14.2.2022 Liikenne Finnairin pitkille lennoille uutta väljyyttä – jos satsaa Business-luokkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu businessluokka uusine istuimineen lisää matkustuksen mukavuutta. Uudistus tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon. Myös turistiluokkaa ehostetaan. Finnairin laaja 200 miljoonan euron investointi tähtää kaukolentojen asiakaskokemuksen kohentamiseen. Se tarkoittaa, että Finnairin Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneiden matkustamot ja palvelukokonaisuudet uudistetaan perusteellisesti. Matkustusmukavuuden kannalta tärkeimmät uudistukset ovat uudentyyppiset Business-luokan istuimet sekä kokonaan uusi matkustusluokka, Premium Economy, josta Moottori kertoi jo aiemmin. Myös turistiluokkaa ehostetaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudentyyppinen istuin Finnair nostaa Business-luokan matkustuksen uudelle tasolle täysin uudistetun matkustamon ja Collins Aerospace AirLounge™ -istuimen myötä. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, jolla innovatiivinen istuinkonsepti on käytössä. Uudistettu businessluokka tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon eli A330 ja A350-koneisiin. Uudet istuimet on aidon Business-luokan tapaan sijoitettu 1–2–1-konfiguraatioon, mikä mahdollistaa vapaan kulkemisen kaikilta istuimilta suoraan koneen käytäville vieressä istujaa häiritsemättä. Uusi AirLounge-istuin on kuin mukava nojatuoli, ei perinteinen kallistuvalla selkänojalla varustettu lentokoneen lie flat -istuin. Istuimen kiinteärakenteinen runko mahdollistaa useita eri istuma- ja nukkuma-asentoja. Jalkoja voi lepuuttaa jalkatuella, tai ottaa käyttöön liikkuvan väliosan, jolla saa luotua laajan tasaisen tilan, jossa voi oikaista jalkansa. Lepäämistä varten tila muuttuu vuoteeksi patjan ja peiton avulla, ja pehmeät tyynyt mahdollistavat useita eri istuma-asentoja. Oma tila luksusta Uusi istuin tarjoaa myös enemmän yksityisyyttä tilanjakajan (seinäkkeen) ansiosta. Istuimen pesämäinen muoto luo yksityisen tilan, ja istuinten välissä olevan väliseinän voi halutessaan laskea, jos haluaa jutella matkakumppaninsa kanssa. – Oma tila on tämän päivän luksusta, ja mietimme tarkkaan, miten voimme luoda parhaan mahdollisen Businessluokan istuimen asiakkaillemme, Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér kertoo. Istuimen konseptin muotoili alun perin lontoolainen PriestmanGoode, minkä jälkeen Collins Aerospace jatkokehitti istuinta. Finnair viimeisteli istuimen lopullisen toteutuksen yhdessä Collins Aerospacen ja design-kumppaninsa Tangerinen kanssa. Valaistus muunneltavissa Monipuolisilla valaistusratkaisuilla istuimen tunnelmaa voi muuttaa mieleisekseen. Lukuvalon lisäksi istuimen yhteydessä on älä häiritse -valo, jolla voi viestiä haluavansa olla omassa rauhassaan. Istuimen omat valaisimet täydentävät matkustamon tunnelmavalaistusta, joka on suunniteltu yhdessä Jetliten kanssa vähentämään jetlagin tunnetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaroille omat kolosensa Istuimessa on omat säilytystilat henkilökohtaisille tavaroille, tietokoneelle sekä peitolle ja tyynyille. Kaikkia niitä voi käyttää lennon jokaisessa vaiheessa, joten tavarat ovat helposti ulottuvilla koko lennon ajan. Kääntyvää pöytää voi käyttää lukemiseen, ruokailuun tai työskentelyyn. Jokaisessa istuimessa on USB A ja USB C -liitännät, tietokoneen latauspaikka sekä langaton matkapuhelinlaturi. Kaikissa Finnairin kaukolentokoneissa on langaton verkkoyhteys. Lentokoneiden viihdejärjestelmässä on aiempaa suurempi 18-tuumainen näyttö sekä uusi, helppokäyttöinen käyttöliittymä. Ateriat ja astiastot uudistuivat Olennainen osa matkustamon tunnelmaa ovat uudet tekstiilit ja astiasto, jotka on pitkän perinteen mukaisesti luotu yhdessä Iittalan ja Marimekon kanssa. Ateriat tarjoillaan uusilla Harri Koskisen Finnairille suunnittelemilla Iittalan Kuulas-astioilla. Businessluokan asiakkaille on tarjolla uudistettu ateria- ja juomakokonaisuus, johon kuuluu kuuden ruokalajin moderni bistroateria sekä toinen, kevyempi ateria. Aterioiden välillä voi pistäytyä hakemassa juomia tai välipalaa tyylikkäästä virvokealueesta, joka sijaitsee lentokoneen pääsisäänkäynnin luona. Businessluokan omaleimaiset tyynyt ja peitto ovat Marimekon käsialaa. Uusi matkustamo jo kahdessa koneyksilössä Tällä hetkellä Finnairilla on kaksi konetta, joissa on uusi matkustamo. Ensimmäinen uudistetun matkustamon saanut koneyksilö oli Finnairin joulukuussa Suomeen lentämä Airbus A350-900 (OH-LWS). Se on yhtiön 17. Airbus A350-900 -laajarunkokone. Tällä hetkellä myös toinen koneyksilö OH-LWD on uudessa matkustamokonfiguraatiossa. Kaikki Finnairin 16 nykyistä A350 -konetta ja kahdeksan A330-matkustajakonetta saavat uudistetun matkustamon vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämän vuoden kesän ja syksyn osalta ei ole tarkempia tietoja matkustamouudistuksen aikataulusta. Matkustamouudistuksen asennuksista vastaa Hongkongissa toimiva HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited). Se on huoltanut Finnairin laivastoa jo pidemmän aikaa. Vuosina 2024 ja 2025 toimitettavat viimeiset tilatut A350-koneet tulevat Airbusin tehtaalta suoraan uudistuneessa matkustamokonfiguraatiossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 20 kaukokohdetta kesällä Finnairin verkostossa on kesällä 2022 kaikkiaan 20 kaukoliikennekohdetta Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Finnair on valmis, kun Aasia avautuu. Kaukolennot pysyvät Finnairin keihäänkärkenä. Uusia kaukokohteita ovat Busan Etelä-Koreassa, Tokion Hanedan lentokenttä Japanissa (lähellä Tokion keskustaa!) sekä Dallas ja Seattle Yhdysvalloissa. Premium Economy -luokassa uudentyyppiset istuimet Kuten Moottori kertoi matkustamouudistuksen myötä aiemman Economy Comfort -luokan tilalle tulee tilavampi ja palveluiltaan monipuolisempi Premium Economy -luokka, missä on täysin uudentyyppiset, tilavammat ja mukavammat istuimet. Premium Economy -luokan istuimen on valmistanut HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited), joka vastaa Finnairin A350- ja A330 -laajarunkokoneiden matkustamouudistuksen asennuksista. Finnair on ensimmäinen yhtiö, jonka koneissa on uudentyyppiset HAECO:n Vector Premium istuimet. Istuinta on muokattu Finnairin toiveiden mukaan ja se on suunniteltu yhteistyössä lontoolaisen Tangerine -designtoimiston kanssa. Istuimen suunnittelun lähtökohtana on ollut tärkeintä mukavuus ja hyvä ergonomia pitkillä lennoilla. Turistiluokkaakin ehostetaan Finnair päivittää myös turistiluokan (Economy-luokan) matkustuskokemuksen. Turistiluokka uudistetaan kokonaan kaikissa kahdeksassa A330 -koneessa sekä kolmessa A350-koneessa. Niihin asennetaan aiempaa kevyemmät istuimet, jotka tarjoavat paremman ergonomian, USB A & C -liitännät sekä suuremman 12-tuumaisen näytön ja päivitetyn viihdejärjestelmän käyttöliittymän. Finnairin muihin A350 -koneisiin tehdään kevyempi turistiluokan päivitys. Niihin vaihdetaan uudet istuinpäälliset ja päivitetään viihdejärjestelmän käyttöliittymä. Kaukolennoilla tarjotaan turistiluokassa ensiksi runsas ateria sekä ennen laskeutumista kevyt ateria tai aamiainen. Tarjoiluun kuuluu viini tai olut ensimmäisen aterian aikana. Lennolla on tarjolla ilmaiseksi valikoidut alkoholittomat juomat. Lisää välipaloja ja juomia voi ostaa lennon aikana. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Finnair Lähteet: Finnair, Lentoposti, Simple Flying a:1:{i:0;s:6:"108826";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe