14.2.2022 Liikenne Finnairin pitkille lennoille uutta väljyyttä – jos satsaa Business-luokkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu businessluokka uusine istuimineen lisää matkustuksen mukavuutta. Uudistus tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon. Myös turistiluokkaa ehostetaan. Finnairin laaja 200 miljoonan euron investointi tähtää kaukolentojen asiakaskokemuksen kohentamiseen. Se tarkoittaa, että Finnairin Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneiden matkustamot ja palvelukokonaisuudet uudistetaan perusteellisesti. Matkustusmukavuuden kannalta tärkeimmät uudistukset ovat uudentyyppiset Business-luokan istuimet sekä kokonaan uusi matkustusluokka, Premium Economy, josta Moottori kertoi jo aiemmin. Myös turistiluokkaa ehostetaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudentyyppinen istuin Finnair nostaa Business-luokan matkustuksen uudelle tasolle täysin uudistetun matkustamon ja Collins Aerospace AirLounge™ -istuimen myötä. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, jolla innovatiivinen istuinkonsepti on käytössä. Uudistettu businessluokka tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon eli A330 ja A350-koneisiin. Uudet istuimet on aidon Business-luokan tapaan sijoitettu 1–2–1-konfiguraatioon, mikä mahdollistaa vapaan kulkemisen kaikilta istuimilta suoraan koneen käytäville vieressä istujaa häiritsemättä. Uusi AirLounge-istuin on kuin mukava nojatuoli, ei perinteinen kallistuvalla selkänojalla varustettu lentokoneen lie flat -istuin. Istuimen kiinteärakenteinen runko mahdollistaa useita eri istuma- ja nukkuma-asentoja. Jalkoja voi lepuuttaa jalkatuella, tai ottaa käyttöön liikkuvan väliosan, jolla saa luotua laajan tasaisen tilan, jossa voi oikaista jalkansa. Lepäämistä varten tila muuttuu vuoteeksi patjan ja peiton avulla, ja pehmeät tyynyt mahdollistavat useita eri istuma-asentoja. Oma tila luksusta Uusi istuin tarjoaa myös enemmän yksityisyyttä tilanjakajan (seinäkkeen) ansiosta. Istuimen pesämäinen muoto luo yksityisen tilan, ja istuinten välissä olevan väliseinän voi halutessaan laskea, jos haluaa jutella matkakumppaninsa kanssa. – Oma tila on tämän päivän luksusta, ja mietimme tarkkaan, miten voimme luoda parhaan mahdollisen Businessluokan istuimen asiakkaillemme, Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér kertoo. Istuimen konseptin muotoili alun perin lontoolainen PriestmanGoode, minkä jälkeen Collins Aerospace jatkokehitti istuinta. Finnair viimeisteli istuimen lopullisen toteutuksen yhdessä Collins Aerospacen ja design-kumppaninsa Tangerinen kanssa. Valaistus muunneltavissa Monipuolisilla valaistusratkaisuilla istuimen tunnelmaa voi muuttaa mieleisekseen. Lukuvalon lisäksi istuimen yhteydessä on älä häiritse -valo, jolla voi viestiä haluavansa olla omassa rauhassaan. Istuimen omat valaisimet täydentävät matkustamon tunnelmavalaistusta, joka on suunniteltu yhdessä Jetliten kanssa vähentämään jetlagin tunnetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaroille omat kolosensa Istuimessa on omat säilytystilat henkilökohtaisille tavaroille, tietokoneelle sekä peitolle ja tyynyille. Kaikkia niitä voi käyttää lennon jokaisessa vaiheessa, joten tavarat ovat helposti ulottuvilla koko lennon ajan. Kääntyvää pöytää voi käyttää lukemiseen, ruokailuun tai työskentelyyn. Jokaisessa istuimessa on USB A ja USB C -liitännät, tietokoneen latauspaikka sekä langaton matkapuhelinlaturi. Kaikissa Finnairin kaukolentokoneissa on langaton verkkoyhteys. Lentokoneiden viihdejärjestelmässä on aiempaa suurempi 18-tuumainen näyttö sekä uusi, helppokäyttöinen käyttöliittymä. Ateriat ja astiastot uudistuivat Olennainen osa matkustamon tunnelmaa ovat uudet tekstiilit ja astiasto, jotka on pitkän perinteen mukaisesti luotu yhdessä Iittalan ja Marimekon kanssa. Ateriat tarjoillaan uusilla Harri Koskisen Finnairille suunnittelemilla Iittalan Kuulas-astioilla. Businessluokan asiakkaille on tarjolla uudistettu ateria- ja juomakokonaisuus, johon kuuluu kuuden ruokalajin moderni bistroateria sekä toinen, kevyempi ateria. Aterioiden välillä voi pistäytyä hakemassa juomia tai välipalaa tyylikkäästä virvokealueesta, joka sijaitsee lentokoneen pääsisäänkäynnin luona. Businessluokan omaleimaiset tyynyt ja peitto ovat Marimekon käsialaa. Uusi matkustamo jo kahdessa koneyksilössä Tällä hetkellä Finnairilla on kaksi konetta, joissa on uusi matkustamo. Ensimmäinen uudistetun matkustamon saanut koneyksilö oli Finnairin joulukuussa Suomeen lentämä Airbus A350-900 (OH-LWS). Se on yhtiön 17. Airbus A350-900 -laajarunkokone. Tällä hetkellä myös toinen koneyksilö OH-LWD on uudessa matkustamokonfiguraatiossa. Kaikki Finnairin 16 nykyistä A350 -konetta ja kahdeksan A330-matkustajakonetta saavat uudistetun matkustamon vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämän vuoden kesän ja syksyn osalta ei ole tarkempia tietoja matkustamouudistuksen aikataulusta. Matkustamouudistuksen asennuksista vastaa Hongkongissa toimiva HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited). Se on huoltanut Finnairin laivastoa jo pidemmän aikaa. Vuosina 2024 ja 2025 toimitettavat viimeiset tilatut A350-koneet tulevat Airbusin tehtaalta suoraan uudistuneessa matkustamokonfiguraatiossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 20 kaukokohdetta kesällä Finnairin verkostossa on kesällä 2022 kaikkiaan 20 kaukoliikennekohdetta Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Finnair on valmis, kun Aasia avautuu. Kaukolennot pysyvät Finnairin keihäänkärkenä. Uusia kaukokohteita ovat Busan Etelä-Koreassa, Tokion Hanedan lentokenttä Japanissa (lähellä Tokion keskustaa!) sekä Dallas ja Seattle Yhdysvalloissa. Premium Economy -luokassa uudentyyppiset istuimet Kuten Moottori kertoi matkustamouudistuksen myötä aiemman Economy Comfort -luokan tilalle tulee tilavampi ja palveluiltaan monipuolisempi Premium Economy -luokka, missä on täysin uudentyyppiset, tilavammat ja mukavammat istuimet. Premium Economy -luokan istuimen on valmistanut HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited), joka vastaa Finnairin A350- ja A330 -laajarunkokoneiden matkustamouudistuksen asennuksista. Finnair on ensimmäinen yhtiö, jonka koneissa on uudentyyppiset HAECO:n Vector Premium istuimet. Istuinta on muokattu Finnairin toiveiden mukaan ja se on suunniteltu yhteistyössä lontoolaisen Tangerine -designtoimiston kanssa. Istuimen suunnittelun lähtökohtana on ollut tärkeintä mukavuus ja hyvä ergonomia pitkillä lennoilla. Turistiluokkaakin ehostetaan Finnair päivittää myös turistiluokan (Economy-luokan) matkustuskokemuksen. Turistiluokka uudistetaan kokonaan kaikissa kahdeksassa A330 -koneessa sekä kolmessa A350-koneessa. Niihin asennetaan aiempaa kevyemmät istuimet, jotka tarjoavat paremman ergonomian, USB A & C -liitännät sekä suuremman 12-tuumaisen näytön ja päivitetyn viihdejärjestelmän käyttöliittymän. Finnairin muihin A350 -koneisiin tehdään kevyempi turistiluokan päivitys. Niihin vaihdetaan uudet istuinpäälliset ja päivitetään viihdejärjestelmän käyttöliittymä. Kaukolennoilla tarjotaan turistiluokassa ensiksi runsas ateria sekä ennen laskeutumista kevyt ateria tai aamiainen. Tarjoiluun kuuluu viini tai olut ensimmäisen aterian aikana. Lennolla on tarjolla ilmaiseksi valikoidut alkoholittomat juomat. Lisää välipaloja ja juomia voi ostaa lennon aikana. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Finnair Lähteet: Finnair, Lentoposti, Simple Flying a:1:{i:0;s:6:"108826";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?