22.7.2022 Liikenne Fintraffic: Polttoaineen kallis hinta vaikuttaa nyt kaikkialla liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin huhti-kesäkuun tilastojen mukaan polttoaineen kallis hinta näkyy liikenteessä kulkuneuvosta riippumatta. Suomen valtion omistama liikenteenohjausyhtiö Fintraffic on julkaissut omaa dataansa, josta ilmenee liikennemääriä Suomessa huhti-kesäkuussa 2022. Fintraffic julkaisi toisen neljänneksen liikennedataa niin tie-, raide- kuin myös lentoliikenteestä.-Liikennejärjestelmäämme ravistelee parhaillaan kaksi ulkoista shokkia: kallistunut polttoaine ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan, tiivistää Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen.Kallistunut polttoaine on lisännyt kotien liikennekustannuksia, mikä on saanut monet suomalaiset etsimään erilaisia vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Vaihtoehtojen löytyminen ei ole ollut kuitenkaan helppoa, sillä samaan aikaan Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat sodan seurauksena heikentyneet.-Idän liikenteen supistuttua merkittävästi Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä. Kun samaan aikaan polttoaineen hinnat kohoavat ja kuljetusten päästöihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota, Suomen kansantaloudelle elintärkeät logistiset yhteydet kohtaavat uusia haasteita, Korhonen kuvailee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennemäärät tieliikenteessä yhä pienessä kasvussaTieliikenteessä liikennemäärät valta- ja kantateillä kasvoivat huhti-kesäkuussa edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Kasvua tuli kuitenkin alle prosentin, mikä tarkoittaa sitä, että kasvu käytännössä taittui.Verrattaessa liikennemääriä koronapandemiaa edeltävään aikaan, liikenteessä oli toisella neljänneksellä vajaat viisi prosenttia vähemmän liikennettä, kuin vuonna 2019, joka edustaa tilastollisesti viimeistä pandemiaa edeltävää normaalivuotta.Katsottaessa vain kesäkuun osuutta tilastoissa, liikennemäärät kääntyivät kuitenkin selvään laskuun verrattuna vuoden takaiseen aikajaksoon. Suurimpana syynä hiljentymiselle lienee se, että kesäkuun alkupuolelle osui polttoaineiden suurin hintapiikki.Raskaan liikenteen puolella ajoneuvojen määrät olivat laskussa vuoteen 2021 verrattuna. Raskas liikenne laski huhti-kesäkuussa 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.Lentoliikenne yhä jäljessä pandemiaa edeltävää aikaaLentoliikenne on ollut yksi koronapandemian suurimpia kärsijöitä. Vaikka lentoliikenne on vilkastunut kesää kohden, on lentoliikenne yhä merkittävästi jäljessä pandemiaa edeltävää vuotta 2019. Suomesta lähtevien ja Suomeen saapuvien lentojen määrä oli huhti-kesäkuussa 31,2 prosenttia pienempi, kuin vertailuvuonna 2019.Suomen sisäisissä lennoissa lasku on ollut hitusen pienempää, sillä sisäisiä lentoja on 28,4 prosenttia vuotta 2019 vähemmän. Suomen ylilentävän liikenteen määrä on tilastojen mukaan elpynyt alkuvuonna, mutta tämä selittyy pääosin Venäjän ja Kaliningradin välisillä lennoilla Suomenlahdella.Ratatyöt hidastavat raideliikennettäRaideliikenteessä nähtiin toisella kvartaalilla erilaisia trendejä tavara- ja henkilöliikenteen välillä. Siinä missä tavarajunien määrä rautateillä oli selvässä laskussa huhti-kesäkuussa, niin samaan aikaan henkilöliikenne kiskojen päällä kasvoi.Tavarajunia kulki toisen kvartaalin aikana rataverkolla 15,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Henkilöliikenteessä suunta oli toinen, eli lähijunien määrä kasvoi 5,86 prosenttia vertailukauteen nähden.Fintrafficin mukaan myös ratatöitä tehtiin huhti-kesäkuussa edellisvuoden vastaavaa aikaa enemmän. Ratatyöt näkyvät tilastoissa henkilöliikenteen kaukojunien täsmällisyydessä, joka laski edellisvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKriisin aikana tulisi kehittää liikkumispalveluitaRatkaisuna liikennemäärien haasteisiin Korhonen nostaa liikkumispalveluiden kehittämisen, josta seuraisi erilaisia vaihtoehtoja yksityisautoilulle.-Nyt on tärkeää, että saamme uutta vauhtia kilpailukykyisten ja kannattavien liikkumispalveluiden kehittämiseen vaihtoehdoksi yksityisautoilulle ja että pystymme minimoimaan odotusajat sekä parantamaan tehokkuutta kuljetusketjuissa, Korhonen toteaa tiedotteessa.Korhosen mukaan tavoitteita voidaan edistää liikenteen digitalisaation avulla, mutta asia ei tule etenemään itsestään, vaan edistyminen edellyttää Suomelta myös julkisia panostuksia digitaaliseen infrastruktuuriin ja käytäntöihin.-Käynnissä oleva kriisi kannattaa Suomessa käyttää täysimääräisesti hyväksi liikennejärjestelmän uudistamisessa nykyistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi, Korhonen jatkaa.Teksti: Rikhard Wacker Lähde: Fintraffic Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”