22.7.2022 Liikenne Fintraffic: Polttoaineen kallis hinta vaikuttaa nyt kaikkialla liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin huhti-kesäkuun tilastojen mukaan polttoaineen kallis hinta näkyy liikenteessä kulkuneuvosta riippumatta. Suomen valtion omistama liikenteenohjausyhtiö Fintraffic on julkaissut omaa dataansa, josta ilmenee liikennemääriä Suomessa huhti-kesäkuussa 2022. Fintraffic julkaisi toisen neljänneksen liikennedataa niin tie-, raide- kuin myös lentoliikenteestä. -Liikennejärjestelmäämme ravistelee parhaillaan kaksi ulkoista shokkia: kallistunut polttoaine ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan, tiivistää Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen. Kallistunut polttoaine on lisännyt kotien liikennekustannuksia, mikä on saanut monet suomalaiset etsimään erilaisia vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Vaihtoehtojen löytyminen ei ole ollut kuitenkaan helppoa, sillä samaan aikaan Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat sodan seurauksena heikentyneet. -Idän liikenteen supistuttua merkittävästi Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä. Kun samaan aikaan polttoaineen hinnat kohoavat ja kuljetusten päästöihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota, Suomen kansantaloudelle elintärkeät logistiset yhteydet kohtaavat uusia haasteita, Korhonen kuvailee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennemäärät tieliikenteessä yhä pienessä kasvussa Tieliikenteessä liikennemäärät valta- ja kantateillä kasvoivat huhti-kesäkuussa edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Kasvua tuli kuitenkin alle prosentin, mikä tarkoittaa sitä, että kasvu käytännössä taittui. Verrattaessa liikennemääriä koronapandemiaa edeltävään aikaan, liikenteessä oli toisella neljänneksellä vajaat viisi prosenttia vähemmän liikennettä, kuin vuonna 2019, joka edustaa tilastollisesti viimeistä pandemiaa edeltävää normaalivuotta. Katsottaessa vain kesäkuun osuutta tilastoissa, liikennemäärät kääntyivät kuitenkin selvään laskuun verrattuna vuoden takaiseen aikajaksoon. Suurimpana syynä hiljentymiselle lienee se, että kesäkuun alkupuolelle osui polttoaineiden suurin hintapiikki. Raskaan liikenteen puolella ajoneuvojen määrät olivat laskussa vuoteen 2021 verrattuna. Raskas liikenne laski huhti-kesäkuussa 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lentoliikenne yhä jäljessä pandemiaa edeltävää aikaa Lentoliikenne on ollut yksi koronapandemian suurimpia kärsijöitä. Vaikka lentoliikenne on vilkastunut kesää kohden, on lentoliikenne yhä merkittävästi jäljessä pandemiaa edeltävää vuotta 2019. Suomesta lähtevien ja Suomeen saapuvien lentojen määrä oli huhti-kesäkuussa 31,2 prosenttia pienempi, kuin vertailuvuonna 2019. Suomen sisäisissä lennoissa lasku on ollut hitusen pienempää, sillä sisäisiä lentoja on 28,4 prosenttia vuotta 2019 vähemmän. Suomen ylilentävän liikenteen määrä on tilastojen mukaan elpynyt alkuvuonna, mutta tämä selittyy pääosin Venäjän ja Kaliningradin välisillä lennoilla Suomenlahdella. Ratatyöt hidastavat raideliikennettä Raideliikenteessä nähtiin toisella kvartaalilla erilaisia trendejä tavara- ja henkilöliikenteen välillä. Siinä missä tavarajunien määrä rautateillä oli selvässä laskussa huhti-kesäkuussa, niin samaan aikaan henkilöliikenne kiskojen päällä kasvoi. Tavarajunia kulki toisen kvartaalin aikana rataverkolla 15,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Henkilöliikenteessä suunta oli toinen, eli lähijunien määrä kasvoi 5,86 prosenttia vertailukauteen nähden. Fintrafficin mukaan myös ratatöitä tehtiin huhti-kesäkuussa edellisvuoden vastaavaa aikaa enemmän. Ratatyöt näkyvät tilastoissa henkilöliikenteen kaukojunien täsmällisyydessä, joka laski edellisvuodesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kriisin aikana tulisi kehittää liikkumispalveluita Ratkaisuna liikennemäärien haasteisiin Korhonen nostaa liikkumispalveluiden kehittämisen, josta seuraisi erilaisia vaihtoehtoja yksityisautoilulle. -Nyt on tärkeää, että saamme uutta vauhtia kilpailukykyisten ja kannattavien liikkumispalveluiden kehittämiseen vaihtoehdoksi yksityisautoilulle ja että pystymme minimoimaan odotusajat sekä parantamaan tehokkuutta kuljetusketjuissa, Korhonen toteaa tiedotteessa. Korhosen mukaan tavoitteita voidaan edistää liikenteen digitalisaation avulla, mutta asia ei tule etenemään itsestään, vaan edistyminen edellyttää Suomelta myös julkisia panostuksia digitaaliseen infrastruktuuriin ja käytäntöihin. -Käynnissä oleva kriisi kannattaa Suomessa käyttää täysimääräisesti hyväksi liikennejärjestelmän uudistamisessa nykyistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi, Korhonen jatkaa. Teksti: Rikhard Wacker Lähde: Fintraffic Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta