14.1.2021

Emirates ja Etihad turvallisimpia, Finnair viides – tuore selvitys kattaa sata suurinta lentoyhtiötä

Lentokone

Indonesian ilmailussa on ollut jo vuosikymmeniä vakavia ongelmia, paljastaa tuore ja kattava JACDEC-selvitys, joka kertoo sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuudesta.

Kaksi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien suurta lentoyhtiötä, Emirates ja Etihad, ovat turvallisuuden näkökulmasta kärjessä tuoreessa saksalaisessa vuotuisessa JACDEC-selvityksessä. Kolmanneksi sijoittui singaporelainen halpalentoyhtiö Scoot ohittaen espanjalaisen Air Europan ja suomalaisen Finnairin.

Lento-onnettomuuksia tutkiva toimisto JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) julkaisee vuosittain sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuusvertailun laajassa raportissaan, nyt jo 19. kerran. JACDECin tietokannassa on tiedot kaikkiaan 17 000 vaaratilanteesta ja onnettomuudesta kaupallisessa lentoliikenteessä viimeisten 30 vuoden ajalta.
Finnair jatkaa vakuuttavasti

Finnair jatkaa vankasti kärkijoukossa. Nyt Finnair oli viides, edellisvuonna neljäs ja toissa vuonna ykkönen. Kilpailu parhaiden joukossa on jälleen kireää maksimiarvosanan ollessa 100 prosenttia. Viiden parhaimman lentoyhtiön turvallisuusindeksien erot ovat mitättömän pienet, välillä 94,75–93,14.

Finnair_Lentokone

Useimpien lentoyhtiöiden turvallisuusriski-indeksit ovat hieman hieman heikentyneet, koska turvallisuutta verrataan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin, Revenue Passenger Kilometres (RPK). Koronapandemian vuoksi lentomäärät ovat pudonneet rajusti.

Maailman vanhimpiin lentoyhtiöihin kuuluvan Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: Ei turmia suihkukoneliikenteessä eikä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 57 vuoteen. Viimeisin kuolonturma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3:lle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Indonesiassa vakavia ongelmia

Indonesian lentoturvallisuudessa on ollut ongelmia jo vuosikymmeniä. Muutama vuosi sitten käynnistettiin mittava kampanja lentoturvallisuuden kohentamiseksi, koska lentoturvattomuus alkoi jo häiritä Indonesian lukuisista saarista koostuvan valtion turismia. Toistaiseksi kampanja ei ole tuottanut tulosta.

Sadan suurimman lentoyhtiön selvityksessä kaksi indonesialaista lentoyhtiötä pitävät perää. Listan viimeisenä, sijalla 100. on vuonna 2000 perustettu indonesialainen halpalentoyhtiö Lion Air. Sen uudehkolle Boeing 737 MAX-8 -suihkukoneelle tapahtui vuoden 2018 kaikkein tuhoisin lentoturma, jossa menehtyi 189 ihmistä. Lion Air -yhtiön turvallisuusindeksi on 55,11. Useiden edellisten JACDEC-listausten huonoin, Garuda Indonesia nousi pykälän sijalle 99. turvallisuusindeksillä 55,33.

Tämäkin vuosi alkoi ikävissä merkeissä, sillä indonesialaisen Sriwijaya Air -yhtiön Boeing 737-500 -matkustajakone putosi 9. tammikuuta mereen ja 62 ihmistä menehtyi.

Etiopialainen Ethiopian Airlines on kolmanneksi viimeisenä sijalla 98. Ethiopian Airlines -yhtiön uudehko Boeing 737 MAX 8 -suihkukone syöksyi maahan matkalennon alkuvaiheessa Etiopiassa maaliskuussa 2019. 157 ihmistä menehtyi. Se oli vuoden 2019 tuhoisin lentoturma ja toinen Boeing 737 MAX -konetyypille sattunut turma.

Maaliskuusta 2019 alkaen Boeing 737 MAX-koneet ovat olleet lentokiellossa. Vuoden 2020 lopussa Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA myönsi MAX-koneille jälleen lentoluvan. Euroopan ilmailuviranomaisen EASAN lentolupa MAX-koneelle myönnettäneen tammi–helmikuussa 2021, kun koneeseen liittyvät tekniset- ja koulutusongelmat on ratkaistu ja uudelleen sertifiointi on lopullisesti hyväksytty.

Peräti 33 arvostelukriteeriä

JACDEC laatii selvityksen vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella peräti 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa kategoriassa. Ne ovat lentoturmat ja vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta, ympäristötekijät kuten yhtiön kotimaan toimintaympäristö ja infrastruktuuri sekä operatiiviset tekijät, kuten esimerkiksi lentoyhtiön IOSA-auditoinnit ja laivaston ikä. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin.

Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo. Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin. Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät.

Konelaivaston ikä vaikuttaa

JACDEC syynää myös lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Jos yhtiön lentokonelaivaston keski-ikä on 3–9 vuoden välillä, se saa siitä parhaat pisteet. Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon: Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1- 2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä.

JACDEC tutkii myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Administration) IASA-auditoinnin, The International Aviation Safety Assessment (IASA).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmailussa turvallisuuslupaus täyty lunastaa joka päivä

Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat monet tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.

Turvallisuuden vuoksi täytyy ponnistella jatkuvasti. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä - joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

JACDEC-turvallisuustilasto 2020 – suurimmat lentoyhtiöt

Tilastossa on paremmuusjärjestyksessä 100 suurinta lentoyhtiötä, jotka lentävät pääasiassa suihkukoneilla.

Sija, lentoyhtiö, indeksi*, muutos*

  1. Emirates (94,75) (-)
  2. Etihad Airways (94,73) (-)
  3. Scoot Tigerair (94,52) (+)
  4. Air Europa (94,45) (-)
  5. Finnair (93,14) (-)
  6. KLM (92,97) (+)
  7. Transavia (92,61) (+)
  8. Oman Air (92,31) (+)
  9. Eva Air (92,15) (+ -)
  10. Jetblue Airways (91,90) (-)
  11. Cathay Pacific Airways (91,51) (-)
  12. Jetstar Airways (91,50) (-)
  13. Easyjet (Großbritannien/91,12) (-)
  14. Jet2.com (90,99) (-)
  15. Norwegian Air Shuttle (90,82) (-)
  16. Aer Lingus (Irland/90,71) (-)
  17. Delta Air lines (USA/90,63)(+)
  18. Westjet Airlines (90,59) (-)
  19. Vueling Airlines (90,56) (-)
  20. Capital Airlines (90,55) (-)
  21. Singapore Airlines (90,49) (-)
  22. TAP Air Portugal (90,48) (+)
  23. Air Canada (90,40) (-)
  24. Wizz Air (90,30) (+)
  25. Virgin Australia (90,27) (-)
  26. Qantas (90,25) (-)
  27. AirAsia X (90,14) (-)
  28. Eurowings (90,10) (-)
  29. Virgin Atlantic Airways (89,87) (-)
  30. Spirit Airlines (89,56) (-)
  31. Southwest Airlines (89,44) (-)
  32. Alitalia (89,42) (+)
  33. Qatar Airways (89,11) (-)
  34. Ryanair (89,08) (-)
  35. Air Transat (89,06) (+)
  36. LATAM Chile (89,02) (-)
  37. Juneao Airlines (88,92) (+)
  38. Shandong Airlines (88,90) (+)
  39. Copa Airlines (88,71) (-)
  40. Frontier Airlines (88,67) (-)
  41. TUI Airways UK (88,60) (-)
  42. Shanghai Airlines (88,45) (-)
  43. Air New Zealand (88,34) (-)
  44. All Nippon Airways (88,32) (-)
  45. Hainan Airlines (88,17) (-)
  46. Hawaiian Airlines (88,14) (-)
  47. El Al (88,10) (+)
  48. Rossiya Airlines (87,92) (-)
  49. Condor Flugdienst (87,85) (-)
  50. Shenzhen Airlines (87,83) (-)
  51. Sichuan Airlines (87,81) (-)
  52. Spring Airlines (87,61) (+)
  53. United Airlines (87,43) (+)
  54. Swiss Airlines (87,39) (-)
  55. Japan Airlines (87,37) (-)
  56. Volaris (87,10) (+)
  57. Lufthansa (86,97) (-)
  58. Korean Air (86,65) (-)
  59. British Airways (86,51) (-)
  60. China Southern Airlines (86,41) (+)
  61. Thai Air Asia (86,32) (-)
  62. Austrian Airlines (86,25) (+)
  63. Tianjin Airlines (86,02) (uusi)
  64. IndiGo (85,89) (85,89) (-)
  65. Skywest Airlines (85,79) (+)
  66. Alaska Airlines (85,68) (+)
  67. Xiamen Airlines (85,29) (+)
  68. AirAsia (85,19) (-)
  69. Azul Brazilian Airlines (84,97) (-)
  70. China Eastern Airlines (84,67) (+)
  71. Iberia (84,43) (+)
  72. Aeromexico (83,71) (+)
  73. American Airlines (83,51) (-)
  74. Air France (83,10) (-)
  75. Jeju Air (83,08) (uusi)
  76. Air China (82,56) (-)
  77. Philippine Airlines (82,07) (+)
  78. Avianca Colombia (81,24) (-)
  79. Gol (80,97) (-)
  80. Vietjet Air (80,61) (+)
  81. Spicejet (80,19) (uusi)
  82. Saudia (79,78) (+)
  83. SAS Scandinavian Airlines (78,71) (+)
  84. Vietnam Airlines (78,64) (+)
  85. LATAM Brasil (78,32) (+)
  86. Azur Air (77,96) (uusi)
  87. Asiana Airlines (76,93) (-)
  88. Thai Airways International (76,39) (-)
  89. Ural Airlines (76,24) (-)
  90. Aeroflot (75,89) (+)
  91. Pegasus Airline (75,47) (-)
  92. Air India (73,09) (-)
  93. Turkish Airlines (71,99) (-)
  94. Malaysia Airlines (70,68) (-)
  95. China Airlines (70,45) (-)
  96. Cebu Pacific Air (68,15) (-)
  97. S7 Airlines (67,74) (-)
  98. Ethiopian Airlines (65,87) (+)
  99. Garuda Indonesia (55,33) (-)
  100. Lion Air (55,11) (-)

* Turvallisuusriski-indeksi, 100 = paras mahdollinen. Indeksin muutos edellisvuoteen verrattuna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteitä: www.jacdec.de, www.jacdec.de/airline-ranking/, selvitys JACDEC-turvallisuuslistaukseen vaikuttavista tekijöistä: www.jacdec.de/jacdec-risk-index/, www.aerointernational.de

Luetuimmat