17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Kuvan tilanteessa ei ole mahdollista nähdä raskaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaa sivupeilin kautta, koska sellaista ei ole. Näin ollen oma näkyminen on varmistettava muilla keinoin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varsinkin raskaassa kalustossa yleistyvissä kamerapeilijärjestelmissä on puolensa – ja puolensa. Erityisesti raskaassa kalustossa auton sivupeilejä korvataan kamerajärjestelmillä. Pieni kamera on sivupeiliä virtaviivaisempi ja tuo näin pientä polttoainesäästöä. Kameran taakse ei myöskään jää niin pahoja katveita kuin perinteisemmän, ison jykevän peilinipun. Tämä helpottaa kuorma- tai linja-autonkuljettajan havainnointia risteyksissä ja parantaa näin risteysajon turvallisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen järjestelmäPeilikamerajärjestelmiin on usein myös mahdollista asettaa tiettyjä kiintopisteitä, jotka helpottavat ajoneuvon pituuden arviointia esimerkiksi lastauslaituriin peruutettaessa. Yhdistelmäkäytössä osaan peilikameroista saa perävaunun seurannan, jolloin kameranäkymä kääntyy niin, että kuljettajan on helpompi seurata perävaunun oikaisua. Näissä järjestelmissä on kuitenkin jonkin verran automerkki- ja mallikohtaisia eroja.Kaikilta osin katveturvallisuus ei paraneVaikka peilikameroiden puolesta puhutaan juuri katveturvallisuuden parantumisen vuoksi, ei asia kuitenkaan ole ihan yksiselitteinen.Raskaan ajoneuvon vieressä, toisella kaistalla, ajava ajoneuvo jää helposti ison auton kuljettajalta huomaamatta kaistanvaihtotilanteessa. Henkilöautolla kaistanvaihto ohjeistetaan tekemään niin, että ensin havainnoidaan sivupeiliin ja sitten vilkaistaan päätä kääntämällä olan yli katveeseen. Kuorma- tai linja-auton kuljettaja ei varsinkaan oikealle puolelle kaistaa vaihtaessaan pysty hyödyntämään tätä olan yli vilkaisua, koska näin toimiessaan näkee kuorma-autossa vain ohjaamon takaseinän ja linja-autossa matkustajia. Onkin tärkeää, että ison auton vierellä ajavan ajoneuvon kuljettaja ymmärtää tämän havainnoinnin haasteen ja sijoittuu niin, että ison auton kuljettajalla on mahdollisuus havaita hänet peilistä. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vierellä ajavan ajoneuvon kuljettaja kykenee näkemään raskaan ajoneuvon sivupeilin kautta tämän kuljettajan, on raskaan ajoneuvon kuljettajallakin mahdollisuus havaita hänet. Jos taas kuljettajan hahmoa ei näy sivupeilissä, ollaan katveessa.Tässä video aiheesta. Tuo hyvä käytännön ohje valitettavasti vesittyy peilikameroiden yleistyessä – kameran kautta kun viereistä kaistaa ajavalla ei ole mahdollista havainnoida raskaan ajoneuvon kuljettajaa. Näin ollen turvallisuuden takaamiseksi järkeviksi vaihtoehdoiksi jäävät joko jättäytyä niin, että oman ajoneuvon nokka on taaempana kuin viereisellä kaistalla ajavan raskaan ajoneuvon perä, tai vaihtoehtoisesti ajaa omaa kaistaa pitkin selvästi viereisellä kaistalla ajavan ison ajoneuvon ohi.Kun näet ison ajoneuvon peilin kautta sen kuljettajan, on hänelläkin mahdollisuus havaita sinut. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 16.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: älä jätä koiraa kuumaan autoon – varmista auton viilennys ja kerro siitä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: rompetorilöytönä Moottori-lehtiä vuodelta 1977 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli ”Nallevanteet” varastavat kaikkien huomion Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta