14.2.2022 Liikenne Finnairin pitkille lennoille uutta väljyyttä – jos satsaa Business-luokkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu businessluokka uusine istuimineen lisää matkustuksen mukavuutta. Uudistus tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon. Myös turistiluokkaa ehostetaan. Finnairin laaja 200 miljoonan euron investointi tähtää kaukolentojen asiakaskokemuksen kohentamiseen. Se tarkoittaa, että Finnairin Airbus A350- ja A330-laajarunkokoneiden matkustamot ja palvelukokonaisuudet uudistetaan perusteellisesti.Matkustusmukavuuden kannalta tärkeimmät uudistukset ovat uudentyyppiset Business-luokan istuimet sekä kokonaan uusi matkustusluokka, Premium Economy, josta Moottori kertoi jo aiemmin. Myös turistiluokkaa ehostetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudentyyppinen istuinFinnair nostaa Business-luokan matkustuksen uudelle tasolle täysin uudistetun matkustamon ja Collins Aerospace AirLounge™ -istuimen myötä. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, jolla innovatiivinen istuinkonsepti on käytössä. Uudistettu businessluokka tulee vaiheittain Finnairin koko kaukolentolaivastoon eli A330 ja A350-koneisiin.Uudet istuimet on aidon Business-luokan tapaan sijoitettu 1–2–1-konfiguraatioon, mikä mahdollistaa vapaan kulkemisen kaikilta istuimilta suoraan koneen käytäville vieressä istujaa häiritsemättä.Uusi AirLounge-istuin on kuin mukava nojatuoli, ei perinteinen kallistuvalla selkänojalla varustettu lentokoneen lie flat -istuin.Istuimen kiinteärakenteinen runko mahdollistaa useita eri istuma- ja nukkuma-asentoja. Jalkoja voi lepuuttaa jalkatuella, tai ottaa käyttöön liikkuvan väliosan, jolla saa luotua laajan tasaisen tilan, jossa voi oikaista jalkansa. Lepäämistä varten tila muuttuu vuoteeksi patjan ja peiton avulla, ja pehmeät tyynyt mahdollistavat useita eri istuma-asentoja. Oma tila luksustaUusi istuin tarjoaa myös enemmän yksityisyyttä tilanjakajan (seinäkkeen) ansiosta. Istuimen pesämäinen muoto luo yksityisen tilan, ja istuinten välissä olevan väliseinän voi halutessaan laskea, jos haluaa jutella matkakumppaninsa kanssa.– Oma tila on tämän päivän luksusta, ja mietimme tarkkaan, miten voimme luoda parhaan mahdollisen Businessluokan istuimen asiakkaillemme, Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér kertoo.Istuimen konseptin muotoili alun perin lontoolainen PriestmanGoode, minkä jälkeen Collins Aerospace jatkokehitti istuinta. Finnair viimeisteli istuimen lopullisen toteutuksen yhdessä Collins Aerospacen ja design-kumppaninsa Tangerinen kanssa.Valaistus muunneltavissaMonipuolisilla valaistusratkaisuilla istuimen tunnelmaa voi muuttaa mieleisekseen. Lukuvalon lisäksi istuimen yhteydessä on älä häiritse -valo, jolla voi viestiä haluavansa olla omassa rauhassaan.Istuimen omat valaisimet täydentävät matkustamon tunnelmavalaistusta, joka on suunniteltu yhdessä Jetliten kanssa vähentämään jetlagin tunnetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaroille omat kolosensaIstuimessa on omat säilytystilat henkilökohtaisille tavaroille, tietokoneelle sekä peitolle ja tyynyille. Kaikkia niitä voi käyttää lennon jokaisessa vaiheessa, joten tavarat ovat helposti ulottuvilla koko lennon ajan.Kääntyvää pöytää voi käyttää lukemiseen, ruokailuun tai työskentelyyn. Jokaisessa istuimessa on USB A ja USB C -liitännät, tietokoneen latauspaikka sekä langaton matkapuhelinlaturi. Kaikissa Finnairin kaukolentokoneissa on langaton verkkoyhteys. Lentokoneiden viihdejärjestelmässä on aiempaa suurempi 18-tuumainen näyttö sekä uusi, helppokäyttöinen käyttöliittymä.Ateriat ja astiastot uudistuivatOlennainen osa matkustamon tunnelmaa ovat uudet tekstiilit ja astiasto, jotka on pitkän perinteen mukaisesti luotu yhdessä Iittalan ja Marimekon kanssa.Ateriat tarjoillaan uusilla Harri Koskisen Finnairille suunnittelemilla Iittalan Kuulas-astioilla.Businessluokan asiakkaille on tarjolla uudistettu ateria- ja juomakokonaisuus, johon kuuluu kuuden ruokalajin moderni bistroateria sekä toinen, kevyempi ateria. Aterioiden välillä voi pistäytyä hakemassa juomia tai välipalaa tyylikkäästä virvokealueesta, joka sijaitsee lentokoneen pääsisäänkäynnin luona.Businessluokan omaleimaiset tyynyt ja peitto ovat Marimekon käsialaa. Uusi matkustamo jo kahdessa koneyksilössä Tällä hetkellä Finnairilla on kaksi konetta, joissa on uusi matkustamo. Ensimmäinen uudistetun matkustamon saanut koneyksilö oli Finnairin joulukuussa Suomeen lentämä Airbus A350-900 (OH-LWS). Se on yhtiön 17. Airbus A350-900 -laajarunkokone. Tällä hetkellä myös toinen koneyksilö OH-LWD on uudessa matkustamokonfiguraatiossa. Kaikki Finnairin 16 nykyistä A350 -konetta ja kahdeksan A330-matkustajakonetta saavat uudistetun matkustamon vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämän vuoden kesän ja syksyn osalta ei ole tarkempia tietoja matkustamouudistuksen aikataulusta. Matkustamouudistuksen asennuksista vastaa Hongkongissa toimiva HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited). Se on huoltanut Finnairin laivastoa jo pidemmän aikaa. Vuosina 2024 ja 2025 toimitettavat viimeiset tilatut A350-koneet tulevat Airbusin tehtaalta suoraan uudistuneessa matkustamokonfiguraatiossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy20 kaukokohdetta kesälläFinnairin verkostossa on kesällä 2022 kaikkiaan 20 kaukoliikennekohdetta Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Finnair on valmis, kun Aasia avautuu. Kaukolennot pysyvät Finnairin keihäänkärkenä. Uusia kaukokohteita ovat Busan Etelä-Koreassa, Tokion Hanedan lentokenttä Japanissa (lähellä Tokion keskustaa!) sekä Dallas ja Seattle Yhdysvalloissa.Premium Economy -luokassa uudentyyppiset istuimetKuten Moottori kertoi matkustamouudistuksen myötä aiemman Economy Comfort -luokan tilalle tulee tilavampi ja palveluiltaan monipuolisempi Premium Economy -luokka, missä on täysin uudentyyppiset, tilavammat ja mukavammat istuimet.Premium Economy -luokan istuimen on valmistanut HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited), joka vastaa Finnairin A350- ja A330 -laajarunkokoneiden matkustamouudistuksen asennuksista.Finnair on ensimmäinen yhtiö, jonka koneissa on uudentyyppiset HAECO:n Vector Premium istuimet.Istuinta on muokattu Finnairin toiveiden mukaan ja se on suunniteltu yhteistyössä lontoolaisen Tangerine -designtoimiston kanssa. Istuimen suunnittelun lähtökohtana on ollut tärkeintä mukavuus ja hyvä ergonomia pitkillä lennoilla.Turistiluokkaakin ehostetaanFinnair päivittää myös turistiluokan (Economy-luokan) matkustuskokemuksen. Turistiluokka uudistetaan kokonaan kaikissa kahdeksassa A330 -koneessa sekä kolmessa A350-koneessa.Niihin asennetaan aiempaa kevyemmät istuimet, jotka tarjoavat paremman ergonomian, USB A & C -liitännät sekä suuremman 12-tuumaisen näytön ja päivitetyn viihdejärjestelmän käyttöliittymän. Finnairin muihin A350 -koneisiin tehdään kevyempi turistiluokan päivitys. Niihin vaihdetaan uudet istuinpäälliset ja päivitetään viihdejärjestelmän käyttöliittymä.Kaukolennoilla tarjotaan turistiluokassa ensiksi runsas ateria sekä ennen laskeutumista kevyt ateria tai aamiainen. Tarjoiluun kuuluu viini tai olut ensimmäisen aterian aikana. Lennolla on tarjolla ilmaiseksi valikoidut alkoholittomat juomat. Lisää välipaloja ja juomia voi ostaa lennon aikana.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Finnair Lähteet: Finnair, Lentoposti, Simple Flying a:1:{i:0;s:6:"108826";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen