaisia liikennetilanteita ja mukauttaa oman ajamisensa niiden mukaan. Tietokone myös tallentaa kaiken oppimansa keinotekoiseen neuroverkkoon. Tällä hetkellä asiantuntijat arvioivat tiedon tarkkuutta laboratorio-olosuhteissa. Teillä suoritetun lisätestauksen myötä keinotekoisesti luodut osaamisrakenteet voidaan siirtää päivityksen avulla muihinkin tekoälyllä varustettuihin tietokoneisiin. – Haluamme, että automatisoitu ajaminen on mahdollista kaikissa tilanteissa. Ilman kuljettajaa ajavat autot tulevat olemaan osa jokapäiväistä elämää niinkin aikaisin kuin jo ensi vuosikymmenellä. Bosch kehittää automatisoitua ajamista sen kaikilla osa-alueilla. Tähtäämme johtavaan rooliin myös tekoälyn saralla, Denner sanoo. Dennerin mukaan tekoälyllä tulee olemaan keskeinen rooli kaikilla Boschin liiketoiminta-alueilla. Pian tekoälyä on joko tuotteessa itsesään, tai sitä hyödynnetään valmistuksessa. Boschin uusi tekoälykeskus, Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) aloitti toimintansa vuoden 2017 alussa. Keskuksen tavoitteena on kehittää yhtiön tekoälyyn liittyvää asiantuntemusta. Yhtiö kertoo investoivansa keskuksen kehittämiseen ja laajentamiseen lähivuosina noin 300 miljoonaa euroa. Bosch ConnectedWorld 2017: konferenssi, hackathon ja näyttelytapahtuma Berliinissä 15.–16.3. järjestetty Bosch ConnectedWorld 2017 on yksi maailman suurimmista esineiden internetiä käsittelevistä konferensseista. Neljättä kertaa järjestetyssä tapahtumassa esiintyi noin 130 puhujaa. Tapahtuman hackathonissa noin 500 ohjelmoijaa, startupien edustajaa ja suunnittelijaa jakavat kokemuksia ja ideoita verkottuneesta liikkumisesta, teollisuudesta ja rakentamisesta. Lähde ja kuvitus: Bosch Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista