Turku liikennekamera

Liikenne Uutinen 28.11.2016

Ford: Yliopisto-opiskelijat ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpia

Yliopisto-opiskelijat ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpia, koska he näpräävät puhelimiaan, ajavat päihtyneenä ja hurjastelevat, kertoo Fordin teettämä tutkimus.

Fordin kertoman mukaan monet yliopisto-opiskelijat käyttävät matkapuhelimia ajaessaan, rikkovat nopeusrajoituksia ja ajavat humalassa.

Väitteet perustuvat hiljattain toteutettuun kansainväliseen tutkimukseen*, johon osallistui kaikkiaan 2 313 nuorta, jotka joko opiskelevat yliopistossa tai lopettivat koulun 18-vuotiaana. Otos on sen verran kattava, että aivan tuulesta temmattuja autovalmistajan väitteet eivät ole, vaikka eivät ehkä aivan täysin yleistettäviäkään.

Tutkimukseen osallistuneista lähes puolet vastaajista kertoi lähettelevänsä tekstiviestejä ja useampi kuin joka kolmas käyttävänsä eri sovelluksia tai puhuvansa puhelimessa ajaessaan. Useimmat myös hurjastelevat, ja joka kahdeksas kertoi ajavansa autoa päihtyneenä.

Fordin mukaan nuorilla kuljettajilla on korkein riski kuolla tieliikenneonnettomuudessa.

Onnettomuudet yleisin kuolinsyy

Tutkimusten mukaan auto-onnettomuudet ovat nuorten yleisin kuolinsyy koko maailman mittakaavassa, ja Euroopassa nuorten todennäköisyys kuolla liikenneonnettomuudessa on kaksi kertaa suurempi kuin autoilijoilla yleensä.**

Tutkimukseen osallistuneista 43 prosenttia myönsi lähettäneensä tekstiviestejä, 38 prosenttia käytti sovelluksia ja 36 otti vastaan puheluita. Ylinopeutta ajaa 60 prosenttia ja humalassa ratin takana oli 13 prosenttia vastaajista.

Verrattaessa niihin nuoriin, jotka lopettivat koulun 18-vuotiaana, 45 prosenttia myönsi ajavansa ylinopeutta, 9 prosenttia ajoi humalassa ja 41 prosenttia käytti matkapuhelinta ajaessaan.

Ilmaista opetusta tarjolla

Ford tarjoaa nuorille kuljettajille ilmaista ajo-opetusta Ford Driving Skills for Life (DSFL) -ohjelmassaan. Tämän vuoden loppuun mennessä siihen on osallistunut yli 20 000 nuorta kuljettajaa 13 Euroopan maassa.

Elokuussa ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettyyn tapahtumaan osallistui 130 nuorta kuljettajaa pääasiassa pääkaupunkiseudulta.

Teoriaopetuksen lisäksi jokainen osallistuja pääsi ajamaan autolla ja harjoittelemaan esimerkiksi ABS-jarrujen käyttöä ajo-opettajan johdolla. Koulutuksessa muistutettiin myös välttämään erilaisia häiriötekijöitä, kuten kännykän käyttämistä, ajon aikana.

Tietoista riskinottoa liikenteessä

Tutkimus paljasti myös, että monet opiskelijat ottavat ylimääräisiä riskejä ajaessaan, koska sillä saattaa olla vaikutusta sosiaalisen elämään ja ystävyyssuhteiden luomiseen opiskeluympäristössä.

– 48 prosenttia kertoi, että voisi ottaa autoonsa kyytiin sallittua enemmän matkustajia.
– 75 prosenttia houkuttaisi ajaa nukuttuaan vain vähän tai ei ollenkaan.
– 28 prosenttia voisi mennä autoon, jota ajaa alkoholia nauttinut henkilö.

Yliopisto-opiskelijoista 30 prosenttia myönsi olleensa mukana kolarissa. Koulunsa 18-vuotiaana lopettaneista onnettomuudessa oli ollut 25 prosenttia vastaajista.

Maakohtaiset erot nousivat esiin

Italialaiset opiskelijat käyttävät todennäköisimmin matkapuhelinta ajaessaan (49 prosenttia), saksalaiset ajavat ylinopeutta (70 prosenttia) ja ranskalaiset ja espanjalaiset ovat todennäköisimmin ajaneet juotuaan alkoholia (18 prosenttia).

Driving Skills for Life -ohjelma aloitettiin Yhdysvalloissa 13 vuotta sitten. Euroopan maista siihen ovat osallistuneet Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Puola, Ranska, Romania, Saksa, Suomi, Tanska, Turkki ja Venäjä.

Koulutukseen kuuluu vaaratilanteiden havaitseminen, ajoneuvon käsittely, nopeuden ja etäisyyksien hallinta sekä riskit, joita aiheuttavat humalassa ajaminen, huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen ja selfieiden ottaminen ajettaessa.

Fordin vuonna 2014 teettämän kyselyn mukaan 25 prosenttia nuorista kuljettajista oli ottanut selfien ajaessaan.

Lähde: Ford, kuva: Aake Kinnunen

* Tulokset perustuvat kyselyyn, johon osallistu 6 500 nuorta eurooppalaista Isosta-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta kesäkuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Lightspeed GMI -tutkimusyhtiö. 

** WHO:n globaali tilanneraportti tieliikenneturvallisuudesta 2015 ja European Road Safety Observatory 

Jaa artikkeli