Liikenne 16.11.2017

Euroopan komission puhtaan liikkuvuuden paketti julki – kaasulle lisää nostetta?

Euroopan komission puhtaan liikkuvuuden paketti ehdottaa uusia standardeja autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöille.

Kaasuautoilua voimakkaasti edistävä Gasum on ilahtunut Euroopan komission puhtaan liikkuvuuden paketista, jossa komissio esittää muun muassa vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön edistämistä.

Keinoina mainitaan esimerkiksi LNG:n infrastruktuurin vahvistaminen ja biokaasun käytön lisääminen tulevaisuudessa.

Gasumin mukaan uusien autojen keskimääräisten päästöjen tulee olla vuonna 2030, 30 prosenttia vähemmän kuin 2021.

Komission esitys on teknologianeutraali, eikä siinä ole kiintiöitä erilaisille käyttövoimille.

Autovalmistajat voivat siis itse päättää, millä teknologialla päästövähennykset toteutetaan, mutta vähennyksistä ei sovi luistaa.

Polttomoottori pitää pintansa?

Komission arvion mukaan 80 prosentissa uusista autoista on polttomoottori vielä vuonna 2030.

Gasumin näkemyksen mukaan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto olisi siirtyä mittamaan polttoaineen elinkaaripäästöjä, mikä toisi kannusteen kiertotalouteen pohjautuville polttoaineille. Virallista kantaa aiheeseen ei komission suunnalta toistaiseksi ole.

Puhtaan liikkuvuuden paketissa on mukana toimintasuunnitelma vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurille, joka tarjoaa tukea myös  kaasun liikennekäytön yleistymiselle niin meri- kuin maantieliikenteessä.

Infrassa parannettavaa

Gasum muistuttaa, että vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin toimintasuunnitelmassa komissio toteaa, että jopa TEN-T-ydinverkon alueella on yhä aukkoja kaasuinfrastruktuurissa henkilöautoliikenteen, raskaan liikenteen, sisävesiliikenteen ja merenkulun osalta.

Infrastruktuurin parantamiseksi toimintasuunnitelmaan sisältyy uusia rahoitusmahdollisuuksia lähes 800 miljoonan euron edestä joko lainojen tai tukien tai näiden yhdistelmien kautta.

Ei siis ihme, että Gasumin kannalta puhtaan liikkuvuuden paketin esitykset ovat kannatettavia kokonaisuudessaan. Yhtiön mukaan kaasu liikennekäytön kasvattaminen ja biokaasun osuuden lisääminen ovat myös kustannustehokas tapa alentaa ajoneuvon elinkaaren aikaisia päästöjä.

– Kaasun avulla tiukemmat päästörajoitukset voidaan saavuttaa niin meriliikenteessä kuin maanteillä. Komission esitykset antavat pohjan kehittää edelleen biokaasun ja LNG:n markkinaa ja infrastruktuuria Pohjoismaissa, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

Puhtaan liikkuvuuden paketin esityksiä käsitellään seuraavaksi Euroopan parlamentissa ja neuvostossa.

Lähde: Gasum Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Jari Saarentaus

Jaa artikkeli