1.8.2017 Liikenne Esitys uudesta nykyaikaisemmasta ajokorttilaista kerää kiitosta Autoliitolta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallituksen esitys ajokorttilain muuttamiseksi palasi asiantuntijatahojen lausunto-kierrokselta kesäkuun lopussa. Autoliitto pitää esitysluonnosta monin tavoin tervetulleena. Hallituksen esityksessä ehdotetaan ajokorttisääntelyn selkeyttämistä ja keventämistä liikenneturvallisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Järjestelmä uudistuisi muita kuin kuorma- ja linja-auton ajokortteja suoritettaessa. Selkeyttämisen lisäksi tavoitteena on lisätä vaihtoehtoja ajokorttien suorittamisessa sekä poistaa esteitä ajokorttimenettelyn sähköistämiseltä. Taustalla ovat hallitusohjelman kärkihankkeet digitaalisaatiosta ja ylimääräisten kansallisten normien purkamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisin yksivaiheiseen Ehdotuksen mukaan ajokorttiopetus olisi entistä räätälöidympää. Opetuksen ja sen toteutuksen vaatimuksia kevennettäisiin, opetuksen valinnaisuutta lisättäisiin ja viranomaisen vahvistamiin opetussuunnitelmiin perustuvasta opetussuunnitelmista luovuttaisiin. Muutosten johdosta asetettaisiin vaatimuksia turvallisuuspainotteisista koulutuksista. Näitä annettaisiin ensisijaisesti autokoulussa, mutta niiden ulkopuolelta hyväksyttäisiin muutkin liikenneturvallisuusalan toimijat, joilla on siihen tarvittava osaaminen ja edellytykset. Ehdotuksen mukaan B-ajokortin suorittaminen useammassa vaiheessa poistuisi. Ennen tutkintoa vaadittaisiin liikenteen vaaratilanteiden ja niihin johtavien riskitekijöiden tunnistamista ja vaikeissa olosuhteissa ajamista koskeva koulutus. Lisäksi kokeiden arviointikohteita sekä niiden painotuksia tarkistettaisiin ja tutkinnon palautteellisuutta lisättäisiin. Teoriakoe olisi nykyistä vaativampi ja liikenteessä tehtävä ajokoe pitkäkestoisempi. Vähimmäisikä B-kortin osalta säilyisi edelleen 18 vuodessa, mutta siitä myönnettävien poikkeuslupien myöntämiskäytäntöä ehdotetaan kevennettäväksi. Tässä otettaisiin paremmin huomioon nuorten ja heidän perheidensä välttämättömät kulkemistarpeet. Opetuksen voisi aloittaa halutessaan jo 16-vuotiaana. Opetuspoljin historiaan Lisäksi uusien kuljettajien rikkomusseurantaa tehostettaisiin. Ajokortin palauttaminen ajokiellon päättymisen jälkeen edellyttäisi riskikäyttäytymistä ehkäisevän koulutuksen, jos ajokieltoon johtaneet teot tapahtuvat uuden kuljettajan tiukemman seurantajakson aikana. Myös opetusluvan myöntämisedellytyksiä tarkistettaisiin – opetuslupa oikeuttaisi esimerkiksi ajoharjoittelun ohjaamiseen. Opetuslupaopettajalle järjestettävästä kokeesta luovuttaisiin. Merkittävä käytännön uudistus on sekin, että ajo-opetuksessa ja ajoharjoittelussa ei enää vaadittaisi opettajalle erillisiä polkimia. Muutos koskisi myös ajoterveysvaatimuksia. Ensimmäistä ajokorttia haettaessa lääkärinlausunto voitaisiin korvata hakijan antamalla vakuutuksella terveysvaatimusten täyttymisestä, eikä nuorten henkilöiden enää tarvitsi esittää terveystodistusta. Ajokorttia uudistettaessa lääkärinlausunto vaadittaisiin 70 vuotta täyttäneiltä. Keventäminen saa kiitosta Autoliiton mielestä esitys on hyvä kokonaisuus, joka tuo ajokorttiopetuksen nykyaikaan ja mahdollistaa kunkin yksilön osaamistarpeen mukaisen koulutuksen. Autoliiton mukaan nykyinen malli, jossa kaikille opetetaan samat asiat ja uusia ajokorttiluokkia haettaessa vielä useaan kertaan, ei ole missään mielessä järkevä. Kilpailun puute alalla on johtanut lisäksi siihen, että ajokorttiopetuksesta on tullut monimutkainen, tehoton ja kallis. Autokouluala on Autoliiton mukaan myös halunnut puuttua erityisesti opetuslupaopetuksen sääntelyn lisäämiseen, mikä on nähtävä pyrkimyksenä suojata omaa liiketoimintaa lisääntyvältä kilpailulta. Tällä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, liitto toteaa. Poljinvaatimuksen poistaminen siihen liittyvine muutoskatsastuksineen olisi niin ikään tervetullut. Tällaista vaatimusta ei ole ollut käytössä minkään muun maan opetuslupaopetuksessa tai ajoharjoittelussa, Autoliitto muistuttaa. Laki ajokorttilain muuttamisesta ehdotetaan tulevan voimaan 1.7.2018. Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku