18.3.2017 Liikenne Bosch: Digitaalinen lokikirja torppaa matkamittarin manipuloinnin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden moniottelija Bosch näkee autoihin lisättävän tuoreen teknologian parantavan liikenneturvallisuutta, sujuvoittavan arkea ja ehkäisevän rikollisuutta. Kansainvälistä Bosch ConnectedWorld 2017 -tapahtumaa isännöinyt autoteollisuuden moniottelija Bosch paukutti pöytään monta mielenkiintoista näkemystä tulevaisuuden autoilusta ja liikenteestä. Bosch lupaa autojen muuttuvan tuntuvasti älykkäämmiksi tekoälyn yleistymisen myötä. Jatkossa autot tulkitsevat liikennetilanteita itsenäisesti kuljettajan apuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta. Tekoäly on kehityksessä ratkaisevan tärkeässä roolissa. Teemme autoista älykkäitä, kehaisee Boschin pääjohtaja Volkmar Denner. Väärennökset kuriin yhteistyöllä Pelkästään Saksassa matkamittareiden manipulointi aiheuttaa noin kuuden miljardin euron vahingot. Boschin ja saksalaisen varmennelaitoksen TÜV Rheinlandin ajatuksena on taistella ilmiötä vastaan digitaalisella lokikirjalla, jonka tiedot jaetaan samanaikaisesti usealle tietokoneelle. Ratkaisu perustuu blockchain-teknologiaan, jonka avulla data liikkuu Boschin mukaan verkossa anonyymisti ja turvallisesti. Blockchain perustuu eräänlaiseen hajautettuun tietokantaan, joka tekee tietojen väärentämisen mahdottomaksi. Samalla järjestelmän käyttäjät ovat vähemmän riippuvaisia yksittäisistä datakeskuksista. Auton omistajat voivat tarkistaa todelliset mittarilukemat milloin tahansa älypuhelinsovelluksen avulla. Autoa myytäessä järjestelmästä saatava todistus takaa lukemien oikeellisuuden. Korjaamokäynnit sujuvammiksiBosch visioi, että pian auto varaa automaattisesti myös korjaamokäynnin vahingon sattuessa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa auton ikkunaan lennähtää pikkukivi rikkoen sen, korjaamo saisi tapahtuneesta automaattisen ilmoituksen pilvipalvelun kautta ja voi valmistautua tekemään tarvittavat korjaukset.Auton saapuessa korjaamolle korvaava osa odottaa valmiina ja mekaanikko voi suoriutua korjaustyöstä nopeasti. Lisäavuksi Bosch visioi vielä lisätyn todellisuuden laseja mekaanikon silmille. Kun kuljettaja selviää korjauksesta nopealla kertakäynnillä, säästyy sekä aikaa että rahaa.Oppiva tietokone liikenteeseenBosch lupaa luoda aivot tulevaisuuden autoille, esittelemällä koneoppimisen menetelmiä soveltavan, tekoälyllä varustetun tietokoneen, joka voi ohjata auton itsenäisesti monimutkaistenkin liikennetilanteiden läpi. Erikoista on se, että liikennetilanteet voivat valmistajan mukaan olla myös sellaisia, jotka ovat autolle aivan uusia.– Opetamme auton navigoimaan liikenteessä itsenäisesti, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekoälyn avulla auto seuraa ympäristöään, mutta voi myös tulkita keräämäänsä dataa ja tehdä ennusteita muiden tienkäyttäjien liikkeistä. – Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta, Denner jatkaa. Tekoälyä kehittäessään Bosch tekee yhteistyötä yhdysvaltalaisen teknologiayhtiö Nvidian kanssa. Nvidia toimittaa Boschille sirun, joka tallentaa koneoppimisen avulla muodostetut algoritmit. Tekoälyllä varustettujen autojen tuotannon odotetaan alkavan viimeistään ensi vuosikymmenen alussa. Liikenteessä pian ilman kuljettajaa? Bosch visioi ilman kuljettajaa ajavat autot osaksi jokapäiväistä elämää 2020-luvulla. Tekoälyllä varustettu tietokone tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät sekä esimerkiksi sen, että autot, joiden vilkku on päällä, vaihtavat muita todennäköisemmin kaistaa. Tekoälyn avulla auto voi arvioida monimutkaisia liikennetilanteita ja mukauttaa oman ajamisensa niiden mukaan. Tietokone myös tallentaa kaiken oppimansa keinotekoiseen neuroverkkoon. Tällä hetkellä asiantuntijat arvioivat tiedon tarkkuutta laboratorio-olosuhteissa. Teillä suoritetun lisätestauksen myötä keinotekoisesti luodut osaamisrakenteet voidaan siirtää päivityksen avulla muihinkin tekoälyllä varustettuihin tietokoneisiin. – Haluamme, että automatisoitu ajaminen on mahdollista kaikissa tilanteissa. Ilman kuljettajaa ajavat autot tulevat olemaan osa jokapäiväistä elämää niinkin aikaisin kuin jo ensi vuosikymmenellä. Bosch kehittää automatisoitua ajamista sen kaikilla osa-alueilla. Tähtäämme johtavaan rooliin myös tekoälyn saralla, Denner sanoo. Dennerin mukaan tekoälyllä tulee olemaan keskeinen rooli kaikilla Boschin liiketoiminta-alueilla. Pian tekoälyä on joko tuotteessa itsesään, tai sitä hyödynnetään valmistuksessa. Boschin uusi tekoälykeskus, Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) aloitti toimintansa vuoden 2017 alussa. Keskuksen tavoitteena on kehittää yhtiön tekoälyyn liittyvää asiantuntemusta. Yhtiö kertoo investoivansa keskuksen kehittämiseen ja laajentamiseen lähivuosina noin 300 miljoonaa euroa. Bosch ConnectedWorld 2017: konferenssi, hackathon ja näyttelytapahtuma Berliinissä 15.–16.3. järjestetty Bosch ConnectedWorld 2017 on yksi maailman suurimmista esineiden internetiä käsittelevistä konferensseista. Neljättä kertaa järjestetyssä tapahtumassa esiintyi noin 130 puhujaa. Tapahtuman hackathonissa noin 500 ohjelmoijaa, startupien edustajaa ja suunnittelijaa jakavat kokemuksia ja ideoita verkottuneesta liikkumisesta, teollisuudesta ja rakentamisesta. Lähde ja kuvitus: Bosch Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”